Riddarutrustning

Dressyr_flicka

Trådstartare
Lillebror har bestämt sig för att bli riddare och har därför börjat rida min häst lite smått, så nu undrar jag följande:
Finns det några mönster till såna där schabrak som hästarna har? (fattar inte riktigt hur det sitter ihop på mitten, resten går ju att improvisera)
Hur ska ett träns se ut?
Delade eller vanliga tyglar?

Jag ansvarar endast för hästutrustningen, brorsan får fixa rustning m.m.:D

Sv: Riddarutrustning

Kul att han vill börja med tornerspel! Jag hoppas att han skaffar ordentliga grejer och läser på om rustningar och hjälmar m.m., så att det håller. Tornerspel är väldans roligt, men ingen barnlek. Är han med i något lag? Om inte kan det vara en plats att börja, att prata med andra riddare och få feedback. :idea:

Angående schabrak... (Tvådelat, framdel + bakdel, alltså inte ihopsatt på mitten.)

Ta en penna, lite papper och ett måttband. Gå ut till hästen i stallet (helst, så den står still!) och mät hur långt det blir från mitten på korset till nederkanten på schabraket nere på bakbenet. (Alltså där du vill att nederkanten ska vara!) Anteckna resultatet. Mät likadant i fram, från manken till där du vill att schabraket ska sluta nere på frambenet. Anteckna. (Du kan med fördel göra framstycket lite längre än bakstycket, så länge inte hästen störs av det, eller kan trampa på det.) Glöm inte att om du ska ha krenelering på schabraket i nederkant så måste du räkna med det i måtten, annars kommer nederkanten bli för långt ner så hästen kan trampa sönder schabraket. Mät också från sadelns bakkant uppe på ryggen (jag mätte lite under sadeln, eftersom jag vill att sadeln ska ligga litegrann på schabraket, för att undvika att det blir en glipa bakom sadeln) och sedan hela vägen ner över korset och svansen till nederkanten där du vill att schabraket ska sluta på bakbenen. Anteckna.

Tänk sedan en rak linje från sadelns bakkant och ner mot marken. Mät från denna "fantasilinje" på ena sidan, runt hela bakdelen och svansen, till en likadan "fantasilinje" på andra sidan. (Ge detta mått lite extra vidd så att schabraket får ett snyggt fall runt bakdelen, och inte sitter för tight runt bakbenen så hästen inte kan galoppera.) Anteckna. Nu har du måtten som krävs för bakstycket, alltså måttet runt bakdelen plus måttet från korset och ner gånger två, om du förstår? (Hoppas, jag är inte så bra på att förklara!)

Gör sedan en "fantasilinje" från sadelns framkant och ner mot marken, och mät sedan från den linjen till mitten av bringan. Även här är det viktigt att inte göra schabraket för tight, men den exakta passformen fixar man till senare. Anteckna. Framdelen består från början av två, en höger- och en vänstersida. Dessa sys sedan ihop över manken och knyts ihop framme på bringan med knytband.

Nu när du har måtten kan du lämna stallet för en stund och plocka fram ett lakan och mönsterpapper. Rita ut dina mått på mönsterpappret så du får en bakel som är halvcirkelformad och en framdel som går att spegelvända. (Alltså bara en sida av framdelen.) Från manken kan du lägga på 15-20 cm upp mot manen, och sedan göra en halsskärning (som på ett täcke), men var försiktig så du inte klipper en för stor halsskärning. Bättre med en för liten som du fixar till senare. För över mönstret på lakanet och klipp ut två framdelar och en bakdel. (Borde gå åt 2 lakan till stor häst.) Ta med dig delarna ut till stallet igen och lägg dem på hästen. Antingen syr du först ihop framdelarna över manken, eller så nålar du den sömmen med säkerhetsnålar medan du provar. Du kan också ta med en säkerhetsnål som du använder istället för knytband framme på bringan, bara för att se hur halsskärningen blir.

När du provar så justerar du allt (anteckna!) som inte ser helt bra ut, och när du sedan kommer in igen så gör du om det som behövs på ditt mönster. När du provat igen så att allt ser okej ut så kan du föra över ditt lakansmönster på själva tyget som du ska sy schabraket i. (Jag fick prova ungefär 10 gånger på min häst innan allt blev så bra att jag kunde börja sy!) Det skadar inte att gå ut till hästen lite då och då under sömnadens gång och kolla så att allt verkligen stämmer.

Jag valde att fodra mitt schabrak med lintyg i neutral färg, medan själva yttertyget är av ett blandtyg, 55% lin och 45% viscose. Blandningen gör att tyget är väldigt lättskött och skrynklar inte. Samt att det väger mycket mindre än hellinne. Tror att det blev ungefär 11-12 meter tyg till hela schabraket, inklusive fodret, för jag köpte 5 meter lintyg, 4 meter blått blandtyg och 4 meter rött blandtyg, och det blev lite över av varje. Men jag har också en krenelering i form av tungor i nederkant.

Sy fast knytband framme vid bringan så att du kan knyta ihop schabraket där, men inte så hårt så att hästen inte kan galoppera obehindrat. Mät sedan var på schabraket det behöver sitta fästband till sadeln och sy på dessa. Jag gjorde mina i dubbelsytt lintyg fästa med kuvertsöm för att de inte ska lossna av påfrestningen (hela schabraket väger ju en del, och när vinden tar tag i det så blir det en väldig belastning på fästbanden) och de är som öglor som jag trär sadelgjordsstropparna igenom. Och som sagt, mitt schabrak ligger ungefär 5 cm in mellan sadeln och sadelschabraket i bak, så jag behöver inget fästbant i bakvalvet. Men man kan med fördel mäta in schabraket ännu längre in under sadeln, så sitter det ännu säkrare. Men var försiktig bara så inte schabraket stör skänkeln...

Tack för tipsen med schabrak.
Ang rustningen, lillebror är 13 år:D , och hästen är en ponny alltså lär det inte bli några riktiga duster än på några år.
Riddaren Oddvar de Gothia (kommer inte ihåg vad teamet hette) bor i grannbyn och vi räknar med att få lite tips och råd utav honom.

Aha, de Gothia vet jag vem det är. Säg åt lillebror att suga åt sig all info han kan, och att läsa mycket böcker/skrifter! :) Och utrustningens motståndskraft är lika viktig oavsett riddarens ålder. ;)

Angående tyglar och träns så spelar det ingen roll egentligen - huvudsaken är att det ser medeltida ut. Släta lädertyglar i en neutral brun eller ljusbrun färg, ett matchande träns utan strassnitar och sånt där "nutida krafs" och en sadel som antingen är medeltidsklingande eller mer neutral - det är allt som behövs. (Syntetsadlar är inte så passande!) Samma gäller med bettet, huvudsaken är att det inte ser ut som något från 3000-talet och att hästen trivs med det.

oki. kan ju vara så att han har flyttat... va ju ett tag sen jag pratade med han nu... vet att han e väldigt duktig iaf. han hjälpte mej mkt med min förra häst. (tror inte han vet hur mkt) om han hjälper er så se till å lysna ! han vet va han pratar om ! :D

http://www.mediamax.com/ostpat/Links/AEC04A7A3E

kolla på den där! det är jag&mina kompisar som var på ett western/tornerläger i somras. UURKUL! vi halkade in på tornerspel, då ridläraren red tornerspel! mammas gamla travare tyckte livet lekte inne på banan, och mitt connemarasto(skimmeln med taggar i svansen och svart/vit/röd filt^^) hon älskade det å! :D men tyvärr så flyttade den ridläraren :cry: så nu är det slut på det roliga! **BUHUUUUUU**

Halloj på er alla!

Sååå det pratas om min flytt här!:)

Jag tycker ju att du ska flytta hitåt. Det blir ju mycket enklare då.;)

jag är också 13år och jag gillar riddarspel jag har ridit sen dagis.jag brukar titta på när arbogakuskarna har sina träningar och eld-shower.
Den person jag har som riddar idol är gustav (kommer ej ihåg efternamn) han är hovslagare och senast som han var med så var han "sir william erövraren" någon som känner igen honom

Liknande trådar

C
Hästhantering Jag köpte min första häst för 10 mån sen. Ett islandssto som blir 11 år i år en häst som jag käpte med hjärtat och inte hjärnan om man...
Svar
12
· Visningar
1 790
Senast: Cosmic
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: Lazy Lady
·
J
Övr. Hund hej! Såhär ligger det till: Vi har en schäferhane på 3,5 år, vi har något år nu pratat om att skaff en hund till, men det har...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Duvan
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 179
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V