Rider jag för litet?

E

Ewertsberg

Hur ofta rider ni era hästar. Eftersom jag har två stycken att motionera, så brukar jag rida dom varannan dag under veckan. På helgerna får dom vila på lördagen, men på söndagen brukar jag motionera båda två. Vi brukar vara ute i ca 2 timmar varje gång, med blandad ridning, skritt trav o galopp, klättring mm. På helgen kan vi vara ute på nån längre tur, och kan då rida nån mil. Är det här för lite? Dom är inga tävlingshästar, utan fritidshästar. Jag hinner inte rida båda två samma dag, och har inte lyckats hitta någon medryttare, som kan komma regelbundet.
 
Sv: Rider jag för litet?

Varannandags träning ger ofta bäst resultat, jag motionerar mina varannandag normalt och de har 1-2 vilodagar i veckan beroende på hur mycket jag hinner

de är också fritidshästar, dressyras, rids ut, klättrar m.m. och bygger bra med muskler
 
Sv: Rider jag för litet?

Ja, varannandags träning som i HÅRD träning ger oftast bättre resultat. Men inte att låta hästen stå, utan att låta hästen gå mjukt varanann dag stretcha, böjja, och joggas igenom i kombination med hårda krävande pass. Jag tror igentligen inte på vila på en häst som är fullvuxen. Hästar är djur som i sin natur rör sig över stora områden dagligen och dom har ett stort rörelsebehov.

Såvida man inte har en stor, ( nu talar vi ganska många fotbollsplaner ) hage med sällskap utav en "flock" där hästen kan ströva ( röra sig från område till område ) så anser jag att hästen bör gå varje dag. Hästar vilar generellt sett till följd av människors tidsbrist och har ett behov av rörelse som är större än vad vår ekonomi och tid räcker till.

Men till svar... hästarna mår antagligen inte speciellt illa utav det, framför allt om dom har bra hagar och häst vänner. Men det är långt ifrån optimalt. Dock anser jag att 90% av all hästhållnng är det så... tjao.
 
Sv: Rider jag för litet?

Jag tycker det låter lite. Jag tycker en "vilodag" i veckan är lagom. Men det betyder inte att hästen måste stå helt, man kan promenera ihop och umgås denna dag, pyssla och ha det bra. Sen rider jag ju inte lika hårt varje dag som hon rids. Är varierad ridning med hopp, dressyr, uteritter, tömkörning, longering efter vad jag känner hon behöver.

Får man fråga varför du har två hästar att rida om du inte hinner med det? När jag hade två så hade jag en ridbar och sen en som av olika anledningar inte fick ridas och som fick vara sällskap. Dock tog jag ibland med han som handhäst, han fick följa med på promenader och ibland fick han gå i trädgården och umgås med oss bara, allt efter hur mycket han orkade. Jag skulle själv aldrig hinna med att motionera två hästar varje dag. Tycker en häst är alldeles lagom. ;) Har även medryttare med olika hjälp vecka till vecka beroende på hur hon jobbar.
 
Sv: Rider jag för litet?

Jag rider min häst väldigt sällan under den här tiden på året.. Men det beror väl mest på att jag inte kan rida honom vart som helst hur som helst tyvärr. Men brukar tömköra/longera eller gå ut och gå med honom ca. 2 gånger i veckan, vilket inte är så tuffa pass. Och sen rider jag honom ca. 2 gånger i veckan i en timme. Han verkar inte må speciellt dåligt av det förutom att han blivit ganska tjock. Han går ute hela dagarna.
 
Sv: Rider jag för litet?

min rids varje dag, men om jag jobbar på söndagar så får hon vila, för jag har fodring på kvällen då = hinner inte...

rider 45min-1h... mest skritt, lösgörande, å mer å mer trav... galopperar lite i skogen ibland, korta sträckor...

försöker rida ut när jag är ledig, annars typ 2-3småvarv på liten skogsslinga sen ridvolten...

hon rids så mkt (Eller ofta) för att hon har muskelproblem å bör röra på sig :)
 
Sv: Rider jag för litet?

Min fodershettis går lektion 2-3 dgr i veckan och jag rider henne 3. Så hon har 1-2 vilodagar per vecka... När hon går lektion är det nästan bara små barn som rider henne så då går hon inte så hårt, men när jag rider henne brukar jag köra ganska hårt, så att hon inte ska kasta av ngn dagen därpå. xD
 
Sv: Rider jag för litet?

Jag tror att hästar behöver motioneras mer än så för att må riktigt bra. Jag har skaffat medryttare eftersom jag tyckte det var svårt att hinna med. Det blir liksom inte roligt att rida när det bara blir stress och "måste". Så nu rider min medryttare 2-3 dagar i veckan och jag rider 3-4 dagar i veckan. En vilodag strävar vi efter. Ibland blir det mer, men oftast bara en eller en skrittdag.
 
Sv: Rider jag för litet?

Får hästen gå i hage i stora delar av dagen så tycker jag att det låter helt okej. Dessutom så är allt olika från häst till häst. En del passar inte för att bli ridna varje dag
 
Sv: Rider jag för litet?

Jag har så himla mycket i skolan nu, så jag rider nästan aldrig. Försöker att iallafall rida 2-3 gånger i veckan.
Får hjälp av en tjej i stallet ii motionera min pärla också.
 
Sv: Rider jag för litet?

jag har ju dock lärt mig att muskler byggs var 48 timmar så varannan dags ridning är bra!:D
i alla fall om man har unghäst. även äldre hästar.. jag rider varannan dag.
och det räcker länge!
de behöver ju kanske inte stå helt still i boxen utan att man joggar eller går med hästen.
det sliter mer på ryggen om man sitter på..då får man rida dem i form i skritten hela tiden...:crazy:
man kan ju gått gå själv istället för att använda hästen som fåtölj tycker jag!:idea:
 
Sv: Rider jag för litet?

Min pojke går allt från 4 dagar till 7 dagar i veckan. Men oftast blir det 5-6 den här årstiden. Han mår bra och är rund och go.:)
 
Sv: Rider jag för litet?

Äh, strunta i dem här i tråden som försöker ge dig "dåligt samvete"! Jag antar att dina hästar är ute på dagen och traskar runt tillsammans i hagen? Då rider du dem alldeles tillräckligt! Det är ju din HOBBY för tusan, du behöver inte ha dem i tävlingsform! Rider man och känner sig stressad blir det hur som helst ingen bra ridning, sånt känner hästen direkt, eller hur?
 
Sv: Rider jag för litet?

mellan 3-5 dagar i vekan brukar vara bäst för träning. Och att låta hästen villa varanan dag brukar vara bäst för nästen så den inte blir sliten .... O alla hästar behöver (yill o me tävlings hästar )mellan 1-3
dagars villa ... men om hästen bara hobby rids o inte särsilgt job bigt så kan man ju välga själv hur ofta ens hästar ska villa eller ridas :)
Och jag har själv två hästar som jag ska rida ,en hingst o ett sto
och hingsten rids litte då o då men han motionerar sig själv i hagen
men mitt sto måste ridas ofta för hon är ett energi paket ...
 
Sv: Rider jag för litet?

Äh, strunta i dem här i tråden som försöker ge dig "dåligt samvete"! Jag antar att dina hästar är ute på dagen och traskar runt tillsammans i hagen? Då rider du dem alldeles tillräckligt! Det är ju din HOBBY för tusan, du behöver inte ha dem i tävlingsform! Rider man och känner sig stressad blir det hur som helst ingen bra ridning, sånt känner hästen direkt, eller hur?

Håller med om ovanstående!

Många hästar trivs dessutom bäst med att bara ridas varannan dag.

Mitt sto rids varannan dag ca, dock inte nu när det är halt eftersom hon är oskodd. Det är lugna skogsturer i alla gångarter det handlar om, ca 1-1½h. I övrigt går hon på lösdrift ihop med ytterligare 3 hästar, just nu går de på en yta av ca 3ha och strövar mkt fram och tillbaka, hit och dit, samt leker och brottas (iaf de tre av dem som är unga. En äldre valack i flocken tittar mest på)
 
Sv: Rider jag för litet?

Långt ifrån alla hästar behöver ridas varje dag för att få stimulans, många får tillräckligt med stimulans om de rids varannan dag, har en hyfsat stor och varierad hage med några kompisar i. Bara du märker om dina hästar mår dåligt av det!

Min (foder)häst har mycket utevistelse och en naturlig flock men jag brukar rida honom nästan varje dag iaf. Brukar bli 3-4 uteritter i veckan i alla gångarter, dock mestadels skritt. Brukar bli minst 1 ½ timme varje uteritt och då jobbar jag honom i form rätt ofta och gör lite skänkelvikningar och sådant.
Sedan blir det ungefär 2-3 pass i paddocken på ca 50 minuter/gång där han jobbas i alla gångarter och joggas mycket i trav. Hoppning har vi inte ridit ännu.. Och så får han oftast en vilodag per vecka.
 
Sv: Rider jag för litet?

de är ju så olika..beroende på hur hästen är, min häst klarar inte att stå varannan dag om han överhuvetaget ska vara ridbar, piggare häst på vintern har ja inte träffat och endå går han i stor hage med 2 andra kompisar som han leker mycke med mellan kl 6 och 18.

för att den hästen ska vara bra o mysig o lugn att hantera/rida så krävs de att han går 6 dar i veckan, 3 dagar dressyrträning, 1 hoppdag, sen "skogsrider" jag i manegen om de e för kasst väder ute..alltså galoppera lång och låg och lite stresching o så.
de är vad min häst behöver för att må bra.

men klarar hästen att stå så mycke så är de inga som helst fel med de sålänge dom har hage att gå och röra sig i.
 
Sv: Rider jag för litet?

Jag har en sällskapshäst! Men den behöver ju också motion. Dom har en jättestor hage, och går på lösdrift.
 
Sv: Rider jag för litet?

Tack allihopa för era svar! Jag tar till mej av att jag inte ska ha dåligt samvete! Jag gör så gott jag kan, och dom är ju min hobby. Det händer ibland att jag arbetar så intensivt, att jag inte alls hinner med, men de gångerna har jag lyckats få någon att komma och rida dom.
 
Sv: Rider jag för litet?

Jag tycker det låter helt okej för fritidsridning!

Har själv två pållar, nu är den ena en liten ponny som jag inte rider men han körs. Pga mina arbetstider så hinner jag inte rida de dagar jag jobbar men då jag är ledig är jag ute med båda. Jobbar tre dar i veckan så det blir väl motionering av dem fyra dar i veckan då. varierar med att rida ut, hoppa och markarbete.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 234
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp