rida varannan dag?

U

Uddatyp

har hört av många att de inte e någon större mening med att rida varje dag, asså för musklerna o så.
att de räcker att rida varannan och bara promenera me hästen varannan..för nu har ja inte ridit ordentligt om man säger så på 3 dar.
asså ja skritta först, andra dagen tömkörde jag, o nu idag skritta ja bara..har nästan lite dåligt samvete av att inte gjort nåt annat me hästen..men vi skrittade långt o så..uppför backar o lite sånt.

e de bra de me att rida eller tömköra varannan dag o ta de lugnt varannan? eller e de bättre o rida offtare o ha 1 eller 2 vilodagar i veckan?

lite rörigt men hoppas ni fattar.

Sv: rida varannan dag?

Beror ju helt på vem du frågar :smirk: .
De som är för varannandag håller ju på det därför att musklerna måste få vila för att kunna byggas, andra hävdar motsatsen att man ska arbeta varje dag men kanske nån vilodag här och där.
Men med varannandags träning ska väl hästen typ bara gå i hagen varannan dag, vilket ju också kräver att du har en hage där den kan röra sig någorlunda i och inte en på 5*5 meter...

ja..hagen är ju stor..lite backar o så i den med..
men ja får så dåligt samvete när ja låter henne stå bara..men de kanske funkar de me?
är rädd för att hon ska tappa i muskler o så..men kanske hon inte gör.

Jag "muskelarbetar" aldrig min häst två dagar i rad. Jo det händer ju att man är på en tvådagarskurs då och då, men då brukar träningen vara upplagd där efter.

Jag tömkör en dag i veckan och har en lång skrittrunda i veckan. Sen varierar jag träning med uteritt och i skogen kan man ju hitta på mkt.

Sen har jag märkt att min häst hämtar sig kanonbra av att vila två dagar i rad. Då är hon som en ny häst dag tre ;)

Alla är ju olika individer och man får prova sig fram till vad som passar....

Jag försöker gör så att jag rider ett ganska hårt träningspass 1 dag, sedan tömkör jag 1 dag och sedan tar jag ett lugnare pass dag 3 för att sedan vila dag 4. Oftast blitr det så här men i bland blir det ridning 1 dag vila dag 2 och ridning dag 3 igen.Jag brukar försöka hålla vilan ner till 2 dagar i veckan men här blir det jätteolika.

Ska fungera med barn, sambo och hans intressen oxå.

Brukar tänka i 3-dagarsintervaller med "ansträngande" arbete (vad detta är, är beroende av häst och träningsläge) dag 1, lugnt arbete dag 2 för att inte hästen ska vara stel, och vila dag 3, detta i uppbygnadsfasen. När hästen är igång kan jag köra lugnt varannan dag och mer intensivt de andra dagarna, eller använda 3-dagarsmetoden men kondition dag 1 (ute, hoppintervaller etc) dressyr dag 2 (lösgörande men ordentligt) och skritt/vila dag 3.

Tänk på att lång skritt kan vara ganska nötande för en omusklad häst!

Jag tycker att ridning varannan dag är en bra sak - OM man ska bygga upp muskler! När musklerna väl finns där så finns det ju ingen anledning att bara rida varannan dag.

Jag arbetar de vuxna hästarna så gott som varje dag. Om de får vila beror det på att jag inte hinner.

Det viktigaste är att variera träningen. Precis som en människa.
Inte samma arbete två dagar i rad och aldrig vila dagen efter eller innan ett mjölksyrapass.

En vilodag för mig är 1h skogspromenad.
Givetvis beror det ju på vilka ambitioner man har med sin ridning, men det hästarna som tävlas på msv nivå, oavsett gren, behöver rörelse.

Jag sitter på dom ca 4 eller max 5 dagar/vecka.
De andra dagarna är tömkörning, gå som handhäst eller promenad.

Mina vuxna hästar som tävlar hopp/ft har 6-8 v hoppledigt på senhösten då de även varavas ned och mest rids i skogen.

Rider min 21 åriga arab varannan dag, han får vila varannan. Han börjar ju va rätt gammal och jag har inga stora krav på honom längre. Han skall bara få trivas och må bra.

jag brukar rida varannan dag för det mesta, ibland varje, men som sagt låter man dom stå i 2 dagar är dom som en helt ny häst, pigg och alert, 1 veckas vila brukar resultera över energi som i sin tur resulterar uteritter i skogen för att springa av sig ;P

just nu kör jag muskeluppbyggande på min häst. då funkar varannandags metoden toppen.

men när man börjar träna hårdare pass är det nog bättre att skritta lungt dag 1, träna dag 2 skogstur dag 3 vila dag 4 exempelvis.

givetvis kan man ju variera detta, men just när man börjar träna hårdare bör man rida dagen innan och dagen efter innan man ger hästen en vilodag!

Beror mycket på från häst till häst. Och så framförallt vad man kallar för rida.
En del kallar det för att rida om man skrittar ut med hästen en halvtimme, men för mig så räknar jag det nästan som vila för hästen, eftersom det inte är mer ansträngande än om han ska gå ute i hagen.
Jag tror som många skriver att varierande träning för en hållbar häst. Några dagar i veckan med kanske hårdare träning av hästen varvat med lite lugnare / medel hårt arbete.

lundsbo skrev:
Jag arbetar de vuxna hästarna så gott som varje dag. Om de får vila beror det på att jag inte hinner.

Det viktigaste är att variera träningen. Precis som en människa.
Inte samma arbete två dagar i rad och aldrig vila dagen efter eller innan ett mjölksyrapass.

En vilodag för mig är 1h skogspromenad.
Givetvis beror det ju på vilka ambitioner man har med sin ridning, men det hästarna som tävlas på msv nivå, oavsett gren, behöver rörelse.

Jag sitter på dom ca 4 eller max 5 dagar/vecka.
De andra dagarna är tömkörning, gå som handhäst eller promenad.

Mina vuxna hästar som tävlar hopp/ft har 6-8 v hoppledigt på senhösten då de även varavas ned och mest rids i skogen.

Håller med. Folk gör en så stor grej av det här med att bygga muskler... Det är ingen rocket science.... Variation, samt avvägd intensitet bygger muskler. svårare än så är det inte! Det är ingen Jane Fonda grej där man punkt tränar benen ena dan och magen andra.... :smirk: Ibland när man läser vissa trådar får man intryck av att folk tror det funkar så.

en frisk häst som rids varierat och fodras rätt bygger muskler! Precis som människor i träning behöver man variera intensiteten med vila/lättare arbete för att bygga...

mycket svårare än så är det inte.

Men jag tror ofta att folk överskattar intensiteten de tränar på, och tror att de tränar jättehårt och intensivt fast det inte är så mycket att skriva hem om.. skillanden mellan normalt arbete (de flesta hobby hästar) och hårt (tävlings presterande elit häst) arbete är stor....

Senast ändrad:

jag brukar köra med att rida 3 dagar och vila den 4:e. Men det varierar ibland.

Det finns en del fakta kring muskler som man kan utgå ifrån när man lägger upp sin träning, men i slutändan handlar det ändå om att läsa sin häst.
Ett faktum är att en muskel bryts ner lite grann när den tränas och belastas, och behöver 48 timmar utan ny belastning för att hinna läka ut och då fylla på med nya fibrer, så att den blir starkare inför nästa belastning. Det innebär att man kan muskla ur sin häst genom att jobba den dagligen. Det innebär förståss också att det inte växer muskler ur ingenstans, det krävs träning. Och det innebär att utan en balanserad foderstat med tillräcklig mängd protein spelar det ingen roll hur man gör, för utan protein blir det heller inga muskler.

Så här tycker då jag:
I en uppbyggnadsfas är varannandags träning jättebra. För yngre hästar som inte satt sin grundstomme än. För hästar som trimmas hårt de pass de går, som byggs upp inför inför tävlingssäsonger (galoppörer och travare är det vanligt med varannandags träning på).

Att säga att hobbyhästar inte går så hårt att de inte behöver vila är en sanning med modifikation. Hobbyhästen har så mycket muskler som den tränats att ha, inte mer. Vilken träning som kan anses vara belastande för den aktuella hästen avgörs av vad den är van att göra och hur dess muskelstatus ser ut (en del hobbyhästar ser faktiskt ut som spjälstaket över ryggen t ex, även om -eller just för att- de då rids dagligen). För man ska inte glömma att kånka runt på en ryttare är ett arbete i sig. Vill man att den ska orka göra det på ett vettigt sätt så vill man inte ha trötta eller försvagade hållningsmuskler, de som stabiliserar rygg och mage. Och benen jobbar ju så fort hästen rör sig. Det gör det svårt att träna bara en sak i taget som vi människor kan göra - vi kan ju styrketräna valfri muskelgrupp på ett gym. Få av oss orkar däremot jogga dagligen, t ex.

De flesta hobbyryttare rider ju också med målet att stärka hästen, även om det inte blir med krav i närheten av tävlingsryttarens. Då ökar man ju succesivt kraven, belastar musklerna mer - och då behövs vilan efteråt. Med vila menar jag då inte stå och glo in i en boxvägg utan hagvila, gärna kombinerat med avsuttna promenader. Om hagarna inte erbjuder så stora rörelsemöjligheter blir det viktigare att röra på hästen på andra vis, och då är plötsligt varannan dagsträning ett sämre alternativ. Då får man tänka över sin träning så att den blir omväxlande: uppsuttet / avsuttet, kondition / uthållighet, styrka / lösgörande och t ex skrittpromenera istället för helvila.

När den har en bra grundstomme och man tränar mest upprätthållande, då behövs inte vila i samma utsträckning, då kan man t ex låta lättare pass avlösa de lite hårdare. Men viss vila behövs ibland ändå, viloperioder att läka ut småskador innan de hinner bli problem, dagsvilor för snabbåterhämtning. Tävlingshästar tränar man ju för att "toppa" inför säsongerna, och trappar ner mellan dem med viloperioder (i olika former) för att ingen helt enkelt orkar ligga på topp hur länge som helst utan att slitaget blir för stort.
Om man bara vill upprätthålla muskelstatus, så räcker 3-4 pass normala pass i veckan. Det bygger ju då på att den har en muskelstatus att upprätthålla. Det viktigaste är att sprida ut passen, inte rida järnet på helgen och sedan låta hästen stå i veckorna - det är varken upprätthållande eller uppbyggande.

Äldre hästar mår ofta bättre av daglig motion, av lättare sort, för att inte stelna till i lederna. Men dem tränar man ju sällan så hårt muskelbyggande heller, utan just upprätthållande.

Fast ingen har ju sagt att hobby hästen inte behöver vila.... det är inte det jag syftar på i mitt inlägg. Bara att OFTA (tycker jag) så vilar hobby hästarna JÄTTEMYCKET med tanke på vilken typ av (lätt) arbete de faktiskt går i, till skillnad från elit hästen... Dvs man behöver inte vila hästen dagen efter man varit ute och skrittat en timma i skogen, bara för att man är inne på 3:e eller 4:e dagens ridning. (OBS bara ett exempel).

Det jag fiskar efter i det att hobby ryttaren ibland tenderar att tänka att sin häst jobbar mer än den kanske gör, återspeglar sig även i uppfattningen hur musklad ens häst är... fanns en tråd om det här på buke för ett tag sen, då folk ombads lägga in bilder på hästar med mycket muskler. Rent skrämmande vilka bilder som fanns med, av folk som tyckte deras hästar var musklade när i själva verket de knappt hade en muskel på kroppen....

Det jag menar är att det inte är så svårt att bygga muskler som många gör sken av, men att det krävs viss grund kunskap om hur kroppar under träning fungerar. Precis som att det är nödvändigt med vila i lämpligt avvägda doser efter hård träning, så funkar det ju inte åt andra hållet heller. För mycket vila bygger du inte några muskler eller kondis på heller....

Fram till att min arab (tävlas främst i distans) var fem år så reda jag nästan varje dag, dock hade han 1-2 vilodagar i veckan. Han var spenslig och tunn men hade en del muskler också så jag tänkte att han är väl den typen. Då skadade han senan i hagen och fick vila i två månader. POFF! Så satt alla muskler där... Vilket lärde mig att jag tränade för intensivt för honom och med för lite vila.

Så de fem följande åren (han är 10 nu) så har jag tränat så att i uppbyggnadsfaser har jag använt mig av tre dagars perioder - ett konditionspass ett teknikpass (dressyr tex) och en vilodag. Men när han börjar komma upp i kondition och ska pressas ännu mer så rids han varannan dag. Det har fungerat bra då han är en mycket rastlös och aktiv kille i hagen (förresten så spelar det ingen roll hur stor hage man har om hästen ändå bara står i ett hörn, min har mindre hage men springer och leker jättemycket).

En annan sak när det gäller att tappa kondition och muskler som trådskrivaren var inne på så fungerar inte hästar som vi människor. Vi kan ju tappa muskler och kondis på bara någon vecka men vi är ju rovdjur och är genetiskt byggda för att göra attacker varje gång vi ska ha mat. Ett bytesdjur som hästen, är byggd för att trots uteblivna attacker från rovdjur, ändå ha bra styrka och kondis den dag det händer och däremellan bara gå och strosa och beta. Alltså tappar inte en häst i kondis eller styrka även om den står en månad, börjar det bli två månader så har de nog börjat tappa en del, men ingen häst tappar någonting på en-två veckors vila.

När det gäller distans så vilar de flesta av oss våra hästar veckan innan en tävling, möjligen något lättare utepass eller ett par skrittpass för att känna att allt är som det ska. Det ger hästen möjlighet att läka ut ev. muskelsskador och fylla på alla reserver.

/Camilla

Jag håller med dig! Ville bara nyansera lite, eftersom jag sett just motsatsen hos hobbyhästar - som rids varenda dag och tappar både muskler, ork och humör ju längre tiden går, sedan blir de halta eller släpps på bete, vilar lite och vips blir det muskler (som Camilla ger exempel på).

Uddatyp skrev:
har hört av många att de inte e någon större mening med att rida varje dag, asså för musklerna o så.
att de räcker att rida varannan och bara promenera me hästen varannan..för nu har ja inte ridit ordentligt om man säger så på 3 dar.
asså ja skritta först, andra dagen tömkörde jag, o nu idag skritta ja bara..har nästan lite dåligt samvete av att inte gjort nåt annat me hästen..men vi skrittade långt o så..uppför backar o lite sånt.

e de bra de me att rida eller tömköra varannan dag o ta de lugnt varannan? eller e de bättre o rida offtare o ha 1 eller 2 vilodagar i veckan?

lite rörigt men hoppas ni fattar.

MIn medryttarhäst skulle bli lite sur på mig om hon bara fick ridas varannan dag (är j-vligt pigg :smirk: )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Träning Igår fick jag hem min häst! Hon har tagit allt väldigt bra, men lite på tårna så klart. Igår var hon ute i hagen och så skrittade vi en...
Svar
10
· Visningar
1 630
Senast: Astrid1
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·
Hästvård Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o...
2
Svar
27
· Visningar
4 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat