Sv: Ridas med tre gångarter?
Det är inte helt ovanligt att islandshästar rids i 3 gångarter... jag känner till flera, som endast har växlarna "skritt, grisepass eller fyrsprång"...
Skämt åsido, ungefär såhär ser jag på saken:
Liksom andra hästar har varje islandshäst lättare eller svårare för en viss gångart. Somliga har tex en klockren trav redan från början, och oavsett vilka hösäckar som hamnar ovanpå hästen så fortsätter den att uppvisa en exemplarisk trav.
Andra ryttare kanske behöver anlita en duktig tränare, som efter mycket om och men lyckas få hästen att hitta traven, men minsta "fel" en ovan ryttare gör, så återgår hästen till de gamla, icke önskvärda stegen istället.
Ett fåtal hästar saknar helt fysiska förutsättningar och kommer aldrig att kunna trava, vem eller vad den än blir konfronterad med.
Mittenvarianten, att hästen har hygglig trav om inte ryttaren gör alltför tokigt är nog ganska vanligt. Motsvarande för ovanstående text kan sägas gälla för gångarten tölt. Men
då en orutinerad häst ska hålla isär 4-5 gångarter istället för 3 och dessutom möter en ryttare som stjälper mer än "hjälper" (!), så brukar tölten inte direkt glänsa.
Naturtöltande hästar anses vara de som väljer tölt spontant, med eller utan ryttare. Det kanske inte blir den tjusigaste tävlingsvarianten, men hästen går i regel helt rent och otvunget i tölt och bjuder ryttaren på en komfortabel ridning i timtal.
Behöver jag alls påpeka att jag tycker sådana individer är underskattade ?