Rider jag min häst för hårt?

Sv: Rider jag min häst för hårt?

Alltså, jag själv har lite svårt att se hur man ska kunna rida konstruktivt om man ALLTID rider en timme eller längre när man rider på banan. Beror såklart lite på vad man gör, men upplever att det kan bli slitande i längden. Kanske beror det också mycket på underlaget och hur stor yta man rider på och som sagt hur mycket man varierar jobbet, men jag själv tycker ändå det är rätt lång tid. Tycker att min "gamling" känns som fräschast när vi ridit ca 30 minuter i ridhuset och ska den gå hårt så får den göra jobbigare övningar, gå mer intensivt och upp till sisådär 45 minuter, då är han trött och nöjd, men jag kan inte rida så flera dagar i rad, då börjar han bli stel och lite mör och behöver defenitivt göra något annorlunda.
En timme är ju ändå inte mycket, finns säkert dom som rider 1½-2 timmar nästan varje pass. De går säkert inte sönder för det utan har blivit härdade, men det jag själv ser som optimalt ligger alltså på 30-45 minuters träning.

Instämmer i kören att vilodag och variation är det viktigaste. Man kan ju variera på ridbanan också, men då är det svårt att variera underlaget. Eftersom jag själv är i ungefär samma sits som du - att jag inte gärna tränar genom att rida uteritter- så går jag på promenad en gång i veckan och räknar med att benen ska återhämta sig lite extra av att då få minst två vilodagar i veckan istället för en. Underlaget varierar den ganska bra i hagen också - underlaget i hagen är mjukare än i ridhuset och den rör sig en del i hagen. Hade jag haft mer tid och ork hade jag tagit fler promenad-pass.

..det är inte minuterna på hästen som räknas som "hårt".. Förr om åren när tiden fanns kunde uteritterna hemma på gården vara i tre timmar om inte mer och ingen häst var "trött", "slut" eller svettig.

Allt handlar om hur pass bra hästen är uppbyggd i muskulatur och kondition. OCH hur du arbetar hästen under den timmen du rider.

Jag har själv sällan eller aldrig klocka ner jag rider utan går efter hur passet går.. Är h*n en klocka och jobbar Kanon rider jag kortare, behöver vi "tjafsa" igenom något får det ta den tid det tar. Man kan flängrida en häst svettig på 10 minuter, du kan rida en häst i tre-fyra timmar utan en svettdroppe. Allt handlar om vad du som ryttare gör och hur hästen får arbeta/är uppbyggd.

Så LÄNGDEN på ridpasset är strunt samma, VAD man gör under ridpasset däremot är väsentligt.

En timma låter helt okej. Bara man tänker på att skritta fram hästen ordentligt innan arbetspasset börjar och likaså efter. Eftersom du tävlar så låter det som en ganska vettig tid att rida.
Angående hon som "tjatar" på dig så säger jag bara att du borde känna din häst bättre än vad hon gör. Eller hur ? :)

Angående hon som "tjatar" på dig så säger jag bara att du borde känna din häst bättre än vad hon gör. Eller hur ? :)
Jo, jag borde inte bry mig alls egentligen. :p

Bewildered och Totola: Ni säger ju ungefär samma saker, och jag håller med! Nu på senare tid har passen kortats ner, för nu kan jag riktigt rida min häst, hon är starkare och går bättre och jag känner att jag inte behöver hålla på så länge.
Jag kämpar för att komma ut mer i skogen, vi har usla ridvägar(ungefär två att välja mellan), och hon sköter sig bättre ute nu. Hon ska också få vila mer så att träningen verkar bra iställer för dåligt. :)

Alla hästar är ju olika som ålder, temperament, muskler mm, men jag tycker inte att man ska rida i paddock varje dag.
Det stärker med olika underlag medans för mycket arbete på volter sliter. Det bästa är ju & kunna variera träningen,
1 timme tycker jag är rätt länge för ett aktivt pass, jag rider oftast 10 min skritt, sen ungefär 10-15 min arbete & skrittar sen av.
Ibland blir det ju längre men beror ju på vad man gör.
Tycker också att ridturerna i naturen är jättebra för både ryttare & häst, härligt & komma ut i naturen!:)
Uteritterna kan ju vara lite längre.
Jag & min pålle hade blivit less fort på att bara rida i paddocken, dressyr kan man ju rida ute med. :)

Jag har själv sällan eller aldrig klocka ner jag rider utan går efter hur passet går.. Är h*n en klocka och jobbar Kanon rider jag kortare, behöver vi "tjafsa" igenom något får det ta den tid det tar. Man kan flängrida en häst svettig på 10 minuter, du kan rida en häst i tre-fyra timmar utan en svettdroppe. Allt handlar om vad du som ryttare gör och hur hästen får arbeta/är uppbyggd.

Så LÄNGDEN på ridpasset är strunt samma, VAD man gör under ridpasset däremot är väsentligt.

Fast följer man den här filosofin finns risken att hästen kommer gå "dåligt" betydligt större del tidsmässigt än vad den går "bra" = slita på sig mer...
Är såklart en sak om man skrittar ut i skogen på långa tyglar då blir ju hästarna härdade och uppbyggda snarare än utslitna förutsatt att man härdat dom lite successivt och inte kör 3-timmarsturer från dag 1. Men om man jobbar hästen på ridbanan och det går dåligt så känns det tänkvärt att ju längre man då håller på, desto längre tid hinner hästen slita på sig. :angel: därav att det känns meningslöst att sitta och nöta på en timme eller mer FÖR ATT det går dåligt. Går det verkligen dåligt borde det snarare vara extra noga att inte rida och nöta på för länge.? Annars försvinner poängen med att dresyrrida för att få mer hållbara hästar. Det krävs ju faktiskt en hel del i formgivningen innan hästen slutar slita på sig på banan och många tar sig nog inte ens till den ärliga formen.
Dessutom filosoferar jag själv så att om något går dåligt (att vi har en dålig dag) så för varje gång det inte blir bra så repeterar jag in det felaktiga. Så om det inte går åt rätt håll efter ett par försök och jag inte klurar ut vad som felar så jag kan rätta till det till 3:e/4:e försöket eller så, då skippar jag det hellre och försöker en annan dag när jag försökt förbereda mig mentalt (eller med tränare) på hur jag ska lösa det. Har funkat riktigt bra faktiskt! :)

Senast ändrad:

Jag har inte läst tråden, tänkte bara påpeka att du ska tänka på hur otroligt less hästen kan bli på banan om den går där 5 dagar i veckan. Jag undviker att vara på bana/ridhus mer än 3 ggr i veckan, och då rider jag också på olika banor. Nu kanske inte du har den möjligheten, men försök att variera arbetet på banan lite.
Tömkörning? Löslongering? Löshoppning? NH-träning? Trickträning?

Allt för att hålla arbetet varierat och roligt! Lycka till :)

Bewildered och Totola: Ni säger ju ungefär samma saker, och jag håller med! Nu på senare tid har passen kortats ner, för nu kan jag riktigt rida min häst, hon är starkare och går bättre och jag känner att jag inte behöver hålla på så länge.
Jag kämpar för att komma ut mer i skogen, vi har usla ridvägar(ungefär två att välja mellan), och hon sköter sig bättre ute nu. Hon ska också få vila mer så att träningen verkar bra iställer för dåligt. :)

Låter bra! Men som sagt- gör det som känns bäst för dig!
Hästar och ryttare är olika.. :p

hehe :) Jag tar alltid avbrott om vi hamnar i en missförståndssituation.. Stannar, släpper tyglarna och funderar, går igenom Vad det är som felar, hur jag ska gå till väga.. och Minsta lilla antydan till "korrekthet" belönas fort som Attans en sån dag. Oftas med avskrittning på långa tyglar och lite "från marken bu".. man ska Alltid avsluta positivt, hur kass man än känner sig! Min synpunkt på "tjafs" är att det inte får släppas igenom utan man Måste hitta roten och arbeta igenom det, någonstanns finns det en anledning till tjafset och jag brukar inte ge mig förrän jag hittat vad det är.. min otydlighet, en stelhet hos hästen..

har "vi" bara en dålig dag... så märker jag det efter två steg och får anpassa mig.. donnan och jag har ungefär samma "cykelintervall".. så vissa perioder är "seriös" träning Inte att rekommendera.. :crazy: Man får anpassa sig lite efter ekipagets dagsform med :) Det är det jag menar med att man inte ska titta på klockan utan följa sitt eget huvud och hästens energi/vilja.

jag kör rätt mycket intervalltänkande med min stora, när hon är "fit".. nu under igångsättningen rider jag bara igenom henne tills hon är lös, avslappnad och balanserad så hon arbetar korrekt sen får det vara ^^ Ett steg i taget, och skynda långsamt. Och att alltid lyssna på hästen, är hon Superpigg och går bra.. neh, då slutar jag inte rida efter 30 minuter utan hon får ridas till den mentala energin gett med sig, jobbas beroende på fysisk vs mental energi :)

Något jag funderar på är följande; om man följer "klockan" så ska du skritta fram i tio minuter till en kvart, sen ska du trava fram ungefär lika länge, sen ska du galoppera tio minuter, trava lite.. och helt plötsligt ska man skritta av "den obligatoriska kvarten". På en "normal" häst med en "normal" ryttare skulle jag vilja påstå att hästen verkligen Arbetar ca. en kvart totalt om man följer "ridlektionsprincipen" när man rider. Det är få man ser som faktiskt Värmer upp sin häst.. framskrittning verkar mest bara bestå av skritt på långa tyglar längst med fyrkantspåret? (Rider sällan eller aldrig på bana..) Eller är det bara mitt huvud som upplever de flesta "banryttare" så?

Jo, jag borde inte bry mig alls egentligen. :p

Jo, Totola är vettig ;)

Man får aldrig glömma att anpassa sig efter sin häst.. vi har allt som allt fyra ridhästar hemma, och ingen har "samma upplägg" i sin träning eftersom de har olika behov, såväl mentalt ur pedagogisk och energisk synpunkt, som fysiskt pga skillnader i steg/exteriör.

Tänk på att du och din häst ska avsluta ridpassen "positivt" så det blir en genomgående tråd av roligheter att rida och ridas! :)

*kl*

Ser jag utifrån mej och min häst så är en timma alldeles för lite. Nu kan vi börja rida på banan och träna i ca 30-40 minuter. Sen rider vi ut i 2-3 timmar. Det beror lite på vilken väg vi tar o vad vi gör. Och det är nästan varje dag. Min medis tar lite lugnare pass med henne ibland med inte mindre än 1 timme.
Vi har vilodagar på min tjej men försöker rida varje dag. Är det så att vi gör det så varvar vi med att vissa dagar bara skritta ut i ca 20 minuter på långa tyglar.

Det är ytterst sällan vi rider bara en timme.. Men då varvar jag mycket med banan, ut i skogen, lugna dagar med mycket skritt och lite högre hastighet. Tjejen skulle lätt ta en tur till på direkten efter en lagom lång tur i skogen.

Tycker inte att du rider för hårt men som tidigare nämnt så skulle ev någon mer skritt/vilodag sitta fint men hästar är ju individer vissa behöver mer vila än andra. Sen tycker jag inte alls att du nödvändigtvis behöver rida ut mer som flera föreslagit. Om hästen lätt blir stressad osv så låt den gå på banan om den trivs bäst där. Jag själv rider nästan aldrig utanför banan min häst gillar inte att ridas ute i skog och mark.

Jag tycker inte att det är för hårt, men som en del sagt så är det ju bra om ni kommer ut lite mer.
Jag går i minst 40 minuter på asfalt/gräsvägar med pollan, sen så rider jag mellan 1h och 1h20min på banan, vi blandar alla övningar i trav och galopp med skrittövningar, sen skrittar jag av.

Rider vi ut så går jag först 40 min sen hoppar jag upp och rider i alla gångarter.

Minst 1 dag i veckan går jag bara ut och går med henne i ca 1h.

En dag i veckan är det också hoppträning som blir 1,5h med framridning och avskrittning.

Pollan har bättre kondis, mer muskler och är piggare och gladare än någonsin nu när hon får gå så pass mkt.

Angående den långa tiden på banan så tar det ett tag innan hon kommer igång ordentligt, men om det känns bra och jag har gjort det jag ville efter låt oss säga 50 minuter så sitter jag ju inte kvar och nöter, utan jag rider tills det känns bra och man har ingen tidsuppfattning när man rider.

Jag haller med det nagon annan sa har: En timma ar kan vara valdigt lange och en timmma kan vara valdigt kort beroende pa hastens utbildningsstandpunkt, muskulatur, kondition.

En hast som rids i "dalig form", dvs spand, for mycket pa framdelen eller pa annat satt felbelastar, tar mycket stryk av att ridas en timma, vare sig det ar pa bana, pa grusvag eller i skog. Bana ar dock det mest slitsamma, eftersom det sliter for en hast i obalans att ga pa runt spar.

For en ung hast kan en timma for mycket, da de brukar bli ratt trotta i huvudet.

For en hast i en bra, avspand form ar en timma ingenting, om du rider ovningar och "staller krav" som ar anpassade efter hastens utbildningsstandpunkt och kondition.

En av mina hastar har alltid varit en bomb i skogen vissa dagar. Jag varmer alltid upp en liten stund pa banan innan jag tar honom ut i skogen. Jag har alltid arbetat honom sa mycket som mojligt i skog och mark, over stock och sten, da jag som vissa andra har, ar overtygad om att det ar bra for senor, leder, muskulatur. Dessutom ar det ju sa roligt! Svenska skogen ar fantastisk!

Min förra sköthäst var man tvungen att rida fram så noga som du beskrev " skritta fram i tio minuter till en kvart, sen ska du trava fram ungefär lika länge, sen ska du galoppera tio minuter". Kanske inte exakt så, men länge på långa tyglar i skritt och trav så han verkligen kunde sträcka ut sig och liksom 'skaka loss'. När det kändes bra blev det galopp på långa tyglar, sen kunde man börja samla ihop honom. På grund av den långa framridningen, och nästan lika lång avslutning, blev det ibland långa pass på banan. 'Aktivt arbete' i 15-20 minuter i mitten av passet ungefär. Han är rätt gammal och inte så bra tränad av ägaren, därför orkade han inte mer än den lilla tiden i samlad form. :(

mhm, så är det många gånger hos äldre alt. yngre hästar att dom inte orkar.. men enda sättet att få dom att orka är att träna dom lite mer så fort man fått upp grundmuskulaturen och grundkondisen : Ungefär som när vi själva börjar träna :)

Som sagt, man måste anpassa sig efter hästen.. "hemma hos oss" är det sällan vi behöver värma upp under ryttare, vi leker oftast med dom så kroppen redan är igång när det är dags.. den tiden innan vi Verkligen börjar rida ägnas åt att i skritt hitta stelheter/ojämnheter och mjuka upp dom, förflyttningar, mjukt och fint gymnastiserande för att hitta vilket "problemområde" som skall bearbetas idag.

Alla gör olika och alla hästar behöver olika träning och uppvärmning :)

Något jag funderar på är följande; om man följer "klockan" så ska du skritta fram i tio minuter till en kvart, sen ska du trava fram ungefär lika länge, sen ska du galoppera tio minuter, trava lite.. och helt plötsligt ska man skritta av "den obligatoriska kvarten". På en "normal" häst med en "normal" ryttare skulle jag vilja påstå att hästen verkligen Arbetar ca. en kvart totalt om man följer "ridlektionsprincipen" när man rider. Det är få man ser som faktiskt Värmer upp sin häst.. framskrittning verkar mest bara bestå av skritt på långa tyglar längst med fyrkantspåret? (Rider sällan eller aldrig på bana..) Eller är det bara mitt huvud som upplever de flesta "banryttare" så?

Kanske först ska tillägga att det där med time-outer låter mycket klokt!

Angående uppvärmningen så ser jag det själv så att det nog är ofta man inte märker skillnad på uppvärmning och träning (utom framskrittning/avskrittning på långa tyglar) eftersom man rider på ungefär samma sätt.
Nu är jag själv rätt slarvig med uppvärmningen men kör enligt filosofin - först rörelse utan nämnvärd belastning för att komma igång, sen belasta de muskler man vill komma åt lite och sen mer och mer successivt så man inte överanstränger. Uppvämningen av leder/senor/ligament beror ju också på hur hårt man kommer ta passet och hur noga man bör värma upp den biten beror nog på hur högintensivt man tänkt rida.? Jag rider mycket lågintensivt jämfört med t ex hopp-/fälttävlansryttare som behöver träna sina hästar att klara rätt hög belastning. Många dressyrryttare rider också betydligt mer högintensivt än mig, och då bör man såklart värma upp utifrån det.
Men som sagt, det där med att man inte märker skillnad på uppvärmning och effektiv ridning är min teori. Att hela träningspasset kan bli en enda lång uppvärmning (eller se ut som det?) ibland! :p Finns säkert de som värmer upp alldeles för lite, men även motsatsen som aldrig kommer till något riktigt jobb (muskulärt) och träningen blir rätt enformig.

Jag tycker att du rider absolut lagom länge! :) För en halvtimma, det är ju ingenting?! Jag tycker att en timma är väldigt lagom men sen så är det klart att man ibland kanske rider i två timmar och ibland rider man ju hästen ett lugnare skritt pass och ibland hel vila. Själv så rider jag min häst ganska så 'hårda' pass på en timma 5dgr i veckan, en dag hel vila och en dag lite lugnare pass så vi rider ut i skritt :)

de flesta säger en timma, men det beror ju på konditionen. när min familj köpte en häst för ganska många år sedan så sa den förra ägaren; men han kan lätt gå fem timmar per dag!
jag själv höll ju på att svimma, fem timmar liksom! och jag har hört att på vissa ridläger så är det också ca fem timmar rakt på hästryggen. och det är ju också häst till häst, alla är ju olika. mén det är lite kul å höra, hur olika folk rider liksom:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 724
Senast: Luff
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 911
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama