Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag rider i stort sett varje dag...men hästarna går varannan. Japp, jag är lat...eller så var det tidsbrist...nej det kan det ju inte vara...så jag är nog bara lat...
Vem har sagt att jag har min häst som prydnad? och att jag är lat? ... Jag skulle nog säga tvärt om.
Om hästarna själva fick bestämma så skulle de just gå i hagen hela dagarna med sina kompisar... Hästar är vanedjur/rutindjur, flock och flyktdjur. Så att se "olika delar av världen" är nog egentligen det sista de vill; eftersom det lika gärna kan betyda "döden". -nu förklarar jag kanske en aning extremt men så är väl den egentliga sanningen.
Hästar är som sagt rutin djur och rider man varje dag kl10 kommer hästen stå vid grinden då. Då betyder det inte att hästen vill bli riden, utan snarare att det tillhör den dagliga rutinen.
Är man mer insatt i människor kan man ungefär jämföra med en person med autism.
Jag håller inte med dig, men var och en blir salig på sitt. Travhästar kan jag inget om, mer än att jag vet att de brukar bli kortlivade. Träningsfysiologi tror jag inte att jag behöver gå nån kurs i... Du kan få se en bild på min häst om du vill. Då kanske andra kan lära sig att hästar behöver gå lagom mycket varje dag istället för att köra rena berg & dalbanan med dem.
Och vad baserar du sitt sista uttalande på? Det skulle jag vilja veta. Det finns inte ett smack som säger att man behöver variera något underlag om man håller sig till samma och inte plötsligt sätter sig och galopperar en mil på en stenhård grusväg när hästen inte är van vid detta. Det går alldeles utmärkt att rida på samma underlag dagligen - förutsatt att det dagliga underlaget är tipp topp. Att man menar på att hästen blir hållbarare beror endast på att man bör träna hästen på olika underlag om man tänker rida dem på tävling eller dylikt. Annars så spelar det ingen roll som sagt.
Jag sa inte att du personligen behandlar dina hästar som prydnader. Jag tycker att många gör det. Jag vet exakt vad du menar, men nu är det såhär världen ser ut. Och idag är det bara bra om hästen står vid grinden kl 10.00 som du säger. Men det behöver ju inte innebära att man ska rida. Man kanske har lite NH eller vad som helst. Det är ju också en aktivitet för hästen. Då bygger man upp relationen tillsammans, men att inte ta hästen några dagar i veckan gör ju att den tyr sig mer och mer till hagen och det slutar med att den inte tycker det är kul att komma ut. Människan påverkar hästarna mycket tyvärr. Och det finns många livsglada och nyfikna hästar faktiskt Men å andra sidan, har man en gammal häst som helst av allt står i hagen. Då ska du se att den också tycker det är rätt gött att ta en promenad ibland den med. Och om den ser något som kan vara "döden" så är det ju idag bara "miljöträning" XD Hästar som är ute mycket och rids. Blir ju tryggare om man gör det mycket. Det är ingen idé att låta hästarna stå kvar i hagen för man tycker det är mest naturligt och att dom känner sig tryggast där. Miljötränar man sina hästar så blir dom ju med tiden trygga hästar. Titta bara på fölungar. Vissa är rädda för människor och främmande läten. Det går inte att gömma sig för sånt idag. Därför är det bättre att hålla igång hästen och vara ute, se världen. Med tiden finns det inget att vara rädd för och hästen ska ju vara trygg med dig som ledare. Och inte bara i hagen. Nu blev det väldigt mycket text men så här ser jag på saken i alla fall.
Återigen. Jag talar om VUXNA vältränade hästar. En häst på fem år är inte vuxen. Och kan omöjligt vara vältränad. Det där talesättet att hästar skall ridas/jobbas lika många dagar i veckan som antal år de har funnits till, är ett bra mått på hur mycket en häst skall gå. Min häst är nio år och alltså så går han 9 dagar i veckan! Hehe, nej det gör han såklart inte, men han går som sagt varje dag, precis som alla andra vuxna hästar vi har haft har gjort. Då slipper man den där jojo effekten. Pigg häst, trött häst o s v. En vältränad häst blir dessutom betydligt piggare än en som inte är så vältränad, så då behöver den gå varje dag för att inte gå i taket om den har vilat en dag. Skaderiskerna ökar också väldigt mycket om man inte håller en jämn nivå på den dagliga träningen. Tror du och jag talar om helt olika typer av hästar.
Håller helt med dig angående förmänskligandet, men detta kan jag inte låta bli att undra lite över. Hästen är ett nomadiserande djur som, om den levde i det fria skulle röra sig över stora sträckor dagligen. I första hand skulle det förstås vara för att söka efter mat, men evolutionen har sannolikt ändå gynnat de mer nyfikna individerna framför dem som gärna stannade för länge på ett och samma ställe (och maten tog helt slut...). Så kanske vill de se världen ändå? Inte så att de vill göra en charterresa till Thailand, men jag tror absolut att de mår bra av att få nya intryck och komma ut lite.: att se världen har de nog inget större intresse i..