Ridbanetips (igen)

Diabetikern

Trådstartare
Har nu skrapat av för min blivande (superbilliga) ridbana. Visade sig vara jättefin men dock alldeles för mjuk sand under.

Min fråga är vad för tjocklek på gruset bör man lägga på?

Har även fått tips om att blanda in träflis. Någon som har det på sin ridbana?

Detta är en mycket billig ridbana och ska enbart hålla för ca 2 hästar. Så det är ingen megabelastning på den. Vi har naturlig dränering så den biten slipper vi oroa oss för alltför mkt.

Alla tips mottages tacksamt.

/Diabetikern som vill inviga sin ridbana NU :D

Sv: Ridbanetips (igen)

Hur har det gått för dig och din "lågbudget-ridbana"?
Vad lade du på för grus och blev det bra?

Jag undrar lite bara för att jag har tänkt göra samma sak som du i vår och vi verkar ha samma underlag under gräs/moss-mattan :D.

Mvh // Scata

Vi gjorde i ordning en enkel ridbana förra våren. Vi lade bara 0-8 grus direkt på gräset. Det var bra naturligt dränerad mark. Blev bättre än jag trodde har funkat kanonbra. Nu börjar det dock bli dags att lägga på lite mer för det har satt sig och trampats ner lite.

Har inte lagt på ngt grus än. Plockar stora sten först men det tar tid. Har inte hunnit plocka så mycket än dock ca 2 kvm. :crazy:

0.8 grus, är det vanligt grus med runda och krossade stenar i, eller har du med stenmjöl i också?
Hur tjockt lager lade du på i 1:a svängen?

När du lagt direkt uppepå gräset får du inte igenom-växt på banan då eller kvävs gräset under?

Jag har väldigt dålig gräsväxt i min paddock, det är mest mossa och det är ett ganska tunnt lager (ca. 2 cm) med matjord sen är det sand under. Är det risk att det blir för djupt om jag tar bort grässvålen (som jag tänkt)? Det är kanske bättre att lämna gräset kvar?!

Det låter som en dröm att kunna lägga gruset direkt på, då blir ju både jobb och kostnad ännu mindre :bow:
Jag ska kanske tillägga att det är bara jag som ska rida på min ridbana, så det blir inte så stort slitage precis plus att jag kan sköta den som jag vill :devil:

Å stackare, måste du plocka sten :crazy:
Det slipper jag iallafall. Dom stenar jag har på min gård dom har jag släpat hit själv (har byggt ett stenparti som jag har kryddträdgård i).

Liknande trådar

Anläggning Kan man göra det? Eller blir det helt galet oavsett hur det ser ut innan? Förutsättningarna är som följer: Ridbana anlagd för 2,5 år...
Svar
3
· Visningar
2 397
Senast: Targa
·
Ekonomi & Juridik Min ridbana är näst intill färdig. Vi har gått ifrån det här Till det här. Fick låna en lastare häromdagen så vi fick...
2
Svar
21
· Visningar
3 573
Senast: _Runaway_
·
Dressyr Så här när jag sitter och surfar runt och kollar av utbudet av bett så inser jag att jag nog behöver lite hjälp för att veta vad jag...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Orkide
·
J
Hästvård Åter igen angående min kära häst som rullade fast i hagen den 22 december. Han var mjuk och svullen mitt på ena framsenan en vecka...
Svar
1
· Visningar
592
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama