rida ut sto och hingst

Sv: rida ut sto och hingst

Jag brukade rida med min kompis som hade ett sto. Vi red ibland jag först, ibland hon först men oftast brevid varandra.
Det ska inte spela någon roll hur man gör, hingsten ska väl vara såpass uppfostrad att den inte ens tänker tanken på att göra ngt!

ok. tror ej att hingsten skulle göra nått, dock är han lite bortkommen, har stått ensam tidigare, är nu uppstallad med 25 andra :)

dock har de funkat att rida på plan tillsammans

har bara hingst och valack hemma men rider med ston från andra stall ibland.
oftast får hingsten gå först ,för att han gärna håller ett raskt tempo.
men det går oxå bra att rida sida vid sida där utrymmet tillåter.han får inte böja halsen mot stoet eller nosa på stoet av säkerhetsskäl.
ibland går vi bakom oxå men är då noga att hålla ett extra avstånd till stoet för att inte fresta honom in på andra tankar han skall fokusera på mej och ingen annan.
kommer man för nära så kan de få för sej saker även om de är lydiga så det är bra att vara observant och ha koll hela tiden,med ett sunt förnuft och säkerhetstänk så brukar det gå aldeles utmärkt.
man får inte glömma att även ston kan bete sej både med intresse(vid brunst ex) och tjurighet som sparkar odyl ,så båda ryttarna bör ha bra koll på sina hästar.

har själv aldrig haft något problem med detta fast min hingst även används i avel och betäcker naturligt
/k

Jag rider ut tillsammans med en tjej som har hingst. Det går fint, bara hingsten är tyst. Annars blir min tant arg!
Men så länge man inte tappar fokus och håller ordentliga avstånd så är det inga problem. :)

ridit både delarna, ibland har vi ridit ut med 5 ryttare tiill..
en gång va det min hingst, en annan hingst, en valack och två ston...
vi red lite huller om buller i ordningen...man ska hålla "sparkavstånd" oavsett dock...och en hingstig hingst bör kanske gå först? men en normalt uppfostrad hingst ska kunna klara av båda delarna....

Men man bör som sagt hålla lite avstånd...av min erfarenhet är det mest för stona kan bli så jäkla griniga och lägga av en spark ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
517
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
542
Senast: Roheryn
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 518
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm