P

piggelin

hejsan jag har äntligen blivit lycklig och fått lite mark så jag ska anlägga en ridbana men då funderar jag på måtten, har en stor 5 åring som är väldigt stor galloperande och traven ska vi inte prata om
hur stor ska jag ha ridbanan 20*40 känns för liten då jag ibland har flera stora hästar som går ihop med dennna 5 åring, så jag funderade på 30*50 men då kom jag på att det kanske blir dumma mått, hur ska man ha 30*50 eller 30*60?? vilket tror ni blir bäst? hur många lampor tror ni kommer behövas till sådana mått för att lysa upp det ordentligt under den mörka vintern? vad använder ni för underlag i era paddokar? funderar på grus 0,8, vore tacksam för svar

Sv: ridbana

Det är bra att göra ridbanan bredare än 20 meter, 30 meter är aldeles utmärkt på bredden.

Förutom att det blir lättare med större bredd vid tex hoppning så gör det också att det blir mycket lättare att underhålla ridbanan.

Längden sedan.... ja, har du råd och har plats så bygg på bara.
Den extra storleken går ju att utnyttja till allt möjligt, den kommer ju inte att vara i vägen.

Jag som då är lite snål och inte tävlingsintresserad hade nog byggt 30x50, vill man däremot nån gång anordna dressyrtävlingar så skulle jag satsa på i vart fall 30x70 så att man får plats med domare och framridning förutom en 20x60 dressyrbana.

Vad gäller material sedan... så beror det lite på var du bor. I Sörmland och Stockholm kan man ibland unna sig tex paddex eller annat "lyxmaterial". Bor man ute på vischan blir det så otroligt mycket mera kostnadseffektivt att köpa tex grus 0-8 från något närliggande grustag (det är frakten som är den stora kostnaden) och komplettera med stenmjöl 0-2 eller 0-4 för att få en hårdare bana om så skulle behövas.

Tänk på att fixa ordentlig dränering, halvgenomsläppliga avloppsrör rekomenderas, och bombera ytan ca 2 grader.
Viktigt också att marken under har god bärighet och att man använder geotextil och geonät till armering av eventuella slänter.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 434
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 991
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur