Sv: rida western på het ponny
Det låter som du siktar in dig på reining, som är en gren inom western. "Snurr" heter spinn, förresten.
För att börja med reining så behöver du lära din häst "gas och broms". En het häst är inte alltid den mest lämpade till just reining eftersom det "heta" tenderar att bli totalt övertaggad vid reiningträning. Men, känner du att det är det du vill så ska du självklart försöka. ;-) Du får nog lägga ner väldigt mycket jobb på att öva just start, stopp och lydighet. Inom reining krävs en *extremt* lydig häst. Det kan se fartfyllt och okontrollerat ut om man tittar på reining, men är allt annat än det.
Jag rider själv reining och har en häst åt det heta hållet så jag får tänka mig för. ALLTID. Hon taggar till annars och då kan det vara kört.
Vill du börja med reining så ta hjälp av tränare. Man ska *aldrig* sätta igång att träna spinn och slide stop själv om man inte har stor kunskap. Gör man det och det blir fel, så har du garanterat förstört för dig för framtiden.
Däremot kan du som sagt börja med att öva just lydighet och smidighet.
Sitt inte heller och gör en massa voltarbete då många hästar gärna tappar bogen och därmed börjar luta inåt volten med högre fart som följd. Träna gärna mycket rakspår, men se till att hålla dig ca 3 meter från alla staket. En reininghäst får *aldrig* "hänga" på staketet. När rakspår fungerar så skulle jag ge mig på volterna. Volterna är en viktig del i reining så de måste bli rätt från början.
Lycka till och fråga gärna mer om du vill veta. Jag är absolut inte i närheten av fullärd, men jag har en syster som rider och tävlar reining på hög nivå som hjälper mig. Plus tränare då förstås. Jag skulle fortfarande inte försöka mig på att träna in varken spinn eller slide stopp på en grön häst helt själv även om jag rent teoretiskt börjar få kläm på det. Det är en skön känsla när man tävlar och hästen fungerar som man vill och tänkt.