Ridbyxor modell större

ameo

Trådstartare
Moderator
NU återstår bara ett enda hinder att övervinna för att jag ska komma igång med ridningen igen :p - nya ridbyxor... Fast det är ju då inte så enkelt som man skulle kunna tro, för de vanligaste modellerna är inte tillräckligt stora...
Därför undrar jag nu vilka byxor jag ska leta efter (märke/modell och storlek) när jag behöver ca 110 cm i midjemått?
(det skiljer så oerhört mycket i storlekar mellan olika modeller så det kan lika gärna vara XL som XXXL eller stl 44 som 50... Mina senaste var 44or, men de gick sönder i höstas.)

Sv: Ridbyxor modell större

Hööks har islandsbyxor i storlek 48, och dom är stora i storleken! Det är dom som är oskodda i nån bomullsvariant.

Annars finns det ju även byxor i 48 på börjes, dock lite mindre i storleken. Annars är ett hett tips fuller fillies.

jag har provat de största byxorna på Börjes, de är inte tillräckligt stora, hade behövt exakt en storlek större... :(
Ska kolla byxorna på Hööks (även om islandsbyxor inte låter särskilt lockande :p)

Fuller fillies! Jag provade nyss runt på hööks, granngården och börjes men böjde mig och beställde ett par Fuller fillies Check mate. Underbara! :love: Vet inte om jag får skriva ut adressen till webshoppen men om man googlar så är det den endaåf i sverige tror jag. Toppenbra bemötande, snabb respons på frågor och byxorna låg i brevlådan 2½ dag efter beställning. Kanonbra! :)

Då funkar islandsbyxorna med all säkerhet! Men jag håller med om att modellen inte är så skoj, men vad gör man inte när det knappt finns något att välja på :p

jag var in på Hööks och provade idag - kommer i de enfärgade CRW-byxorna i stl 46, fast de är ju bara tygskodda vid knäna och saknar sadelskärning, så jag kan väl inte påstå att lag längtar efter ett par såna direkt....

Fler förslag?

Pikeur har upp till 48 i vissa modeller, eller det heter ju 96 i tyska storlekar.

Jag kan rekommendera modellen Candela, den är lite högre i midjan med bred linning, perfekt för att hålla allt på plats. Jag beställde mina på Börjes, de tar hem det du vill ha om du ber dem.

Pikeur har upp till 48 i vissa modeller, eller det heter ju 96 i tyska storlekar.

Jag kan rekommendera modellen Candela, den är lite högre i midjan med bred linning, perfekt för att hålla allt på plats. Jag beställde mina på Börjes, de tar hem det du vill ha om du ber dem.

Är inte 96 strl 48 med extra långa ben typ? :o

(Du kan mycket väl ha rätt i det du skriver... men jag har fått för mig det där någon gång... :o)

Är inte 96 strl 48 med extra långa ben typ? :o

(Du kan mycket väl ha rätt i det du skriver... men jag har fått för mig det där någon gång... :o)

Det stämmer. Jag har en kavaj i sådan "lång-storlek" för att jag behöver extra långa ärmar.

Jacsons ridbyxor är väldigt rymliga framförallt är de väldigt töjbara i midjan om man väljer de som är stretchiga i tyget.

Jag använder också byxor i modell större. Har ett par i stl 48 från Mountain Horse. Helskodda. Väääldigt stretchiga och mjuka och sköna. Tror de heter Alison. Sen har jag en annan byxa från Mountain Horse som är i stl 54 herrstorlek. Motsvarar också 48 i damstorlek. De är också väldigt mjuka och töjbara. Minns dock inte namnet...

Så Mountain Horse är värt att kolla! Deras bomullsbyxor iaf.

Börjes 48:a är ca 2 storlekar mindre...

Men vad heter en 48:a med normala ben då?

Kan tillägga att det inte är speciellt långa ben på dem ändå, jag har andra sorter som är mycket längre.

Inte i tyska storlekar väl? Eller är jag trög nu? :p

Jag har fått för mig att tyska storlekar är svenska storleken*2..

Aha, Google is your friend..

Så Pikeur har alltså en 48, sen finns 96 som är samma fast med långa ben? Tycker iofs inte det är speciellt långa ben, men jag är iofs 174 cm lång.

Sorry för OT!

Får man skriva adresser?!

Googla på banan och ridbyxor så kommer du till en sida som säljer större storlekar av ridkläder!
Värt ett försök!! =D

Inte i tyska storlekar väl? Eller är jag trög nu? :p

Jag har fått för mig att tyska storlekar är svenska storleken*2..

Tyska och svenska klädstorlekar är samma. Storleken x 2 är för långa personer och storleken/2 är för kortisar. Däremot är det få affärer som har så god sortering på storlekar. Lindex hade byxor i kortis-storlek för ett par år sedan.

Tyska och svenska klädstorlekar är samma. Storleken x 2 är för långa personer och storleken/2 är för kortisar. Däremot är det få affärer som har så god sortering på storlekar. Lindex hade byxor i kortis-storlek för ett par år sedan.

Något att även tänka på i alla fall när det gäller Pikeur som jag har stor erfarenhet av är att långstorlekarna är smalare än samma normal storlek. Skiljer faktiskt ganska mkt nästan så att motsvarande långstorlek är som storleken mindre i bredd. Inte lika märkbart på ridbyxorna som det tex är på deras kavajer.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 965
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V