rider alla med stång..?

Sv: rider alla med stång..?

Jag är själv väldigt förtjust i kombinationen av stång och kapson (muserola). Av de elever jag har så rider de flesta inte på stång.

Så jag säger som Immer att det är nog ganska fifty-fifty skulle jag tro. Vissa som rider på stång (antingen blankt eller kombinerat) behöver det och gör det bra medan andra hellre skulle ha ridit på något annat. Men så är det med det mesta i livet tycker jag.

Jag rider på vanligt tränsbett eller kandar.

Men jag har en liten fråga.... Min kandarstång är rätt tajt i hästens mun. Den passar perfekt utan att något sticker ut på sidorna. Mitt tränsbett sticker ut något på varje sida, men inte 1 cm som man brukar säga i Sverige. Kombinationen i kandaret är alltså rätt tajt för min häst, vilket han inte klagat på.

Men när jag var hos min tränare där jag rider hans häst, brukar kandarstången sticka ut en cm på varje sida....Är detta verkligen rätt? Kedjan passar inte så bra då tycker jag.

Tränarens häst har väldigt smal mun vilket kanske gör att han inte har någon smalare stång, dessutom är vi i Spanien och här är det liksom inte så noga vad man har på hästen, dessutom är tränaren en riktig eldig spanjor vilket gör att jag inte vågar fråga varför hästen har så bred stång... Visst ska väl ändå en kandarstång sitta tajt....

:crazy:

På stången är det jätte viktigt att de ligger an mot hästens läppar, men vare sig trycker eller sticker ut. Nu har jag ingen aning om vad de riktiga tandläkarna säger om detta (säger de annat så får jag så klart ta tillbaka ovanstående).
Hela tungfriheten flyttas ju runt i munnen om stången är för lång. Kan inte vara bekvämt.
Jag tycker att det också borde vara risk att kedjan nyps? Fast det kanske bara är jag som inbillar mig. Har aldrig provat så det är bara en gissning.

Som du säger i Spanien är det många som inte bryr sig ett skvatt tyvärr.

Menar KT såhär?
ldergrej.jpg

:crazy:

På stången är det jätte viktigt att de ligger an mot hästens läppar, men vare sig trycker eller sticker ut. Nu har jag ingen aning om vad de riktiga tandläkarna säger om detta (säger de annat så får jag så klart ta tillbaka ovanstående).
Hela tungfriheten flyttas ju runt i munnen om stången är för lång. Kan inte vara bekvämt.
Jag tycker att det också borde vara risk att kedjan nyps? Fast det kanske bara är jag som inbillar mig. Har aldrig provat så det är bara en gissning.

Som du säger i Spanien är det många som inte bryr sig ett skvatt tyvärr.

Jo då var det som jag trodde. Kedjan passar inte i kindkedjegropen utan går rakt över liksom.

Jag sa faktiskt till honom här om dan, men han bara ryckte på axlarna. Jag får helt enkelt hålla tyst och nöja mig med att jag får sitta på helt fantastiskt utbildade hästar trots för lång stång..:crazy:

Jag sa faktiskt till honom här om dan, men han bara ryckte på axlarna. Jag får helt enkelt hålla tyst och nöja mig med att jag får sitta på helt fantastiskt utbildade hästar trots för lång stång..:crazy:

Haha stackars dig! ;) :rofl:

Jag rider runt med min passande stång på min icke-fantastiskt utbildade häst istället :angel:

Då kan du vara lugn för då har iallafall hästen inget att klaga på!:idea:

Jooo, att handen blandar sig in alldeles mycket på grund av ekipagets utbildningsgrad :crazy:

Men håller med, det är tråkigt att se vackra ekipage och välridna hästar där helheten blir förstörd av illa passande utrustning eller dylikt.

Jag som är en "konstig ryttare" :D, rider med olika betslingar, beroende på min och min hästs dagsform, precis som vilken "vanlig ryttare" :D som helst.

Det jag växlar mella, under olika långa, korta perioder är:

• Repgrimma
  • Sidepull
  • Lindell
  • Kapson (nytt för nu)
  • Hackamore
  • Tredelat tränsbett
  • Kimblewick(Jaktkandar)
  • Rakt pelham med pelhamdelta
  • Rakt pelham med "kandarfattning" dubbla tyglar
  • Klassiskt kandar (som vanliga dressyrryttare alltså) - Detta rider jag på, för min AR-tränare på alla AR-träningar.
  • Portugisisk stång, med bridongbett, som klassiskt kandar
  • Portugisisk stång med kandarfattning (dubbla tyglar)
  • Portugisisk stång med kapson med kandarfattning (dubbla tyglar) - nytt för nu

I sommar har jag i stort sett enbart ridit på tredelat mässingstränsbett. :bow:

Nu har jag två dagar ridit med portugisisk stång/kapson för att jag fått tag på en begagnad kapson - nosgrimma. :bump:

Senast ändrad:

*Delvis knapplån*

ja då var det som jag trodde... ja hon sa nått om bgb hakar och jag undrade vad det var men vart ska on sätta fas dm på underdelen av parerstängerna..:confused. den kommer ju glida upp om man inte har ett stopp... det verka helt klart bätre att köpa sig en riktig stång istälet för hålla på att fixa med olika grejer:)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 413
Senast: Roxy
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
386
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar