Skreppur

Trådstartare
Jag skrev tidigare i en tråd att jag ska lära min 9åriga lillasyster att rida (hon rider redan på ridskola men eftersom vi har två shettisar så är hon så illa tvungen :devil: )

Jag har pratat med henne och detta är hennes mål:
- Trava utan sadel
- Hantera alla gångarter
- Gallopera
- Sitta upp barbacka
- Kunna alla ridvägar
- Trava på en volt/böjt spår
- Göra halt "snabbt"

Sedan frågade jag henne vad hon trodde att vi skulle göra idag (hennes första "lektion"). Hon trodde att vi skulle
- Sitta upp barbacka
- Skritta
- Halter
- Alla ridvägar

Detta är rätt intressant och kul såklart att föra bok över. Hon är verkligen entusiastisk (stavning) över detta och hon vill verkligen lära sig, och det fort. Men, för både häst och ryttares skull ska vi gå riktigt långsamt fram och idag har jag planerat att vi ska rida lektion utan häst :devil: Eller snarare, hon ska få bli min häst med att hon håller i bettet i sina händer och jag "tömkör" henne mellan koner, hinder, ridvägar osv. Sen byter vi och jag får bli hennes häst.

Jag tycker det är skitkul att hon verkligen vill, men först ska hon lära sig det hon inte lär sig på ridskolan. Hjälpernas inverkan på hästen. Jag vill att hon ska få en känsla för hästen innan hon sitter upp, hur känner och tänker en häst egentligen om man drar den i munnen och sparkar den i sidorna?
Såklart ska detta läras ut roligt och praktiskt :D

Detta är en egodagbok, men jag har planerat att för var lektion skriva vad vi gjorde och hur det gick eftersom jag vet att en del här på buke har småttingar de lär rida och letar efter praktiga lekar och övningar (:

Fortsättning följer...

Sv: Riddagbok

Mycket intressant! Ska följa denna tråden, vill veta hur du lär unga personer att rida, ska själv lära min kusin snart!

Skojsigt. Trevligt att du gör det roligt å praktiskt. Då vill hon lära sig.

Eftersom att ni nu redan har satt upp en del mål. Varför inte sätta upp målen och kasnke tillochmed lite mindre saker som sitter ihop med målen och kryssar för när hon har klarat av dom. På så sätt så ser man även framstegen :)

Kul!

(Detta är första ungen jag lär rida, det blir en utmaning från oss bägge, egentligen har jag inte tålamod för sådant här :p )

Idag var det roligt. Jag förklarade först med hjälp av kottar och löv att en häst är ett flyktdjur, att vi människor är rovdjur. Sedan hur ett bett påverkar hästens mun. Vda som händer när vi är för håra i handen och drar och hur hårt man bör hålla.
Gav exemplet om kycklingen. "Håller du för löst, smiter kycklingen. Håller du för hårt, vad händer då? Jo, den får ont i magen"

Det var väldigt blött i paddocken så vi skärmde av en del och sedan började vi värma upp, göra lite halter, något som liknade volter och sen lite hopp över hinder. Sedan bytte vi och jag guidade vad hon skulle göra. Rätt kul!

Sedan innan vi gick hem fick hon titta på medan jag löslongerade Mixy i paddocken. OJ vad bocksprång och bus det blev!

Jag känner redan nu att detta kommer bli vääldigt utdraget och vi får nog leka väldigt mycket lekar nu i början. Även om hon är duktig på ridskolan så är dte en heelt annan sak på en liten sketen shettis :devil:

Edit: Monlightgarden, smart!

Idag blev på hästryggen! (Cornelia, hon är mjukare att sitta på) Balansövningar i skogen över stock och sten barbacka. Bad henne "plocka äpplen och lägga i korgen", ut med armarna som Rose i Titanic, blunda och luta fram när vi traskade upp för en brant backe. Detta var kul!
Vi körde med grimma som vi satte på tyglar (för att hon ska veta var hon har dom och kunna hantera dom rätt, ack så knöligt det känns med tyglar i sådana små händer ^^) och ett grimskaft som jag gick med.

Har tänkt dra upp henne tidigare än tuppen imorgon, packa mackor o dra iväg med rockarden en skogsrunda med Mixy, vet att hon har tjatat och på morgonen är det både svalt och tomt på folk :love:

Senast ändrad:

Vill bara passa på att ge dig ett litet tips. Jag håller ibland lite lektioner för en kompis till mig, hon har ridit ca ett år men lärt sig jättemkt. Hon har också en toppenhäst som börjar jobba när ryttaren gör rätt.
Jag tycker att det är viktigt att berömma för det somär bra kommer man ihåg!
Som min kompis tex, hon vrider alltid handleden så att tummarna kommer mot varann, då brukar jag säga åt henne att tummen ska vara uppåt, det ska vara BRA (tummen upp) att rida. Nästa varv hon kommer, med rätt handställning så säger jag det "Bra med handen nu!"

Man ska inte fokusera på det som är dåligt, visst måste man påpeka det, men när det blir rätt så behöver ryttarna få höra det. Framförallt när det gäller barn!!!
Och jag tycker att du gör rätt som "leker fram" det, för i första hand ska det ju vara roligt att rida! (brukar jag också säga, vi gör inget som hon tycker är läskigt... Om hon vill hoppa men tycker att det ser högt ut så lägger vi bommen på marken till en början o så höjer vi allteftersom hon tycker att det känns bra)
Och jag har fått jättekontakt med henne, hon säger på en gång om något känns bra eller inte...

//Lillan

Vilken rolig tråd! Ska själv lära min lilla syster rida. Första lektionen är i morgon. Ska bli kul att se vad ni hittar på...

Tack för tipset Lillan, trevligt Salasolen! :D

Vi red ut en tur idag, barbacka. Det började bra men sen skuttade Cornelia till och syster föll på marken. Fallhöjden är minimal men hon slog i ryggen och blev nog rätt rädd ochså. Tröst och sen upp på ryggen igen. Efter bara ett litet tag slappnade hon av igen och den sista biten hem fick hon sitta bakåfram.

Det är tufft det här, en hård prövning på mitt dåliga tålamod. Man får bita ihop och andas-in-o-ut ett par gånger vid vissa tillfällen. Phu. Hon är bara ett barn. hon är bara ett barn :P

Skreppur skrev:
Det är tufft det här, en hård prövning på mitt dåliga tålamod. Man får bita ihop och andas-in-o-ut ett par gånger vid vissa tillfällen. Phu. Hon är bara ett barn. hon är bara ett barn :P

Hehehe tycker att jag känner igen det där...

//Lillan

Känner ox igen det därmed tålamodet! Min syster fick plocka blåbär och äpplen igår för att träna balansen och närdet gick bra slängde jag av sadeln så fick hon göra samma sak utan. Det tyckte hon var jätte kul!

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama