Y

yez

Är det någon som gjort en ridbana nyligen och kan tala om för mig vad man behöver
för "lager" av grus/sand! Och vad det kostade för er! :confused:

Det beror på vad du har för jordart och vad du vill använda banan till. Själv har jag lera och har nyligen gjort en "allroundbana", dvs den passar både för hoppning och dressyr. Jag har, i nämnda ordning, schaktat bort ca 25 cm matjord, gjort diken till dräneringsrör, lagt fiberduk, lagt makadam i dräneringsdikena, lagt dräneringsrör, lagt 4-8 tvättad kross kring dräneringsrören, lagt 0-30 kross och naturgrus ca 30 cm och till sist 0-8 naturgrus ca 10 cm. notera att det finns lika många tycka och tänka om det här som om tex sadlar och annan utrustning. Inklusive allt material och allt arbete inkl tex bortforsling av matjord och lite trädbeskärning slutade kalaset på ungefär 100.000:- exkl moms för en bana 22x42 meter.

Oj, det var verkligen dyrt! :eek:
Finns det billigare lösningar? Har en åker som ska göras om till ridbana! Det kommer bara vara jag som rider på den (1 häst) och tränar unghästen!

billigare alternativ blir väl: lägg på fiberduk och släng på 0,16 grus 10 cm, stenmjöl 5cm. Packa och rid på det ca ett år, därefter ca en 5 cm sand. Kostar väl ca 30 000:- för en bana på 30 x 50 m, med bara första lagret, lägg sedan till kostnad för sanden...

Jag har en riktigt lågbudgetbana.
Gjord på åkermark som låg naturligt högt- ingen dränering.
Schaktat bort matjord med hjälp av en styck farsgubbe och en lånad grävmaskin. Kostnad noll kronor i pengar. På detta lagt egen naturgrus från grustag också noll kronor.
Detta fick vila ett år och sedan köptes sand för 5000:- att toppa med. Blev suveränt!

Jag fick reda på vad våran närmsta ridverksamhet har för underlag, i och med att vi själva ska göra ridbana.
Jag kollade först upp med att göra med txtilduk och "48" lager=skitdyrt. Men tidigarenämnda hade ett billigare alt. (jag har själv ridit där och det är jättebra)
1,Schakta bort matjord
2,Dränera lägg rör i grusbädd
3,Fyll på ett lager m fyllnadsmassa
4,Packa m nå tungt
5,Fyll på ett lager m 40%"leklådesand" & 60% kornstl 0-8
6,Vattna
7, Srö magnesiumsalt över
Smaklig måltid!

vi har en liten volt som vi ska göra till ridbana, och det blir enkelt, vi köper bara sand och använder som underlag, ca 10 cm tjockt väldigt enkelt och billigare kan man inte komma undan...!

Det viktiga är att bygga banan utifrån vad du ska använda den till, vad du har för jordart och hur länge du vill att den ska hålla. Om det är ok att den inte går att rida på alla dagar så behöver den inte vara så avancerat uppbyggd. Har du sandjord under behöver du ingen fiberduk, det gör inte så mycket om det ditlagda materialet blandar sig med jorden under men har du lera kommer inte banan att hålla länge om du inte använder fiberduk.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 087
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi behöver lära oss hur vi håller vår ridbana 25x35 m med underlag "ridbanegrus" dammfri till rimligast möjliga kostnad. Jag tar gärna...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 294
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama