Ridbanetips.

Diabetikern

Trådstartare
Min ridbana är näst intill färdig. Vi har gått ifrån det här

mobilbilder-006_38968233.jpg

Till det här.

2009-05-14-014_38968580.jpg

2009-05-14-015_38968439.jpg

Fick låna en lastare häromdagen så vi fick upp de största bumlingarna. Jösses vad sten det har plockats på denna bana.

Nu till frågan. Vi har ren sand under och harvar vi på det blir det alldeles för tungt sen så packar det sig så det blir stenhårt istället.

Vad kan man lägga för grus på det här?

Vi har fyllt i alla hålor efter de största stenbumlingarna och ska jämna till så det blir lite jämnare.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh Diabetikern

Sv: Ridbanetips.

Så fint det har blivit! :D

10cm med 0,8mm grus är väl vanligast att man har på över?

Vill minnas att folk sagt det iaf, jag har ju inte byggt något egen bana. :)

Så fint det har blivit! :D

10cm med 0,8mm grus är väl vanligast att man har på över?

Vill minnas att folk sagt det iaf, jag har ju inte byggt något egen bana. :)

nja, gruskornen är inte 0.8 mm utan 0-8 mm. Betecknas ofta 0/8. Men sen är det inte så enkelt som att bara beställa 0/8 heller, det finns många olika sorters sand och grus... Och även grus med samma namn kan vara ganska olika beroende på vart det kommer ifrån. Det bästa är att göra ett studiebesök i grusgrupen och be någon av personalen guida runt mellan högarna :)

Natursand ska man i alla fall akta sig för. Det är väldigt runda korn, vilket gör att de inte packar sig alls. Lägger man in 10 cm sånt så blir det som en simbassäng!

Krossade produkter packar sig bättre - men en del packar sig så hårt att det blir som ett betonggolv.

Jag skulle börja titta på stenmjöl 0/8 eller "sandningssand" (vanlig sån som de sandar med på vägarna, kan ha lite olika namn. Eller kanske nån blandning av dessa. På våran ridbana la vi stenmjöl 0/4 i botten för att få ett jämnt och fast underlag (10-15 cm) och sedan ett tunt lager (<5 cm) med sån "sandningssand" 0/8 uppepå. Men ni som redan har sand i botten har ju lite andra förutsättningar.

Jag skulle som sagt diskutera med grusgrops-personalen, de har ofta stor erfarenhet av alla möjliga sorters anläggningar och vet hur sanden/gruset beter sig.

När vi köpte vår gård så låg det tjockt med "sandstrandssand" i paddocken. Satte sig aldrig! Spelade ingen roll vad vi lade ovanpå eftersom sanden under gav med sig. Slutade med att vi fick schakta bort all sand, så nu är det ok.

Slänger in en kortis då jag också håller på att planera anläggning. Följer gärna utvecklingen med din ridbana :-)

nja, gruskornen är inte 0.8 mm utan 0-8 mm. Betecknas ofta 0/8. Men sen är det inte så enkelt som att bara beställa 0/8 heller, det finns många olika sorters sand och grus... Och även grus med samma namn kan vara ganska olika beroende på vart det kommer ifrån. Det bästa är att göra ett studiebesök i grusgrupen och be någon av personalen guida runt mellan högarna :)

Natursand ska man i alla fall akta sig för. Det är väldigt runda korn, vilket gör att de inte packar sig alls. Lägger man in 10 cm sånt så blir det som en simbassäng!

Krossade produkter packar sig bättre - men en del packar sig så hårt att det blir som ett betonggolv.

Jag skulle börja titta på stenmjöl 0/8 eller "sandningssand" (vanlig sån som de sandar med på vägarna, kan ha lite olika namn. Eller kanske nån blandning av dessa. På våran ridbana la vi stenmjöl 0/4 i botten för att få ett jämnt och fast underlag (10-15 cm) och sedan ett tunt lager (<5 cm) med sån "sandningssand" 0/8 uppepå. Men ni som redan har sand i botten har ju lite andra förutsättningar.

Jag skulle som sagt diskutera med grusgrops-personalen, de har ofta stor erfarenhet av alla möjliga sorters anläggningar och vet hur sanden/gruset beter sig.

Aha! :) Som sagt jag är inte så insatt i det, har vara hört att folk sagt 08. Men när jag läser ditt inlägg så tror jag att det är stenmjölet 0/8 som de menat.

Här packar sig sanden rejält.

Igår har vi jämnar till den lite (snälla grannar som kommer och hjälper till) och det sätter sig snabbt och blir hårt.

Ska höra mig för lite häromkring. Har ju en granne längre bort som gjort nästan samma sak. Fast lite dyrare och ordentligare.
Ska se vad han kan rekommendera också. tack för era svar. :)

Jag skickade offert på padde till våran bana, det skulle gå på ca 70.000kr.
det är en 20*60m bana.

Vi har en ridbana som funkar väldigt bra på enbart sandningssand, "sopsand" i dagligt tal i åkeribranschen. Ring närmsta åkeriföretag och hör om de har! Det är sanden de sopar ihop på vårkanten efter vinterns sandningar. Viktigt att INTE ta emot sand från stan eftersom denna innehåller mycket skräp och till och med glas. Vi har sand från närkommunen/landet och den är jättefin. Lagom storlek, sätter sig lagom osv.
Vi har ingen ordentlig markberedning under annat än att ha schaktat ytan. Banan håller sig väldigt fin med underhåll i form av sladdning då och då.

Jag har varken dränering eller matta på min ridbana med sand. Funkar utmärkt men det beror såklart lite på hur banan ligger.

25224133.jpg

Eran bana ser ju toppen ut! Hur är underlaget? Vad är det för grus ni har? Blir det blött vid tex regn eller väldigt dammigt på sommaren?

Sån sand hade jag tänkt lägga på min bana i sommar.
Men att ta begagnad som de sopar upp är väl lite riskabelt, det kan ju finnas vad som helst i den, dessutom får de inte göra så.
Min sambo jobbar med sånt och vi kommer ta sånt från grusgropen när de blandar till sandningssanden.

Den är jättebra, det ska regna bra mycket om det ska stå vatten på den och jag tycker inte den dammar märkbart - å andra sidan är det nästan bara jag som rider där. Underlaget är helt ok, jag sladdar den rätt ofta.

På ena långsidan finns ett dike, jag tror det hjälper vattnet att rinna undan. Jag är inte helt säker på vad som finns i den men det verkar vara bara sand. När jag lagt på mer har jag haft 0/8 sand.

Är inte dessa stenar väldigt vassa?
Har för mig att jag har hört något om att dom kan kila in sig på alla möjliga och omöjliga ställen..

Den är jättebra, det ska regna bra mycket om det ska stå vatten på den och jag tycker inte den dammar märkbart - å andra sidan är det nästan bara jag som rider där. Underlaget är helt ok, jag sladdar den rätt ofta.

På ena långsidan finns ett dike, jag tror det hjälper vattnet att rinna undan. Jag är inte helt säker på vad som finns i den men det verkar vara bara sand. När jag lagt på mer har jag haft 0/8 sand.

Låter ju väldigt bra! Har lite funderingar på att bygga någon enklare bana. Har en plats som ligger högre än sin omgivning och har diken redan nu på 3 sidor. Så kanske skulle det fungera att göra något liknande.

Är inte dessa stenar väldigt vassa?
Har för mig att jag har hört något om att dom kan kila in sig på alla möjliga och omöjliga ställen..
Nja, inte den jag har använt. Men, som sagt, det kan ju skilja en hel del även mellan sand/grussorter med samma namn... Inte lätt det här!

Just därför ska man absolut inte ta sand från stan. Vi har aldrig haft problem med skräp eller så. Och jo det är helt tillåtet att göra så, i alla fall här. Ser att vi bor på olika ställen i landet.

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Anläggning Ska bygga paddock :-D Underlaget har blivit hårt dränerat i ca 1,5 meters djup då området tidigare varit vattnesjukt och mjukt. Nu är...
Svar
3
· Visningar
1 997
Senast: diabla
·
Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 397
Senast: Targa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama