Riddagbok?

_Runaway_

Trådstartare
Vilka här för dagbok/träningsdagbok för hästen/arna? Vad skriver ni i den och hur noggranna är ni?

Själv försöker jag orka skriva varje gång hästen blivit riden eller motionerad på annat sätt. Skriver typ hur han var under ridningen, hur bra form han hade, hur han mår i övrigt och andra iakttagelser. Vore intressant att veta hur ni gör.

Sv: Riddagbok?

jag gör det med,började med det när jag hade förra hästen :)
bra att skriva ner hur han varit,vad man gjort,hur länge man red och vad man tränade....och sen har jag det för att ha lite koll på vad medryttaren gjort tex dagen innan jag själv ska rida så jag kan planera lite,har han gått hårt så tar jag det lite lugnare osv.
tycker det är roligt att gå igenom dom gamla böckerna och läsa hur han har utvecklats :idea:

Jag skriver det varje dag för att hålla koll på att dom tränas regelbundet..alltså varvat lugna och hårda perioder. Jag skriver även upp om det har hänt något som kan vara värt att komma ihåg tex att dom har ätit dåligt odyl. Jag kommer inte ihåg själv så jag måste ha min lilla bok för att komma ihåg. Funkar kanon för mej. :smirk:

Jag skriver i Stallboken vad jag har gjort och hur hon kändes. Även övrigt skrivs in där. Skriver varje dag.

Jag skriver dagbok till min häst varje dag.. missar inte en enda! *stolt*. Skriver om allt som kan vara bra att veta.

-vart man red o med vem
-hur det gick
-hur länge
-vad man tränade på
-snabb, lat, osv.. ?
-andra iaktagelser
-foder

har för övrigt en sån dagbok som dagarna redan finns inskrivna som tex: Söndag 22 maj och så äre en sida.

Bra koll på hästens träning genom att skriva dagbok! :idea:

Jag skriver varje dag, även om jag inte alltid rider min häst (han vilar oftast 1-2 dagar/vecka)

Jag gör det, Har ett anteckningblock som jag skriver i varje dag hur hon var, vad vi gjorde och vart vi red. Skriver också in en massa anat i den som när hon tex. har tappat en sko, har vilat, eller är brunstig mm.

Har skrivit dagbok för min häst ca 4 år, det är ju jättebra att kunna gå tillbaka och se vad hästen gjort med medryttaren och se hur/var den ridit och hur det gått och hur hästen varit och så kan man skriva andra viktiga iakttagelser som medryttaren kan ha nytta av. Fattar inte varför jag inte skrev de första åren jag hade häst, det är ju ovärderligt!

jag skriver om varje dag, hur ridningen har gått vad vi gjorde på träningen osv

jag skriver varje dag,vad vi gjort, hur han kändes, vart jag red, hur länge, barbacka/sadel,om det skett ngn förändning ridmässigt, i foderstaten,m.m. Skriver också upp varje gång veterinär/hovslagare/hästtandläkare varit här...

Jag skrev förr (för min egen skull) när jag bara red på ridskolor. Då skrev jag vart jag red, vilken häst jag red, vad vi gjorde, hur det kändes och vad jag behövde träna på. Om vi hade hoppat bana ritade jag den.
Sen blev jag tyvärr lat och slutade med det när vi skaffade häst :crazy:

Nope. Inte ett ord i dagboken på flera år. Med tiden så får man ju in en rytm på träningen så det inte känns nödvändigt att föra bok. Istället anpassar jag träningen efter dagsformen (både hennes och min).
mvh
Lejonelle

Hej!!

Jag skriver varje dag! Hur jag red, vart, hur länge, hur de kändes, om jag hittade några småsår, om de varit ovanligt grisiga i boxen, när jag fyllt spån, om hovslagare/vet varit där, vid hälta /medicinering/temp osv. Ovärdeligt tycker jag!!!

Jag gjorde i början, mest för att jag tyckte att "ohjävlar, detta kommer ta tid. Jag måste skriva ner det så jag kan gå tillbaka o läsa o se att det faktiskt går framåt". Slutade med det efter nånna månader dock. Tycker inte det behövs :)
Tappskor, dålig aptit o sånt har jag i skallen istället :)

jag gjordet det första veckorna men har slarvat ganska mycket ny. tycker dock det är bra om det är flera som rider hästen. jag är medryttare men sen ägaren köpte henne är det bara jag som ridit henne. när vi får en till medryttare så ska jag nog börja igen så vi kan läsa varandras. :)

_Runaway_ skrev:
Vilka här för dagbok/träningsdagbok för hästen/arna? Vad skriver ni i den och hur noggranna är ni?

Själv försöker jag orka skriva varje gång hästen blivit riden eller motionerad på annat sätt. Skriver typ hur han var under ridningen, hur bra form han hade, hur han mår i övrigt och andra iakttagelser. Vore intressant att veta hur ni gör.

Jodå jag skriver på alla mina hästar. Träning, skoning, vetvård, problem (även om jag bara har en känsla), temp, puls; vilo och under träning, tävlingar, foderbyten osv. Det finns inget bättre om man skall ha full koll. Det är så vansinnigt lätt att man tror att saker och ting hände för en månad sedan när det i själva verket var ett halvår sedan eller kanske två veckor sedan. Det är lätt att förlora perspektiv och tro en massa, då kan man gå tillbaka i sin träningsdagbok.

Hälsning Maja

skriver varje gång jag rider, vad jag gjort, hur länge, ev. problem, vad som gick bra, jobbigt/trött/pigg osv.....

Ja, jag för dagbok/loggbok för pålle där jag bl a skriver:
- om den träning som hästen fått (vilken träning, hur länge, hur det gått osv)
- planering för träning framöver
- foder (gällande foderstat, foderbyten osv)
- problem, skador, hovslagning, veterinär, avmask, vacc osv (jag för separat journal över detta också)

Jag har skrivit i princip varje dag i alla de 10 år som jag haft honom (han är nu 13 år), det är väldigt bra att kunna gå tillbaka och titta på hur han tränats eller för att lokalisera problem. Det är även roligt att gå tillbaka och läsa om inridningen, första galoppen, första tävlingen osv. :-)

Jag skriver oxå. Tycker det är bra, för då behöver man ju inte hålla allt i huvudet.... Blir lätt lite mycket att hålla ordning på ibland!!;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Nålad
  • Artikel Artikel
Dagbok Vänligen undvik att i detalj beskriva skadliga handlingar eller handlingar som kan leda till att andra användare skadar sig. Oavsett om...
Svar
1
· Visningar
3 708
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka