Rider jag min häst för hårt?

S

Siluett

Hej!
Kanske rider jag generellt min häst för hårt? Vad tycker ni är lagom och hur länge på ett ungefär brukar ni rida?
Jag rider ganska ofta på banan, pga kassa ridvägar, häst som lätt blir stressad och ganska ofta svår att hantera i skogen(givetvis tränar vi på detta) På banan rider jag ofta en hel timme, hon blir ofta svettig, men är sällan andfådd när jag rider. Varför jag rider så länge vet jag inte, kanske för att jag tycker det är så roligt och att tiden rinner iväg.
I snitt får hon antingen vila/bara skritta en dag i veckan. Jag tränar regelbundet för instruktör varannan vecka och ibland extra en helgdag. Tävlar också regelbundet...

Anledningen till att jag frågar är att jag har lite dåligt samvete. Har en i stallet som ofta ger mig pikar om det här (hon själv kan inte rida pga ryggen, men hennes dotter rider aldrig längre än en halvtimme) Dessutom har jag själv funderat på det.

Vill ju min häst det bästa, så jag hoppas att jag inte sliter på henne. :(
Förlåt för lite rörigt inlägg.

Sv: Rider jag min häst för hårt?

1 timma är lagom, du kan ju alltid försöka skritta fram/av en kort runda ute. Du tävlar ju och att bara rida en halvtimma då får man ju inte ut nått av om man ska prestera på tävlingarna :crazy: beror ju dock på VAD du gör på träningarna, hoppar du 3-4 g i veckan kanske du borde trappa ner. Jag brukar rida sålänge som jag känenr att jag behöver (ligger på 1 timma med uppvärmning osså.) 1-2 dagar i veckan rider jag ut i varierad gångart för att hon ska få känna på luften :D

Tänk på att variera dina ridpass så att inte hästen blir psykiskt utsliten! Det är svårt att säga hur mycket det sliter på din häst att rida en timme varje dag, du kanske kan skriva hur ett vanligt pass ser ut?
Generellt är det inte farligt att rida en timme varje dag, men det beror som sagt på hur hårt du tränar.
Om din häst är svår att kontrollera i skogen kan det vara en bra idé att värma upp, åtminstone i skritt, ett varv runt hagarna till exempel.

1 timme är inte att rida förhårt om du rider normalt. alltså både skritt, trav och galopp. rider man 1 timme och galopperar större delen av tiden kanske man bör fundera men annars så nej..men sen sliter de ju ganska mkt att rida mkt på volten..

Hej!

Om en timma är mycket eller ej beror ju på en mängd faktorer så som ålder, utbildning, muskler, kondition, vad ni gör, hur ni gör det och hur ofta.

Är det en häst som lämnat ungdomsåren bakom sig så tycker inte jag att 1 timma/dygn är mycket. Jag har en 6 åring. Rider två dressyrpass i veckan på 1 timma, avskrittning ej medräknat. Ett pass var 14:e dag med någon typ av hoppning, avsutten eller med mig på och i snitt 3 pass uteritter/vecka. Uteritterna är allt i från lugna 10 km till snabba konditionspass. Rider jag 1 timma ute så har jag garanterat ridit 10 km. Han vilar två dagar/vecka och går på lösdrift.

Vilar ett par veckor (ca 2 i sträck) på vår/sommar/höst och vinter. Detta tycker jag är lagom.

Skönt att höra. Jag är ren dressyrryttare, hoppar kanske en gång varannan månad. Min lillasyster hoppar lite lätt med samma häst ibland, så att hon får variera. Jag skrittar ofta ut antingen när jag skrittar fram, eller av, och det är inräknat i den dryga timme det brukar ta... :)

Juliakickass: Jo, variation är viktigt. Ibland när jag är på banan lägger jag ut lite cavalettibommar, bara för att hon ska ha något nytt att titta på. Longera gör jag också ibland. 1-2 dagar i veckan spenderar jag ingen tid på banan. Men de rena dressyrpassen ser väl ganska lika ut:
Skrittar ut en kort sväng. När jag är tillbaka börjar jag så småningom trava fram, med varierande övningar. Sen sätter jag mig ned. Jag sitter inte och rider i samma gångart varv efter varv, utan gör många övergångar hela tiden. Då och då får hon skritta något varv på långa tyglar innan jag kortar ihop henne igen.
När jag känner att det börjar bli nog, travar jag av. Sedan skrittar jag ofta av henne en kort runda ute i skogen också.

Förstår att det är svårt att bedömma, efter lite text på internet. Men ungefär så brukar det se ut de dagarna jag jobbar henne på banan. :)

en timma bör väl inte vara för länge, om din häst är musklad och har kondition för det, och är det träning för tävling så bör väl så vara fallet? Det tar ju ändå tid att värma upp hästen ordentligt, samt att den ska skrittas av och varva ner efter. Kanske tar man en kort paus mitt i passet?
sen beror det ju på hur hårt du rider också, men att bara säga en timmes ridning tycker jag inte låter för mycket.
Ridskolehästar går ju 2-3timmar, tror det är 3timmar genomsnittligt de ska gå, för att räknas som "riktig" ridskolehäst?
Fast säger som ovan att det sliter på hästarna att gå på volt..

Jo, jag skulle säga att hon både har muskler, kondition och vilja för en timme. Att rida på en volt hela passet(om jag förstod er rätt) skulle aldrig falla mig in. Jag varierar vägarna och gångarterna. :)
Det verkar som att jag inte behöver oroa mig så mycket. Ska tänka på att ta lite fler pauser så att hon får vila oftare, och att variera ännu mer, så kanske jag kan bli kvitt mitt dåliga samvete. :idea:´

Hej!
Kanske rider jag generellt min häst för hårt? Vad tycker ni är lagom och hur länge på ett ungefär brukar ni rida?
Jag rider ganska ofta på banan, pga kassa ridvägar, häst som lätt blir stressad och ganska ofta svår att hantera i skogen(givetvis tränar vi på detta) På banan rider jag ofta en hel timme, hon blir ofta svettig, men är sällan andfådd när jag rider. Varför jag rider så länge vet jag inte, kanske för att jag tycker det är så roligt och att tiden rinner iväg.
I snitt får hon antingen vila/bara skritta en dag i veckan. Jag tränar regelbundet för instruktör varannan vecka och ibland extra en helgdag. Tävlar också regelbundet...

Anledningen till att jag frågar är att jag har lite dåligt samvete. Har en i stallet som ofta ger mig pikar om det här (hon själv kan inte rida pga ryggen, men hennes dotter rider aldrig längre än en halvtimme) Dessutom har jag själv funderat på det.

Vill ju min häst det bästa, så jag hoppas att jag inte sliter på henne. :(
Förlåt för lite rörigt inlägg.

En timme är inte mycket och att hästen svettas är bara ett tecken på att hästens avkylning fungerar. Vintertid bör den dock vara klippt och det kalla vädret räcka för avkylning, så den slipper svettas. Däremot en flåsande häst är trött och behöver varva ner lite, men kan sedan träna lite mer en stund till.

Vad du däremot skall funderar över är att du inte ligger på voltarbete alltför mycket och på för mjukt underlag. Så fortsätt du och träna uteritter och låt varannan dag vara rakt ut på grusvägar/skogsvägar i trav på tygeln och gärna då längre stunder än en timme (går ju utmärkt med tempoväxlingar där med). För om du vill träna på bana en timme varannan dag (vilket är rätt krävande) behöver du träna rakt fram och flåset, längre stunder ibland.

Efter ett pass som är mer ansträngande än vad hästen är vänjd till bör man alltid ta det lugnt dagen efter.

Det låter snarare som att din häst får den motion den mår gott av. Hästar är djur som bara mår bra av att röra på sig regelbundet och i lagom dos för sin träningsgrad. Fortsätt du att ha kul. Önskar jag vore lika nitisk, för ibland smyger sig den late f-n på.

Hälsning Maja

Passet och sättet att variera låter strålande!
Du behöver inte oroa dig. Och eftersom hästen inte flåsar mycket som du skrev, så far den troligen inte illa. :smirk:
Men om du känner att hästen är extra seg någon dag kan det ju vara bra att hålla sig till kanske en halvtimme-tre kvart med enklare motion. Och ork kommer ju i vågor. Till exempel kan hästen ha en mini-infektion i kroppen, eller vad som helst

Men det låter ju kanon, så du behöver inte oroa dig!
Lycka till

hästar behöver vilodagar för att kunne bygga upp muskler. minst en ren vilodag och en skritta ut dag. annars blir träningen bara nedbrytande istället!

om det är 1 timme inkl uppv och avskrittning är det väl helt normal längd på ett ridpass.

sålänge hästen har iallafall en vilodag per vecka, och rids olika varje dag så olika muskler tränas så tycker inte jag 1 timma är för mycket.

sen ser man ju på hästen om hästen klarar av de eller inte, är hästen fint musklad och har bra kondition och mår bra helt enkelt så ska de väl inte va nån fara och de borde väl den andra i stallet se?

Nu har jag inte läst hela tråden men det första jag tänker på är hästens ben. När man rider mycket på banan så missar man den naturliga variationen i underlaget som man får i skogen i de flesta fall (eller har möjlighet att leta upp). Hade jag varit du så hade jag nog tänkt ett varv extra på hur jag ska stärka (och sedan bibehålla) senor och ligament. Har du möjlighet att göra fram och avskrittning på asfalt t ex? Efter hand så kanske du även kan jogga av hästen på hårdare underlag två gånger/ vecka osv. 1 timme är väl annars ingen fara att rida så länge det är varierad träning för både muskler och huvud och med inplanerade vilodagar så att musklerna har en möjlighet att stärka sig och bygga upp sig.

Okey, tack! Ska planera in fler skritt- och vilodagar. :)

Uddatyp: Jo, men damen i stallet är likt ditt användarnamn, en "udda typ" som är lite speciell. :D

zzz:Det där med olika underlag har jag också tänkt på. När hon får skritta fram och av i skogen brukar hon bokstavligen få gå i skogen, över stock och sten för att lyfta lite på fötterna(under förutsättningarna att hon är lugn). Asfalt har jag svårt att hitta, den enda asfaltsvägen i närheten är en hårt trafikerad 90-väg. Men ofta är vägarna, på våra få ställen att rida på ute, ganska hårda och då brukar jag passa på.

Trodde inte heller du red på bara volt hela tiden i en timme, men om man rider mycket på volten under ridpasset så är ju det också slitsamt.Ville bara säga de ;)

Men låter bra att du försöker variera dina vägar osv, och att du försöker att rida ut o skritta före.
Att rida sådär "ut i skogen" har jag också hört ska vara bra, då får dom bl.a. arbeta med knälederna där bak samt bli lite uppmärksamma på vart dom sätter fötterna :)
Man kan ju jobba hästen lite ute också, i form, lite lösgörande, om underlaget bara går att skritta på och om vägarna räcker till för ändamålet förstås.

Jag tycker själv att en timmes banträning är för mkt. men det beror ju helt på vad man gör av passet. Många skrittpauser för ju att man kan hålla på längre. Det ultimata upplägget tidsmässigt på banan är för mig 10 min igångskrittning samt avskrittning (helst avsuttet) och sedan 20-25 min aktiv ridning. Men då har jag mkt få och rätt korta skrittpauser på lång tygel.

En vilodag och minst en långskrittning är värdefullt för att bygga muskler. En vinter med dåligt underlag körde jag långskrittning varannan dag och det gav synbar skillnad i muskler (och då var han väldigt välmusklad redan före).

Att regelbundet rida på hårt underlag samt kliva i skogen (gärna på lång tygel och lättare sits) är också bra för hållbarheten.

De jag har sett som oftast rider långa pass på banan är de som behöver få hästen lite trött för att kunna påverka den och då vill de inte sluta när det är som roligast;). Det kan dock vara nedbrytande i längden.

jag tkr inte att du verkar rida för hårt. Men du kanske skulle rida ut mer :)

Jag tycker att en timma på banan är på tok för mycket.
I alla fall om jag skulle rida en timma, det beror ju på vad man ligger på för nivå också.
Jag rider max 35-40 minuter med framridning (trav och galopp) och nedläggning, avslutning (trav och galopp)
Skrittar fram gör jag helst ute.

Sedan så är min häst max 3-4 dagar i veckan på banan/ridhus.
(longering, hoppning och dressyr) hon brukar skritta 1-2 dagar och ridas ut minst 1 dag.

Jag tränar på ungefär msv nivå i dressyr med min ponny.

Man kan ju jobba hästen lite ute också, i form, lite lösgörande, om underlaget bara går att skritta på och om vägarna räcker till för ändamålet förstås.

Jag rider alltid min häst på tygeln, även ute. Men problemet är att hon nästan alltid blir spänd ute och blir jättesvår att påverka. Blir nästan som ett tillbakakliv i den form och eftergift osv vi försöker uppnå. Jag tar gärna emot tips för stressade hästar ute. :)

Ironwill, Annie och Sar: Jo, era tider är de jag ska försöka komma till. Nu när min häst går bättre och bättre kortas också stunderna ner rejält och jag mycket mer varierat nu, har själv inte riktigt märkt att läget har förändrats till det positivare. Jag tränar och tävlar LA. Ska planera in många fler skrittdagar, då jag också märkt att det ger fina resultat. :)

jag har oxå dåligt samvete för detta, det är så att jag råkar vara lite överambiös.... tyvärr. På banan (ej fram+avskrittning) blir det säkert 45 min, rider jag ut 1h 15 min - 1h 30 min.
jag skulle vilja att min häst går upp lite i vikt men det gör han inte och jag känner mig skyldig....folk tycker nog att jag borde ta det lugnt men det är svårt.
Jag brukar säga bättre hästen rör sig än står i boxen (om den inte är ute i hagen mycket förstås)...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Luff
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 911
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama