Ridbarhet?

Tez1

Trådstartare
Vad lägger ni in i begreppet ridbarhet?
Är det hästens förmåga att: vara avslappnad, lyhörd för små hjälper, snällt bära runt på en otydlig/skumpig ryttare, förlåtande mot våld, koncentrationsförmåga för uppgiften, vara stadig på foten, ha en bekväm gång, gå i en ändamålsenlig form?
Kan(missförså inte) avdankade travaren ha hög ridbarhet trots att den inte kan galoppera i ren tretakt?

Vad säger ni? Hoppas på en givande diskussion.
/T

Sv: Ridbarhet?

För mig är en häst med hög ridbarhet en häst som är mjuk, lyhörd ocy lyssnar på små signaler. Den är positiv och arbetsvillig och bjuder framåt i balans. En häst som är behaglig att rida helt enkelt.

Jag vet inte om jag ridit en häst med hög ridbarhet nån gång...
Men jag skulle vilja rida en häst som reagerar på mig, föjer mitt säte, lyssnar på små, små hjälper.. samlar sig.
Eller okej, alla hästar kan samla sig men styrkan att samla sig mer..
Det skulle vara häftigt att rida en häst som har styrkan att samla sig lite mer ordentligt, fast det är frågan om jag skulle kunna klara av en sån häst, kunna få den att komma till sin rätt.
En häst som vill göra det som ryttaren säger, som är inställd på ryttarens signaler är en häst med bra ridbarhet.

Egentligen vet jag inte hur jag ska definiera det.
Jag tror en unghäst med en vilja att vara till lags, en glad häst är finare att rida än en gammal som monotomt och utan gnista lyssnar på ryttarens signaler. Även om den äldre kan mer.

Hm nu har jag väl sagt 2 olika saker.. Men men.
Ungefär så.

Senast ändrad:

Nja, en unghäst har mer osäkerhet under ridningen och det kräver mer av en ryttare. En gammal välriden häst där alla "knapparna" sitte där dom ska är en fröjd att rida. Detta kopplat till att hästens kropp är rejäl och viktbärande med bra rörelser ger en mycket god ridbarhet.

Tänker på min förra häst som första delen av sitt liv gått som travhäst och tjänat pengar och som den andra halvan av sitt liv blev skolad till westernhäst. Han hade allt! Lånade ut honom en gång till en ryttare som ridit på ridskola med allt vad det innebär..och den stackaren fick inte hästen att röra sig alls i början. Ju mer skänkel desto mer krökte hästen ihop sig på stället(samling av mycket hög nivå)...den ryttaren glömde bort sätet, he he. Men efter lite vägledning av mig så kom dom att bli goda kompanjoner. Så, för mig var den hästen enormt ridbar men för andra blev han oerhört jobbig innan dom begrep sig på hur han skulle ridas :cool:

Tez1 skrev:
Vad lägger ni in i begreppet ridbarhet?
Är det hästens förmåga att: vara avslappnad, lyhörd för små hjälper, snällt bära runt på en otydlig/skumpig ryttare, förlåtande mot våld, koncentrationsförmåga för uppgiften, vara stadig på foten, ha en bekväm gång, gå i en ändamålsenlig form?
Kan(missförså inte) avdankade travaren ha hög ridbarhet trots att den inte kan galoppera i ren tretakt?

Vad säger ni? Hoppas på en givande diskussion.
/T

Hm, vad får dig att tro att en travare inte skulle kunna galoppera på rätt sätt??? Det har bara med träningen att göra. Lägg ner jobb på saken och jobba i rätt ordning ska du se att även travaren galopperar som vilken skolad dressyrhäst som helst. Min hade inga problem med den saken och han var mycket tävlad i trav tills han var 9 år. Han tävlade jag in western WR, T, WP och R.Nu har jag Welsh cob och en Vbl-korsning...fast den här vbl-korsningen kräver oerhört mycket jobb innan hon fixar att gå rätt. Hon har hela kroppen emot sig vilket ska jämföras med min förra rena vbl som var mycket trevligt byggd. :cool:

Ja det är klart. Men en unghäst som är lite tränad, som är amitiös och med en bra vilja, kan vara finare att rida än en gammal häst som reagerar slött på hjälperna, och som man måste övertala hela tiden.

Hm jag funderar, har nu haft två som ridit på min ena islänning, då jag söker medryttare.

Den första använde inte alls sina vikthjälper och nja, så gick ju hästen som hon inte fattade nåt :angel:
Berättade för henne att använda mer vikhjälper och vips blev det betydligt bättre!
Dock satt hon i stolsits så med tanke på att pållen inte har styrkan att samla sig så gick hon på i full fart...hm jag säger det alltså.

Andra ryttaren, satt åxo i stolsits, och ändå säger dessa ryttare att de hamnar så "långt fram" med överlivet i sadeln...hm ja det är ju så man ska sitta...men jag var tyst :mad:
Hon fick reda från första början att här var det vikthjälper...fungerar bra men så fort hon tar hästen i mun så åker bettet åt sidorna och nja ni kan själva lista ut hur det såg och och hur hästen gick.

Bägge ryttare hade inge mjuk handkänsla det var snarare slita och dra...vikhjälper verkar ha glömts bort och hästen är för tidig att samla och gick på som en galning då de satt bakåtlutad.

Alltså jag blir bara galen :mad: och snart skiter jag i detta....

Men jag tycker att en häst ska vara lyhörd för rösten och sedan hjälperna som består av pisk ( flytta undan för) vikt och säte.

Men det roliga är att man ser tydligt hur illa vissa rider, ja kolla bara på hästen....men sedan tror de att det är hästen som inte kan :mad:

Ledsen men jag var bara tvungen att berätta det :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inga fördommar kring travaren som dressyrhäst. Missförstå mig inte :smirk:
Jag menade bara att de ofta kräver så otroligt mycket mer skolning för att nå fram till tex den rena tretaktiga galoppen med bärighet.
/T

Senast ändrad:

Om man ser "ridbarhet" som en faktor vid bedömning av avelsvärdet på en häst så tycker jag att en bra förklaring kan vara att säga att det är hur nära hästen ligger den färdiga slutprodukt man vill ha, genom de grundegenskaper den är född med. Helt enkelt en häst där det finns så få medfödda problem som möjligt att träna bort.

En häst med tre rena taktmässiga gångarter, en korrekt exteriör som ger hästen en bra balans, en god förmåga att bära en ryttare utan att skada sig, och lätthet att rakrikta sig, kombinerat med ett intelligent och samarbetsvilligt psyke med tillräcklig energi för att klara även krävande arbete, det tycker jag är en ridbar häst!

:cool: Du måste ha mött väldigt felridna hästar. Jag har ingen erfarenhet av att gamla hästar skulle behöva övertalning för att svara på hjälperna, tvärtom. En gammal välriden häst läser av sin ryttare snabbt och svarar därmed snabbare på den hjälp man ger den. Som ryttare hänger det ju på mig att motivera hästen till att vilja samarbeta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka