ridbilder....

M

montgomery

Här är lite bilder på när jag rider Tiffany. Jag rider henne typ akademiskt mot engelskt eftersom ägaren rider engelskt och jag akademiskt.....

http://community.webshots.com/album/146559773gRENRC

Vi har jobbat från marken med böjning fram och ner och öppna. Vi har börjat lite smått med travstarter. Uppsuttet har vi gjort böjning fram och ner i skritt och trav, öppnor i skritt och börjat lite smått med öppna i trav.....

Red du inte en haflinger förut?
Varför sitter du så framåtlutad? Och varför så böjd häst? Var kommer det akademiska in?/T_B

Jo, jag rider fortfarande en haflinger(min ponny) :) fast detta är inte min häst. Hon som äger den är skadad så jag har hjälpt henne under tiden. Anledningen att jag sitter så framåtlutad är ett försök tillat avlasta ryggen på henne eftersom hon är väldigt omusklad. Fast när jag ser mig på bild så inser jag att jag lutar mig för mycket framåt. :o Att hon är så böjd är heller inget jag strävar efter men när vi ska öva öppna, från marken speciellt, så förböjer jag henne lätt, fast det är inte avsikten. Därför bra att jag har en snäll syster som får åka med som fotograf så jag ser hur det ser ut, man blir ju inte bättre om man inte försöker, eller hur? Ser du inte något som du tycker ser det minsta lilla positivt ut på nån bild? :confused:

Gick igenom dina bilder, och hittade fyra stycken där du satt så framåtlutad att det störde, kan det vara i samband med traven?
Med tanke på antalet bilder tycker jag inte det är någon katastrof, men visst skall man sträva efter perfektion även om det är svårt att nå dit...
Ser dock mycket hellre en ryttare som sitter framåtlutad än en som sitter och lutar sig hysteriskt mycket bakåt för att "driva hästen in i handen med sätet". Mycket vanlig position i lägre dressyrklasser, tyvärr.

Tycker det var trevliga bilder, hästen såg avslappnad och tillfreds ut, och du såg ut att rida henne på ett mjukt sätt, dock något bakom lod på en del bilder, hur är det med framåt/neråt-sökningen, sitter den?

/
Susanne

Hm...här får man nog kära på uttrycket: less is more.

Skit i traven och skolorna! Du måste få ordning på böjninge och din sits.

Böjningen kan du ju ta från marken. Börja som om det är en unghäst du grejar med. Ställ dig bredvid henne och be försiktigt om böjning. Som det är nu så kränger du in huvudet på henne och håller smått krampaktigt i tyglarna.

När du ber om böjning (börja stillastående för att underlätta för dig) be genom att ta en förhållning och släppa (helt!). Be igen om det inte funkar och igen tills nu kommer på det. Det tar sin lilla tid med äldre hästar. När ni kan det stillastående, vilket kan ta allt från 2 sekunder till en månad så ta det i skritt på en stor volt och gör samma sak då.

Du är lite för ostabil i din sits och jag hade rekommenderat att du letar upp en kurs i Centrerad Ridning för att få ordning på den lite.
Just nu känns det som att hästen behöver dig från marken och du behöver fixa och dona med din sits innan du börjar be om något från ryggen.

Ska se det var någon bild som jag tyckte såg rätt revlig ut...letar...

http://community.webshots.com/s/image10/6/77/12/146567712loxprf_ph.jpg

Här har du fått en böjning genom hela kroppen (ser det i alla fall ut som) och du har släppt efter i tyglarna och hästen ser ut att börja leta efter sin balans. Sen ska hästen vara mer på bakdelen, men det kommer när hästen får hitta sig själv. Så länge man bär dem så kommer det inte att hända.

Här sitter du också rakare. På de andra bilderna trycker du bak skänklarna och faller därigenom fram med överlivet. Skulle tro att du spänner dig och det är väl kanske därför det ser "krampaktigt" ut.

Jag får hoppas att du får något ut av det jag skrev. ;)

Hon är MYCKET mer avslappnad nu än hon var första gången jag satte mig på henne :) Då var hon fruktansvärt spänd i halsen, ja hela kroppen egentligen! Nu är hon mycket mer avslappnad om man jämför med då så de känns ju bra, upplever även att hon är mer harmonisk, de gjorde ägaren oxå när hon red för första gången i måndags. Hon tyckte att jag gjort ett jättestort arbete med hästen och då blir man ju såklart glad :) Att hon trillar bak med näsan är inte jag heller så nöjd med, dock upplever jag att hon är något mer avslappnad där än när hon bara går med huvudet rakt fram och inte vill böja sig alls, som hon var ibörjan. Fast jag jobbar på för att få upp huvudet.

Framåt/neråt sitter inte så bra vi jobbar med det. I ena varvet, höger varv tror jag det är. Så gör hon det jättefint ibland/ofta, de varierar från gång till gång. Har du några bra tips/förslag på vad vi ska jobba med för att de ska gå bättre? Barbackaridning?

Hon är inte jättegammal, 6 tror jag. När jag böjt henne stillastående så har jag bett henne hörst sänka huvudet, sedan trykt på punkten på halsen så att det "gungar" i höften och den inre "knölen" åker framåt.

Ska tänka på allt sammans nästa gång jag rider henne/jobbar från marken. Tack för hjälpen... :) :bow:

Just det där med framåt-neråt är en klurig grej, speciellt om man tränar en lite äldre pålle som har lärt sig att trycka in näsan...

Om någon av mina hästar har problem med framåt-nedåt ( eller inte följer handen ) brukar jag sitta av, på med en kapson och jobba dem från marken ett tag. Jag "placerar" huvudet lite där jag vill ha det ( enkelt uttryckt men ändå ), först i halten och sedan i skritt. Sedan jobbar jag från marken tills dess jag ser att de börjar släppa efter och länga ut överlinjen. Därefter jobbar jag lite till från marken. Sedan sitter jag upp igen. Brukar fungera ganska bra, även på frieserpojkarna där hemma, som är ena hejare på att knäcka av i nacken och gå bakom lod.

/
Susanne

Har varit och ridit henne idag igen. Vi jobbade bara på böjning och framåt- neråt, hon sänkte sig jättefint, MYCKET bättre än de brukar vara. Hon till och med gäspade!!!!! :love: Första gången hon har gjort det när jag jobbat med henne!! Kändes jättekul. :) Vi jobbade med böjning oxå och de gick oxå bra!

Jag tycker du sitter bra på hästen, men jag tror att du har för långa stigläder. :) Du har en form på kroppen som till 90 % liknar min. När jag har för långa stigläder (vilket man vill ha för att benen, som jämt är för korta, ska vara så långa som möjligt) blir det precis som du. Eftersom rätt stöd i stigbygel saknas, lutar du dig framåt. Korta stigbyglarna skulle vara mitt lilla råd. Sen tror jag att du sitter mycket bättre på din haflinger än på denna för att du når om/passar den andra på ett helt annat sätt, det gör jag nämligen och jag rider fjordhästar. :D

Det ser fint ut!! :)

Haha, inte så speciellt som det lät.
Vi har tre här ute, som tränas på ungefär samma sätt.
Men bara en är min - den vackraste :D

/
Susanne

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 666
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
706
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30