M

månsken

Nu har avgiften för en ridlektion på min ridskola återigen höjts, och det väcker min nyfikenhet för vad andra ridskolor runt om i landet tar för samma "tjänst". Ridlektionen i fråga är 50 min lång, för seniorer (över 18 år) på stor häst, och kostar nu 160 kr. Kanske bör tilläggas att vi är 10 st i varje grupp, och det är ingen specialgrupp (t.ex hoppspecial).

Vore intressant att höra vad ni betalar för en liknande lektion, och även reflektioner kring det.

Sv: Ridavgift

Lektion, senior, lektionshäst, 50 min kostar 140:-
Letkion, senior, privathäst, 50 min kostar 116:-

Då är det vanliga ridlektioner, ingen specialgrupp.

Jag rider inte lektion, men det kostar 120 kr/timme på lektions/privathäst. Då är man ca 8 i gruppen.
Alldelens för dyrt för min del då jag kan rida en timme på privathäst för 100 kr, då är vi dessutom bara två st i gruppen..

rider inte på så sätt på lektion, utan är med i en privat grupp på min ridskola, och det kommer en utbildad lärare utifrån och undervisar (annars är det bara folk med hästvana som håller lektion hos oss) vi är 3-4 st med privathästar 12€ för 60 min

140 för motsvarande antal och längd. Det är nog rätt normalt för vår storlek på städer.

Jag börjar också känna att det börjar komma upp på prisnivåer som känns alldeles för dyrt jämfört med vad man får. Självklart behöver ridskolan pengar för att gå ihop, men jag kan ändå inte undvika att reagera.

Vår lektion är alltså 50 min, men är oftast bara 30 min riktigt aktiv tid. Ibland skrittar vi fram ute och då har lätt en kvart av vår tid redan gått. När det är hoppning får man kanske hoppa 5 språng, och resten av tiden stå och vänta. Teori har vi 3 gånger per termin. Ibland kollar vi bara på en film, ibland läser i någon bok. Jag blir galen när jag tänker på att jag betalar 160 spänn för detta. En gång per termin är det teorivecka då olika aktiviteter anordnas som man får gå på. Felet är bara att det är samma aktiviter varje termin, och man börjar kunna dessa nu. Det medför att det känns närmre till hands att alltså hoppa över helt att gå, och således slänga 160 kr rätt i sjön.

För mej börjar det kännas som det inte är värt det, tyvärr... :(

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det kostar såhär där jag rider:
160kr för seniorer på häst
140kr för juniorer på häst

Och då är leketionerna 45 minuter långa med 11 ryttare som max i varje grupp.
Den gruppen jag rider i har vi alltid varigt väldigt lite, som max 6st. Men nu är den fullsatt och 10st av de elva var där igår. De var riktigt jobbigt med så många. Och när folk hade noll koll på sina hästar var det ännu värre. Så då kändes det rätt dyrt med dessa pengarna för en leketion. Men innan när vi var lite fick man mycket hjälp och då tyckte jag inte priset var så farligt.

135:- för 45 minuter och då är vi aldrig mer än 8 i gruppen. Eftersom jag är stallvärdinna och har stalljour några ggr per termin betalar jag 115:-.

det lät jättedyrt, förstår att du inte tycker det är värt det, skulle jag inte betala!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka