Ridas med tre gångarter?

S

Sot

Hejsan!

Jag hade en liten fråga som jag tänkte att ni säkert kan svara på!

Hur vanligt är det att man rider sin islandshäst som tregångare?

Om man tex har en islandshäst och man inte "kan" tölt, går det att helt enkelt strunta i den gångarten då? Eller är det så att man inte kan strunta i en islandshäst extra gångarter?

tacksam för svar!

Sv: Ridas med tre gångarter?

Du menar att du inte kan tölta?

En del islandshästar har det lättare för tölt och svårare för trav och andra tvärt om.

En del islandshästar kan inte eller hälst inte töltar, då går det utmärkt att rida den som tregångare. Tror dock inte att det är jättevanligt, men det förekommer.

Det beror ju lite på vad du är ute efter i din ridning, men ja, man kan utesluta tölten, men personligen skulle jag inte göra det (det är ju den bästa gångarten).

Ja precis, jag menade att man som ryttare inte kan hjälperna för tölt, eller att ma inte kan tillräkligt för att hjälpa hästen att "hitta"(?) sin tölt.

Ryttaren töltar ju sällan själv utan häst ;)

Om man kollar annonser dyker det då och då upp "tregångare" så det förkommer nog. Kan man inte som ryttare och vill kan man ju ta hjälp :) Lite klurig är det men inte övermäsnkligt svårt :D

Hejsan!

Jag hade en liten fråga som jag tänkte att ni säkert kan svara på!

Hur vanligt är det att man rider sin islandshäst som tregångare?

Om man tex har en islandshäst och man inte "kan" tölt, går det att helt enkelt strunta i den gångarten då? Eller är det så att man inte kan strunta i en islandshäst extra gångarter?

tacksam för svar!

De finns de som rids som tregångare. De har som sagt olika lätt för olika gångarter. Jag har haft två och den ena "kunde" inte trava så han var ju en typ av tregångare.
Du måste ju inte galoppera heller bara för att den gångarten finns...
Men om problemet är att du är osäker på dina kunskaper så finns det ju väldigt lättöltade hästar, det kanske inte blir världens bästa form men det blir tölt. Mina har det räckt att man höjt händerna lite och lutat sig lite bakåt så blir det tölt. För det är ju som sagt tölten som är det bästa med islänningar så det är ju dumt att missa det :)

Ja precis, jag menade att man som ryttare inte kan hjälperna för tölt, eller att ma inte kan tillräkligt för att hjälpa hästen att "hitta"(?) sin tölt.

Ryttaren töltar ju sällan själv utan häst ;)

Man kan ju alltid ta hjälp av en instruktör så man lär sig.
Men annars så går det att uteslutat tölten lite beroende på hästen såklart.

Svarar alla :)

Hur vanligt tror ni det är att islandshästarna inte töltsätts? (heter det så?)
Har fått förklarat för mig att man gör detta för att de ska "hitta" tölten, och sen då senare passen.

Nu ska jag varken rida eller köpa islandshäst, men jag är nyfiken och vill lära mig :)

Inte så vanligt men det händer, sen finns det en och annan som genom dålig avel har blivit tregångare utan ett enda uns av tölt.

Det där är jag bra bekant med. En häst mamma hade en gång kunde verkligen inte tölta. Duktiga ryttare försökte men hon lärde sig aldrig. Hon skulle säkert kunnat bli en bra dressyrhäst, för hon rörde sig verkligen med korta steg, galoppen kunde bli väldigt väldigt kort.
Hon var efter elithingsten Fákur. Hennes mamma en fyrgångare. Det kanske blev ett genfel...

Hon reds som vilken häst som helst som inte hade tölt.

Jag har en "tregångare"... Han började visserligen visa att det fanns lite lateralt rörelsemönster i honom förra sommarn. Han är 14år gammal... Jag köpte honom som 8åring ansedd galen och ohanterbar och kommer "aldrig att tölta". Han skulle till slakt... De första åren fick vi bara koncentera oss på att tappa kilon(barbacka i grimma skritta i skogen lääänge), han var FET. Sen har vi tränat på ridningen, lära honom alla hjälper, få honom att vilja arbeta istället för motarbeta.

Att han inte kan tölta ligger nog delvis i en icke fördelaktig exteriör(lång, grov o svankig) men oxå i hans psyke! Han har inte haft så mycket framåtdriv och mer motvilja än vilja. Musklerna har saknats eftersom han tidigare inte varit riden alls och sedan inte gått att samla utan slagsmål och spänningar. Förrän nu! I våras började han takta om man pressade honom. I sommras lärde han sig att drivning kan betyda samling och inte bara rusa framåt! Det kändes nästan som om han tyckte det var en kul ny upptäckt! Dock vid så mycket samling kommer piaff, levad o annat sånt istället för tölt. Som mest har vi töltat ett par meter väldigt travtaktigt ute på skogsvägarna i sällskap av en annan töltande häst. Där kommer framåtdrivet in- om han vill framåt i samlingen så blir det nåt töltliknande!

Så här såg han ut innan inköp -2004
andifeet_49687197.jpg

När han var stark nog att hitta tölt såg han ut så här...
smalandi_34548313.jpg

Här blev det nästan passage istället för tölt
passageandi_44510443.jpg

Här har han istället hittat tölttakt, formen är inte så fördelaktig men om man tittar på hans svankiga rygg så är den rak och han använder både rygg o rumpa.
toltprinsfinare_46184862.jpg

Men vi har återgått till att träna dressyren mer- mycket stärkande övningar som t.x. galopp. Han har mycket kvar innan han blir stark nog!
galoppmax_50462150.jpg

Jag räknar honom fortfarande som tregångare men någon gång innan han dör så kanske vem vet- fyrgångare? Han är likväl en underbar kompis med alla positiva egenskaper som islandshästarna har -utom den rinnande tölten då!

Senast ändrad:

Självklart kan man rida sin islänning som tregångare!

Vår granne hade en häst som var tregångare, när hon kom in på banan för att rida lektion för en erkänd instruktör sa denne på en gång; den där kan inte tölta! hon var inte speciellt intresserad av tölt så hon var glad iallafall. Senare visade det sig att hästen var född på en känd Racegård på island som avlade på fart istället för gångarter...

När jag började rida min islänning så hade jag ingen koll alls på gångarterna. Så småningom kunde jag urskilja olika takter och visste när han gick rätt och framförallt när han gick fel (som var det största problemet, att han grispassade väldigt mycket). Jag kunde fortfarande inte styra så mycket över vilken gångart det blev, men jag kunde känna när det blev som jag ville och försöka lägga till röstkommando för att på så sätt kunna få rätt efterhand.

Det går framåt, man lär sig. För mig har det tagit tid, dels för att jag inte tagit hjälp från någon som kan, och dels för att jag helt enkelt inte är någon elitryttare.:p

Men visst går det att lära sig.

Sen skulle jag kanske inte säga att han reds som 3-gångare i början heller, eftersom han passade mycket, men jag töltade ju inte "med mening" förrän nåt år senare. Vilket väl var det du frågade efter.

Min första häst var en tregångare, skritt, galopp och grisepass:D

Det är inte alla hästar som väljer traven naturligt för mellantempo, utan kör mer lateralt istället, det kan vara lika knepigt att få en naturtöltare att trava som att få en naturtravare att tölta.

Eftersom jag var 8 och hästen 24 så satsade vi inte på så stor exakthet i gångarterna, utan det handlade mer om springa-nu och stanna-nu, vilket inte alltid fungerade det heller. Men kul hade vi jag och lilla (123cm!) Brúnka frá Hafsteinsstöðum. Brúnka var aldrig riden av en tränad islandsryttare, inte i Sverige i alla fall, men hade tävlat i hoppning.

Tänkte precis säga det - att rida en islandshäst som tregångare måste verkligen inte betyda att det är skritt, trav och galopp som menas :p Skritten kan man väl (förhoppningsvis...) räkna med, galoppen likaså även om den har en tendens att innehålla taktfel hos hästar som inte har väl separerade gångarter, men vad den tredje gångarten blir vet man aldrig - tölt, grisepass eller trav...? Det finns ju hästar som väljer tölten över trav alla gånger. Jag har ridit ett par islandshästar som man får kämpa för att få i trav, driver man dem så töltar de helt enkelt. Det är såna hästar som jag kallar töltmaskiner ;)

Det jag har lärt mig de senaste åren är att det handlar mycket om att tänka framåt för att få tölt. Sluta att bromsa hästen med att dra i tyglar, gör en liten volt, eller sväng istället, men leta rätt tygelkontakt på din häst, så att du bestämmer hästens form, utan att påverka viljan fram.
Sedan handlar det mycket om att hästen ska orka bära upp det hela.
Det är synd att inte träna tölten på en islänning, även om det kan ta sin tid..

Det är inte helt ovanligt att islandshästar rids i 3 gångarter... jag känner till flera, som endast har växlarna "skritt, grisepass eller fyrsprång"... :p Skämt åsido, ungefär såhär ser jag på saken:

Liksom andra hästar har varje islandshäst lättare eller svårare för en viss gångart. Somliga har tex en klockren trav redan från början, och oavsett vilka hösäckar som hamnar ovanpå hästen så fortsätter den att uppvisa en exemplarisk trav. :D

Andra ryttare kanske behöver anlita en duktig tränare, som efter mycket om och men lyckas få hästen att hitta traven, men minsta "fel" en ovan ryttare gör, så återgår hästen till de gamla, icke önskvärda stegen istället. Ett fåtal hästar saknar helt fysiska förutsättningar och kommer aldrig att kunna trava, vem eller vad den än blir konfronterad med. :(

Mittenvarianten, att hästen har hygglig trav om inte ryttaren gör alltför tokigt är nog ganska vanligt. Motsvarande för ovanstående text kan sägas gälla för gångarten tölt. Men då en orutinerad häst ska hålla isär 4-5 gångarter istället för 3 och dessutom möter en ryttare som stjälper mer än "hjälper" (!), så brukar tölten inte direkt glänsa. :angel:

Naturtöltande hästar :love: anses vara de som väljer tölt spontant, med eller utan ryttare. Det kanske inte blir den tjusigaste tävlingsvarianten, men hästen går i regel helt rent och otvunget i tölt och bjuder ryttaren på en komfortabel ridning i timtal. :idea: Behöver jag alls påpeka att jag tycker sådana individer är underskattade ? ;)

Red min prins som tregångare innan han fick en spricka i benet, för att jag gillade det. Han var mer som en liten ponny haha, han ser precis ut som en och han var en riktig hopp-ponny! Dock tölttränade mamma honom så egentligen har jag väl ingenting att tillföra i tråden :(

(nu låter det som han är död, men det är han inte. Han är bara inte ridbar längre :'( )

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka