Rida utan bett

Bea79

Trådstartare
Funderar på att börja rida utan bett på en häst som alltid ridit med bett. Hur gör jag för att vänja den och få den att lyssna lika bra utan?

I min erf behövs det ingen direkt invänjning eller träning öht, man sätter på det bettlösa och sen rider man ;)
Är hästen väl grundriden och förstår hjälperna och har en ryttare som kan rida med oberoende hjälper är det aldrig några problem.

Jag har provat hackamore på min pålle när hon hade lyckats få ett sår i läppen och jag inte ville irritera det med ett bett. Jag upplevde att hon verkade förstå trots att det nog var första gången hon inte hade bett. Jag upplevde dock inte att hon fick samma stöd som med vanligt tränsbett så jag håller mig till det i fortsättningen.

Jag tror inte att alla hästar fungerar på bettlöst om de ridits in med bett, utan det beror på individen.
Jag har ridit min på bettlöst två gånger efter att hon tagit bort vargtänder. Första gången var för tränare, och där stod hon emot så mycket att hon blev svullen över nosryggen dagen efter. Andra gången var kravlöst i skogen. Hon blev dock skrämd för något och kastade sig varpå hackamoret brast och hon blev panikslagen och skenade flera kilometer med mig hängande om halsen.

Nästan alla andra hästar jag haft har dock varit mycket trevliga att rida på bettlöst med, jag brukar tränsa på och prova på bana i ett par varv och sedan rida ut om det var det jag tänkt, eller fortsatt på banan om det var tanken.

Jag gör iof oftast tvärtom, skolar in hästen på bett, efter att ha grundskolat den på bettlöst. Då rider jag med dubbla tyglar ett tag och för succesivt över kommunikationen på det andra "bettet".

Hur det än är så är det ju lite olika känsla för både häst och ryttare, tom olika bettlösa verktyg känns och verkar lite olika, likaså olika bett. Så bra att du tänker att du kanske behöver ge hästen (och dig själv) en introduktionsperiod.

Mitt tips är i alla fall, rid med dubbla tyglar en period, med lite längre tyglar till det bettlösa i början, inte för långa, men tillräckligt långa så att bettet tar i först om du behöver ta kontakt. Sen kortar du den bettlösa tygeln mer och mer, tills du rider med lite längre tyglar på bettet så att det bettlösa får kontakt först. På så vis får hästen succisivt lära sig känslan av det nya verktyget och lär sig koppla ihop det med din övriga ridning. Sen har du ju då alltid bettet kvar under denna övergångstid och kan gå tillbaks till det när/om hästen inte riktigt förstår.

Sen beror det ju på vilken typ av bettlöst du har tänkt dig. Det bästa är att byta till ett bettlöst som "tekniskt" är snarlikt tränsbettet, tex det am. hackamoret (bosal/repgrimma) eller sidepull, eller bettlösa träns (finns ju några på marknaden nu) som ju också är snarlika sidepull rent tekniskt (tyglarna fäster i nosdelen på sidorna). Dom bettlösa träns som "drar åt" under hakan skulle jag undvika, likaså det engelska hackamoret, dom ger en helt annan inverkan än ett bett och kan nog förvirra en hel del om man själv inte är helt säker på vad man gör.

Om du inte vill rida med dubbla tyglar, börja om från början, tänk att det är en unghäst du rider in. Gör alla grundövningar noggrant, visa och förklara minsta lilla detalj för hästen vad denna nya känsla har för betydelse. En del hästar går det lättare för, andra tar mer tid på sig. Beror förstås också på hur välriden hästen är för övrigt och hur rutinerad du är själv.

Jag rider båda mina tjejer på sidepull och upplever att de är väldigt känsliga och lyhörda, aldrig problem att stanna eller svänga. För hästen är det nog inte så konstigt att få signalerna från ett sidepull istället för ett bett, alla hästar är väl vana att bli ledda i grimma och stannar och svänger för tryck från grimman på nosryggen så signalen i sig kan de. Sedan kan det säkert skilja sig från häst till häst, en häst som inte lyssnar på bettet och tex drar iväg på uteritter kommer säkert att göra detsamma på ett sidepull. Men om du har en lydig och välriden häst så skulle jag sätta på ett bettlöst och rida, hästen kommer att förstå vad du vill.

Jag red min gamla häst i grimma ibland, men min nuvarande har jag inte provat med än :) Men jag skulle gärna vilja prova att rida med sidepull för att se om det skulle vara ett alternativ att variera med ibland :)

Jag rider min ena i hackamore och den andra i tredelat tränsbett, helt enkelt att det är så hästarna vill ha det. Då bettlösboomen drog igång prövade jag både det ena och det andra på den andra hästen. Hackamore var det enda bettet som hindrade honom från att bli för stark ute i skogen, men han tynade bort i det, hyssen slutade, glädjen försvann.. Då vi böt tillbaka till bettet räckte det inte länge innan samma glada ponny var tillbaka, med en glimt av idéer i ögat ;) Den andra trivs igen bättre i hackamore, lugnare, mer avslappnad och full av idéer och hyss. Så man ska väl lyssna på hästen, vissa vill ha det ena medan andra föredrar det andra. Båda två har jag bara bytt åt i en handvändning och sedan utbildat in dem i bettlösheten. Båda tog omställningen väldigt bra i början, medan den andra började vantrivas efter någon vecka.

Jag har ridit alla mina hästar både bettlöst och med bett.
Mest sidepull jag använt, men även kapson, hackamore, grimma, repgrimma och halsrem/ring.

Funderar på att börja rida utan bett på en häst som alltid ridit med bett. Hur gör jag för att vänja den och få den att lyssna lika bra utan?

Jag har alltid bara bytt, suttit upp och ridit - inhägnat till att börja med. Det har aldrig blivit någon direkt omställningsperiod. Så länge de är skolade så skiljer det sig inte såvärst.

Byter mellan träns, kandar, och sidepull nu. Red med hack också ett tag - men Herr Häst gillar inte nacktryck, så det gick bort. Äger en halsring som kommer fram ibland.

Rid i paddock/manege och träna där.

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
655
Senast: skogaliten
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?