Ridbana - underlag

Centaur

Trådstartare
Nu är min ridbana snart färdig att få sitt topplager av paddex. Har planat ut och byggts upp. Men, han som gräver visade mig att på ett ställe vid spåret så fanns det en bit på ca 1x1m där fjället kom upp..

Först tänkte jag att vi skulle bli tvungna att fylla på ett lager med jorde över hela ridbanan, eftersom det inte kommer bli nån svikt med fjäll under...

Men så kom jag att tänka på att i många ridhus så är det ju en platta av betong under sanden. Så det kanske inte gör nåt??

Jag ska ha 20 cm paddex ovanpå. Behöver jag oroa mig för den där lilla rutan med fjäll?:confused:

Sv: Ridbana - underlag

Med tanke på att det var en ytterst begränsad yta och du ska ha såpass mycket fyllning över ändå så skulle jag köra på som det var tänkt. Har varit i ridhus där det är betong alt asfalt under och de har bara lite, lite stenmjöl i botten och sedan sand ovanpå och klarar hästarna av att gå på ett sånt underlag kan du ha din lilla ruta med fjäll kvar under utan att fylla upp hela banan med matjord.

Du kan borra små hål i berget och hälla i ett medel som säljs på bl a Bauhaus, som spränger berget effektivt. Borde funka på sådan liten fläck. Ganska enkelt och jag har sett att det fungerar.

Jag kan inget om vilket underlag man ska ha under "ridytan", men har ett tips på underlag till själva ridbanan. Var och provred en häst och på det stället hade de skurna fönster och andra gummilister att rida på. Perfekt sa hästägaren, mjukt och bra för hästarna (även för ryttarna om de dyker), det fryser inte på vintern så man kan rida där året om. Verkar helt perfekt. Vet inte var hon köpt det men det går säkert att specialbeställa från nån gummifabrik eller nåt.

ha det gott!!

Nja, det är inte alls särskilt bra, det blir för strävt så hästarna får lätt kotledsinflammationer pga hoven bråstannas.

Funderade på gummflis jag med men ble avrådd. Så det blir paddex, det är bestämd redan.

Nja, det är inte alls särskilt bra, det blir för strävt så hästarna får lätt kotledsinflammationer pga hoven bråstannas.

Funderade på gummflis jag med men ble avrådd. Så det blir paddex, det är bestämd redan.

vad betyder det på svenska??;) trodde att det var helt perfekt, men jag hade visst fel.:crazy:

Vad? :p När en häst rör sig så är det ett glidmoment idet hoven sätts i marken. Är underlaget då av gummi så blir det inget glidmoment, det blir bara tvärstopp.

Och det är inte bra.

Vad? :p När en häst rör sig så är det ett glidmoment idet hoven sätts i marken. Är underlaget då av gummi så blir det inget glidmoment, det blir bara tvärstopp.

Och det är inte bra.

Ok, då hänger jag med. Det var "bråstannas" jag inte fattade:D
det var ett nytt ord för mig :smirk:

Jag tror att du kommer att få en "knöggel" på ridbanan.
Jag skulle nog försöka att spränga bort det.
T.ex. med snigeldynamit.

Aha okej, jag trodde det var något norsk ord jag puttade in där. :D

Du har helt rätt, det hade jag inte tänkt på - men när övriga banan sjunker och sätter sig så kommer ju inte den biten att göra det. :o

Vad är snigeldynamit? Samma som werah skriver om?

hörde nån gång om att ridhus/hall med mindre underlag än 50 cm med platta under så skulle man kunna nekas ersättning från försäkringsbolaget om en skada kunde härledas till att underlaget i ridhallen var för stumt..
dock gällde det sand, vet inte hur det är med paddex.. de som säljer paddex bör veta..

jao, om det är många som har gjuten platta under ridhusunderlagt så.. jag vet ingen som har det..
varför har dom det btw?

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Lars L
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 519
Senast: ufot
·
Anläggning Jag kommer till våren anlägga en ordentlig ridbana men då marken där den tilltänkta banan ska vara är förbunden med EU bidrag som löper...
Svar
1
· Visningar
1 000
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar