Ridbana dränering?

Jaaxxx

Trådstartare
Påverkas dräneringen av att man rider på ridbanan när det har kommit snö på den så att snön blandas lite med gruset/sanden på banan?

Stallägare säger att det påverkas då, men en stallkompis säger istället att dräneringsrören inte är underhållen och skulle behövas spolas för att det ska fungera som det ska och det är därför dräneringen är dålig..

Så jag tänkte :idea: att allsmäktige Buke kanske har en aning om snö påverkar en ridbanas dränering :bump:

Sv: Ridbana dränering?

Snö är ju vatten. Så nej, dräneringen påverkas inte direkt av snö. Är det tjäle i marken kan inte vattnet nå dräneringen och då kan det bli vatten ståendes vid tö sedan.

Supertack för svar :)

Det är så jag tänker också, att den inte påverkas av det.

Just nu är det ingen tjärle i marken här och det ligger lite snö på ridbanan men vi får ändå inte rida på banan då stallägaren säger att det förstör dräneringen. Ridbanan är ca 10år gammal och mig verligen så har inget underhåll gjorts alls sen dess, så det kanske är mera dags att börja underhålla den istället för att skylla på oss som rider på den att den blir förstörd..

Förstår verkligen inte hur det skulle förstöra dräneringen!:confused:
Vaför skulle det vara sämre med lite snö på än på sommaren när det inte finns snö? en regnig sommardag trampar ju hästen djupare och det borde i så fall vara sämre.
Möjligtvis om man trampar till snön och det fryser så inget vatten kommer igenom sen men man förstör ingen dränering.
Min sambo kör grävmaskin och jobbar med anläggningar och jag frågade honom om detta och han sa bara: Idiot!

Tack det var något sådant svar jag hoppades på :)

Precis det är vad vi andra säger också att det borde inte vara något problem. Nu är det iofs isbana på ridbanan så vi kan inte rida där ändå men då ska jag säga det till henne att det inte gör någon skillnad.

Mm, det ordet är ganska träffande på stallägaren tyvärr..

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 644
Senast: warg
·
Anläggning Hej! Vi håller på att anlägga en ny ridbana på gården. Platsen för ridbanan ligger ganska högt då vår mark sluttar en del. Grävaren har...
Svar
2
· Visningar
1 602
Senast: Elinbeyla
·
Hästhantering Hej! Jag har en otroligt snöglad häst som verkligen blir super-duper överlycklig varje gång vi ska ut och gå. Förr travade han bara och...
Svar
11
· Visningar
3 200
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka