Rida vid å...

Septicemia

Trådstartare
Hur är det egentligen??
Ska alldeles strax flytta hem hästen och ridvägarna är alldeles underbara :love: . Det är bara ett krux.
De flesta och finaste vägarna går utmed ån och den är förvisso ingen jätte-å (mörrumsån fyi) men på sina ställen så brusar det rejält och är riktiga forsar. Ibland en bra bit.
Och på många ställen är det svårt att rida uppåt en bit för att slippa ljudet eftersom den :devil: golfbanan är i vägen.

Så, hur är det att rida längs med åar, ska vänja hästen lite smått vid allt vatten och dån men hur rädd får man vara beredd på att den blir första gången?

Hästen är van vid havet där den många gånger badat men har en känsla av att han inte tycker att en å är detsamma som hav. ;)
Han är dessutom väldigt cool och är inte den som stressar upp sig i första taget men man vet ju aldrig...

Sv: Rida vid å...

Har aldrig tänkt på att hästar kan vara rädda för att vattnet brusar vid sidan av dom, men då är jag inte heller van vid starkt brusande åar, bara några små älvsforsar. det enda jag kan tipsa om är väl att testa försiktigt men inte göra så stor sak av det. Finns det en väg/stig som är ganska bred så tycker jag hästar för det mesta brukar kunna acceptera ljud vid sidan om bara de får följa vägen och inte tvingas ut mot/ i det som låter ( i det här fallet vattnet) lycka till, jag skulle tro det kommer att gå riktigt bra om du nu inte råkar ha en väldigt orolig och nervös häst som inte gillar förändringar

Min häst är också väldigt lugn och bra. För att rida den vanliga rundan så måste vi rida parallellt med en å som forsar väldigt mycket. I början var lite smått tveksam och undrade liksom; "kaaan vi inte ta en annan väg, snälla?", men inte mer. Nu reagerar hon inte längre.

Kan du inte rida tillsammans med någon som har en van häst då, ifall du själv är osäker? Då får du ju lite draghjälp om det blir en "HJÄLP-jag-vill-inte-gå-framåt-situation".
Det kommer säkert att gå bra. Oftast tycker jag det kan vara värre om det är något hästen upplever obehagligt en KORT sträcka, än om den måste konfrontera obehaget hela tiden. Den vänjer sig snabbt. Gör ingen stor grej av det bara.

Jag tror inte det blir några problem, såvida inte DU stressar upp dig och är orolig.
Det kommer hästen genast att känna av och då kan det ju bli problem.

Bengall: det där tror jag är en myt. Att hästen inte blir skraj om inte ryttaren stressar upp sej. Däremot tror jag på att hästen lättare lugnar ner sej om den väl blivit rädd ifall ryttaren håller sej cool. Och självklart är det viktigare på en unghäst.

Anledningen att jag inte tycker det stämmer är för att jag tidigare hade en häst som var traktorrädd. (Och det var INTE mitt fel eftersom jag ibland inte ens hade märkt att det fanns en traktor där innan hästen blev skraj) och sen när jag skaffade en ny häst satt det i bakhuvudet. Jag var inprogrammerad på att traktorer är farliga så jag stressade upp mej för att vara beredd om hästen tvärvänder eller försöker sticka. Och vad gör hästen? Han tittar på traktorn, går närmare och nosar på den! :eek:
Så har han gjort med bussar, bil med släp m.m. när dom kört förbi för sakta, så han har nästan slickat på dom :P
Däremot om han är på stressat humör spelar det ingen roll hur cool jag är, då hoppar han till för säkerhets skull.
Så här (fast inte lika extremt) har jag upplevt många hästar, därför tycker jag inte teorin om "hästen blir alltid smittad av sin ryttare" stämmer.

Brukade rida vid åar (och över broar) vid det förra stallet jag stog på och har faktiskt aldrig funderat på att min häst behövdes miljötränas för det :) Tog det som en naturlig sak och han krånglade aldrig. Men så är han iof en ganska stabil häst :)

Jag har en bro över en brusande Å (Emån) och första gången var hon lite skraj men tror nog för att det kom underifrån
Brusande vatten tror jag inte att dom bryr sig så mycket om.

Nja, myt och myt?
Visst kan en häst bli rädd för saker, men den blir ju lättare rädd/osäker om ryttaren är det.

Min medryttarhäst är bara rädd för älgar när ägaren rider, inte när jag rider.
Ägaren är rädd för älgar, det är inte jag.

Jag har lite problem med smala broar och således lite problem med medryttarhästen vid passage av broarna.
Ägaren har inte dom problemen med vare sig själv eller hästen.

Hur förklarar du det? :angel:

Senast ändrad:

Hur förklarar du att jag är skraj för att rida nerför klippor och min häst ändå mer eller mindre drar iväg mej nerför klippor när jag inte hinner reagera och styra undan? Hur förklarar du att den inte är traktor/lastbils/bussrädd även om dom åker nära fastän jag får klaustrofobi/tycker ljudet är obehagligt?

A-ja, ingen idé att älta exempel, vi har olika erfarenheter. Jag trodde/ansåg samma sak som du innan jag fick andra erfarenheter (av andra hästar).
MEN folk kan ta illa vid sej om de får höra att deras häst "fjantar sej" för att de är rädda eller stressade om det faktiskt inte stämmer. Låter lite nedlåtande faktiskt :p

Tack för alla svar! :bow:

Tyvärr har jag ingen van häst att rida ut tillsammans med, tvärtom en tävlingsponny som är VÄLDIGT tittig och tveksam, har därför en känsla av att det går bäst att rida där själv de första gångerna :smirk: .
Men nej, nervös och uppstressad blir jag inte lätt.
Jag får väl simma efter honom om han druttar i. :D ;) :p

Fast det beror nog lite på vilken häst det är.
Vissa skiter fullständigt i hur ryttaren reagerar för saker medan andr är så gott som beroende av en lugn trygg människa som kör bort allt farligt. ;)

Det är min uppfattning i alla fall...

Vimzis skrev:
Vissa skiter fullständigt i hur ryttaren reagerar för saker medan andr är så gott som beroende av en lugn trygg människa som kör bort allt farligt. ;)

Så sant, så sant....

Vimzis skrev:

Precis :) det jag reagerade på från första början var att det lät som att universalmetoden på alla tittiga hästar var "håll dej lugn själv" vilket inte hjälper så mycket på en häst med inrotade fobier när man väl sitter där i fullt sken ;)
Så JA det är olika på olika hästar. Hoppas jag. Och tur är väl det :crazy: så kan man hitta den som passar ens egen feghet ;)

Men det har kanske mer med ledarskapet att göra och hur trygg hästen känner sej med sin människa. Vissa hästar gör inte det med någon människa (om man inte lägger ner tokmycket jobb och personen ifråga är värd tilliten) medans vissa hellre lägger över ansvaret på någon annan och känner sej trygg då.
Finns människor med kontrollbehov och säkerligen hästar likaså...

Ang. tips på din fråga så tycker jag det lät vettigt att gå en promenad till fots med hästen först så ser du hur den reagerar. Och den kan få lov att titta om den vill. Du har bättre kontroll från marken, och skulle den bli stressad kan den få gå några varv runt dej och göra av med adrenalinet vilket man sällan vill låta den göra när man rider. Värsta sortens stress är när man inte kan göra av med adrenalinet/energin utan MÅSTE behärska sej. Då är det som sagt snällare att låta den göra det en gång och sen får det vara bra när den inser att det inte är farligt.

Är du osäker så kan du ju alltid hoppa av hästen i god tid innan och promenera brevid ån en stund. Stanna och gosa och berömm hästen emellanåt när den inte reagerar på ån (om den nu skulle göra det) Om du bara går på som om ni var ute på en söndagspromenad, så går det nog bra.
Lycka till!

nope...i mörrum, blekinge :D
Det är väl mer eller mindre en stor bäck uppåt vetlanda om ja inte har helt fel...:confused: ;)

Har nu varit nere vid "det farliga vattnet" och det gick hur bra som helst.
Hästen rörde inte en fena fast vi red förbi det läskiga stället där det är brett och ordentlig fors. Känns skönt att veta att det inte är några bekymmer med det.

Däremot var lillkillen lite småskraj för de konstiga varelserna på golfbanan. vad 17 ska människor gå i hagar för tycktes han undra, och skjuta iväg saker..? ;)
Men det gick också och efter ett tag så brydde han sig inte nämnvärt.

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 632
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka