rida utan sadel och träns i form!

C

cardior

Hej alla AR människor :)

Häromdan så red jag min häst med bara ett grimskaft runt halsen för att jag tyckte det var kul att testa och pållen lyssnade jätte bra på mig när jag endast re4d med säte och skänklar.

Pratade sen med en kompis och sade att jag tycker det vore kul att lära hästen att bli riden utran nånting alls och då sa hon bara vad ska det vara bra för och dessutom kan du ju inte få hästen i form utan tyglar, det kan man visst svarade jag för det har jag sett.

Så nu skulle jag vilja visa bilder på det för min kompis, så jag skulle bli jätte glad om jag fick lite länkar:)

Sv: rida utan sadel och träns i form!

Tror att du får fler svar på NH om detta, då det ingår i den utbildningen. Målet med AR är inte att rida hästen "naken" även om jag gör det med min, förutom den akademiska ridningen.
Alltså jag tränar både AR och PNH. Men din fråga är ställd på AR-forumet och här tror jag inte att du får så mycket svar.

oki Tack, har inte så stor koll på inom vilken gren man gör det och tänkte på AR när jag ville fråga.

TACK precis vad jag letade efter:):)

Fan vad coolt, det här är mitt mål med ridningen, nån som vet nån instruktör i sånt här?

Kanske svårt o hitta i sverige?

Alltså jag har ingen aning, jag vet inte mer än vad som står på deras hemsidor... Men med tanke på vad de verkar ha för åsikter om bett så gissar jag att man börjar utan.

Samling är väl inte så omöjligt, om man använder sitsen "som vanligt" för att rida in i samlingen och styra takten och så ger man "bromsimpulser" med halsringen. Alltså jag och förklaringar... - jag ska inte bli instruktör, jag lovar :smirk: Men nog tyckte jag att det gick att få till lite samling - men piaff är jag väldigt långt ifrån oavsett utrustning :rofl:

oki ja jag e inte i närheten av nån piaff jag heller:p

Tror inte vi kommer så långt heller:D men jag tkr det verkar vara en väldigt kul grej och skulle tycka de va kul om min pålle kunda bli så pass lydig så jag kunde rida henne hyfsat utan träns o hoppa o så:)

Gå in på

http://www.hauteecole.ru/en/

och klicka på Photogallery, där finns massvis med fina kort.

Gick också in och kollade och... ah! :eek: :bow:Jag blir helt trollbunden!! :love: Var bara tvungen att skriva.
Det är så häftigt, man tror knappt att det går att träna hästarna på det sätt han gör! Det är så VACKERT!
Det är är ridning på allra allra högsta nivå enligt mig. Jag klarar av av hålla rätt gångart utan träns och sadel, men jag förfarar att jag aldrig kommer komma upp till dessa nivåer.
Men drömma kan man ju och med mål kommer man snabbare framåt i utvecklingen!

Gick också in och kollade och... ah! :eek: :bow:Jag blir helt trollbunden!! :love: Var bara tvungen att skriva.
Det är så häftigt, man tror knappt att det går att träna hästarna på det sätt han gör! Det är så VACKERT!
Det är är ridning på allra allra högsta nivå enligt mig. Jag klarar av av hålla rätt gångart utan träns och sadel, men jag förfarar att jag aldrig kommer komma upp till dessa nivåer.
Men drömma kan man ju och med mål kommer man snabbare framåt i utvecklingen!

Det är verkligen jätte proffsigt, det kallar jag riktig ridning:)

Kommer heller aldrig komma såå långt men målet är iaf o kunna få henne till en bra grundform i alla gångarter och gå på lite större böjda spår o kanske hoppa lite lägre hinder, det skulle va coolt, men jag har lång bit kvar tills dess så de e bara o träna på:p

Än så länge kan vi bara start o stoppo trava o galoppera:)

Än så länge kan vi bara start o stoppo trava o galoppera:)

Det är väl inte så bara iof :)
Fast enligt Nevrorovs skola så ska man inte rida alls innan man har arbetat hästen från marken med diverse övningar i minst ett år. Annars blir din häst förstörd.
Kan tipsa er som är intresserade om attd et finns två videor som man kan köpa, en som mest handlar om varför man inte ska använda bett, och en som visar upp Nevzorovs arbete med hästarna. Den sistnämnda har jag sett och den är klart sevärd.

I våras var jag på kurs inom AR och där var det med en ung tjej som både markarbetade och red med bara en halsring. Instruktören visade hur hon kunde prova sig fram genom att lägga halsringen på olika ställen och föra handen på olika sätt för att få till formen och dessutom påbörja piaffarbete. Det var verkligen roligt att se. Så det är väl bara att prova sig fram och se vart man hamnar:angel:

Annika

Ja visst är det intressant med alternativa utbildningsformer! För min del har jag fullt upp med att lära oss (mig och hästen) det gamla vanliga sättet att rida, med både bett och tyglar, men nån dag ska jag nog prova:)
Det är flera i stallet som övar med halsring då och då, bland annat min ridinstruktör. Ska bli kul att se vart de kommer!

Man kan, om man vill, gå med i en virtuell skola på Nevzorov´s sida. Jag valde att inte gå med, då jag tyckte att en del av inträdeskraven var helt uppåt väggarna.... Men möjligheten finns!

Senast ändrad av en moderator:

Hej alla AR människor :)

Häromdan så red jag min häst med bara ett grimskaft runt halsen för att jag tyckte det var kul att testa och pållen lyssnade jätte bra på mig när jag endast re4d med säte och skänklar.

Pratade sen med en kompis och sade att jag tycker det vore kul att lära hästen att bli riden utran nånting alls och då sa hon bara vad ska det vara bra för och dessutom kan du ju inte få hästen i form utan tyglar, det kan man visst svarade jag för det har jag sett.

Så nu skulle jag vilja visa bilder på det för min kompis, så jag skulle bli jätte glad om jag fick lite länkar:)

Kolla in : www.dalpraktiken.se
Finns här uppe i norrland, vet inte vilken del i sverige du bor?
Det kan ju ta tid att ta sig till den nivån där dom rider utan någonting med full kontroll, men det går, det finns det inga tvivel om. :)
Lycka till!

Kan tipsa er som är intresserade om attd et finns två videor som man kan köpa, en som mest handlar om varför man inte ska använda bett, och en som visar upp Nevzorovs arbete med hästarna. Den sistnämnda har jag sett och den är klart sevärd.

Vad heter den sista filmen som du nämnde?
Är den på engelska? (hoppas m svensk text, men jag ska nog inte hoppas för mycket...) :cool:

ja vad heter den och var finns den, den vore intressant att köpa

Jag tror att den finns att köpa från www.krulligahasten.se ring och kolla, hittar inte filmen på hemsidan. Vet ej vilken av filmerna de har.

*knapplån*

har precis avsluat en tredagars clinic med en av alexander nevzrovs elever! mkt intressant!:)

som någon skrev så börjar arbetet från marken! och det är sedan en lång väg att gå!
får man möjlighet skall man gå på en nht clinic eller åtminstånde se deras filmer, dom har mkt att lära även om man inte väljer att gå deras väg!:bow:

*knapplån*

har precis avsluat en tredagars clinic med en av alexander nevzrovs elever! mkt intressant!:)

som någon skrev så börjar arbetet från marken! och det är sedan en lång väg att gå!
får man möjlighet skall man gå på en nht clinic eller åtminstånde se deras filmer, dom har mkt att lära även om man inte väljer att gå deras väg!:bow:

Vad häftigt! Det skulle jag också vilja se och vara med om.
Cardior - Filmen heter "The Horse Cricified and risen (Horse encyclopaedia). Men jag hittar inte vart man köper den! Vill ha... :d
Nån som vet?! :bump:

var väl en länk där om europeisk återförsäljare,
en sida i norge, men kaupre ridsport säljer iaf nån av hans filmer vet ja :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 089
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 131
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar