Rida-ut-sällskap eller inte?

Wembley

Trådstartare
Hur har ni det i stallen runt om i Sverige, har ni rida-ut-sällskap? Jag står som enda privathästägare på en ridskola för tillfället och mina sista rida-ut-sällskap har flyttat iväg på annat sommarbete några mil härifrån under ett par månader. Det är SÅÅ tråkigt, eftersom dessa underbara sommarkvällar bjuder på en massa tillfällen till uteritter. Min förra ponny var helt säker att rida ut med på egen hand. Den nye hästen är mer som en unghäst och det känns inte alls lika säkert att ge sig ut ensam med honom. Jag skulle verkligen behöva ett ankare till hästkompis att gå ut tillsammans med.

Funderar på att lasta honom och ge mig iväg till några gamla stallkompisar för att rida ut. Men vilket projekt bara för att rida ut :crazy: Ja, vad skall ni göra åt det? Det är väl bara att ta tjuren vid hornen, ta med sig mobiltelefonen i fickan, börja gå lite små, säkra rundor som han är van vid och öka på svårighetsgraden på rundorna efter hand. :smirk: Någon som har tips/pepp vid uteritter med gröna hästar på egen hand?

Senast ändrad:
Sv: Rida-ut-sällskap eller inte?

Jag har inget sällskap...och får åka iväg för att rida ut med sådant;). Det går bra, jag har, med unghästarna, gått ut en runda, suttit upp ca 10-15 minuter och sen promenerat hem och utökat ridtiden tills dess jag ridit ända hem från där jag sitter upp. Sen sitter jag upp tidigare och tidigare och till slut rider jag hela rundan från gårdsplanen och tillbaka.

Jag tycker inte att det är så trist att rida ut själv. Jobbar mycket på form och takt i skog och mark, hinner faktiskt njuta av naturen och samspelet ändå;)

Syrran bor inte så långt ifrån så där kan vi göra gemensam sak ibland...men det blir inte ofta. Det sker nog oftare då att vi åker på träning tillsammans...:cool:

Bra tips att leda hästen delar av rundan, där den är osäker! :bow:
Tycker egentligen inte heller att det är tråkigt att rida ensam, men vi skulle behöva ett ankare för att lära hästen att passera nya saker, exempelvis för att gå genom vatten m.m.

Skulle också vilja rida ut själv, om man kunnat vill säga. Mitt envisa sto stannar och börjar backa och stegra när hon ska gå själv men vi tränar på :D Ibland gåre bara, men oftast inte :P

Jag rider både ut själv och med sällskap. Dock gillar jag inte att rida i större grupper.....Det är skönt att komma ut i naturen och rensa tankarna ibland....:)

Om jag ska ut och skritta följer grannen gärna med på sin islänning. Men vill jag rida alla gångarter då får jag tyvärr rida ensam. Tycker det är trevligt med sällskap men ibland är det skönt att vara ensam också.

jag har iaf tio som jag kan rida ut med, men det händer ytterst sällan att jag gör det är en ensamvarg.

jag rider oftast ut själv eftersom jag har pållarna i eget stall på gården. men nån gång ibland blir det en tur med en kompis som har en medryttarhäst i närheten :) men det blir typ en gång i månaden, om ens det :p annars far jag alltid ut själv (rider i stort sett alltid ut, blir väldigt sällan på ridbana och så..:angel:)

Unghästen som jag hade på foder en sommar började jag gå med kort promenader och när det funkade började jag rida rundorna, sedan var det inga problem att rida andra rundor heller. Innan hade hon bara tvärvänt innan man kom utanför stallplanen..

Min nuvarande är mycket mer trevligare att rida ut ensam på än med sällskap, damen har en väldig tävlingsinstinkt och om sällskapet kommer närmre än 3 m bakom börjar hon öka farten rejält :crazy: men det är något vi tränar på.. Jag har ganska mycket sällskap under sommarn iaf, under vintern är det ganska torftigt.

Jag har flera som jag kan rida ut med, men tycker att det fungerar bäst om jag rider ut själv. Min häst koncentrerar sig hellre på de andra hästarna om vi är flera, men det har blivit bättre det senaste året just för att jag har tränat så mycket ensam (så att han bara ska focusera på mig).

Tänk på att du lär känna din nya häst och hans sidor medan ni är ute på tur och det är positivt, eller hur? Andas från magen (det är så ledarhästen gör) och var lugn o avslappnad. Dessutom går det ju faktiskt att hoppa av om ni båda känner obehag. Kör en stund i paddocken innan ni ska ut, så att han blir lite trött, eller ge er ut på en långtur på några timmar. Annars kan man ta lite o ofta...

Har eget stall och inget rida ut sällskap alls. Så mina får helt sonia lära sig redan från början att bli ridna själv. Unghästar rids in själva ute i skogen med (dvs uteritter från första uppsittningen). Inga problem alls.

MATTE däremot skulle gärna ha sällskap för att ha någon att pladdra med, spåna med osv. Men för hästarna kvittar de lika, de bryr sig inte alls om huruvida de är själva eller ej.

När jag red in K ute så hade jag promenerat, tömkört och handhästat längs den väg jag började rida på. korta bitar i början, utökade sen. Jag måste vända, men kan man undvika det och rida en slinga är det bra.

Fblstoet, fd galoppör som jag köpte som treåring från banan, hon fick bita i det sura äpplet direkt och ridas ut själv. Hon var ganska tittig och lite osäker i början, så vi red bara samma väg (men vände på olika ställen) hela tiden. Nu när hon är helt trygg med den har vi börjat ta lite små avstickare på andra vägar (hon är fyra nu men är ett år efter sina kompisar), och kommer bygga på därifrån.

Yupp, det fick bli en 30-minuters klätterrunda ensam med hästen idag, följt av ett 30-minuters pass lika ensamma i paddocken. Det gick jättebra, förutom ett livsfarligt :eek: badkar som någon hade tiltat i en beteshage!

Jag har några att rida ut med i mitt stall men det är svårt att få ihop det med tider under veckorna så då rider jag oftast själv en halvtimme eller timme. Tycker det är jätteskönt att vara själv men vågar inte ta några längre turer.

Förra pållan har jag inte en aning om hon var osäker eller bara jävlig men jag utgick ifrån att hon var osäker så när vi kom till nya stallet började jag med att leda henne en bestämd runda och red med sällskap några gånger innan jag red den själv första gången. Sista gångerna jag red henne tog rundan ca 30 min, helt utan problem men första gången blev det drygt 1,5 h! Skrittade hela vägen, stannade Dixie fick hon stå stilla till hon verkade lugn över vad det nu var som fått henne att stanna. Antingen gick hon fram själv eller så provade jag att driva på henne lite. Viktigast tycker jag är att hästen står med huvudet i färdriktningen och tvingas konfronteras med det läskiga utan att behöva gå i närkamp förän den är beredd. Går det verkligen inte att komma förbi får man hoppa av... Men sen beror det ju på hur hästen är i huvet också.

//Silly

Jag har sällskap om jag kommer överens med folk innan och det visar sig att de kan komma ut samtidigt som mig, men i regel rider jag ensam.

Det är väldigt viktigt att man litar på sin häst, annars litar inte han heller på dig. Därför tycker jag att relation är nr 1 oavsätt om man vill rida ut eller på banan. Så där hade jag jobbat med min häst. Tagit ett tillfälle och bara leka med den lös för att lära känna den, förstå den och komma underfund med hur den fungerar och reagerar på mig. Det är jätteviktigt. Om jag vet hur just denna häst tänker så kan jag också lita mer på min kapacitet att kontrollera den.

Sen gäller det ju som sagt att ta små myrsteg. Jag pressar aldrig en häst, eller sätter upp mål, som jag inte VET att den klarar av och kommer att slutföra. Och jag går heller inte förbi uppsatta mål om jag inte är säker på vad jag gör.

Så känn efter och sätt ut ett mål varje dag hur långt ni ska gå eller vad ni ska göra. Ibland kan kraven vara mindre än de var dagen innan bara för att hästen ska känna att det inte alltid är på gränsen. Kanske kan ni börja med att göra uteritterna till ett beröm, ett avslut på det ni precis gort på banan. Bara varje dag skritta iväg en bit och sen vända efter varje ridpass.

Så skulle nog jag gå tillväga i det stora hela om jag var osäker, samt förståss anpassa det hela efter individen. :)

Jag förstår precis hur du känner det. Halva året (vintern) rider jag alltid ensam. På sommaren har jag sällskap ibland. Min nya häst som jag köpte som tvååring red jag in ute i skogen som någon annan också berättar. Jag ledde ut henne en bit och red hem. Så höll jag på ett tag. Det blev att jag gick allt kortare sträckor och red längre. Det är nu tre år sedan och nu går hon fram i stort sett överallt. Men jag har många gånger saknat att ha en stabil häst framför som kan dra iväg med oss. Jag har inte så många andra råd att ge. Men prova med att gå ut och gå med hästen. Rid hem eller gå ena dagen och rid samma väg nästa. Är man envis, det är jag, så kommer man igång till sist.

Jag har två hästar som jag brukar få låna om jag vill. Där dessa hästar står finns ingen ridbana, och enda alternativet är egentligen att rida ut på skogsvägarna. Problemet är att dessa två hästar är otroligt fästa vid varandra, och lämnar man den ena ensam så skriker dom efter varandra ända tills man kommer tillbaka hem. Känns inte alls speciellt roligt att rida ut då. Har provat att rida ut med dom tillsammans, alltså, med en som handhäst, men det funkar dåligt. Inte att dom är dumma eller ngt, men dom är helt enkelt inte vana vid det, och den ena går väldigt mkt långsammare än den andra.. :-) Varför stressa, verkar vara hennes filosofi :-)

Så, för min egen del har jag inget emot att rida ut själv, jag tycker snarare det är skönt, rogivande, men det blir ju inte så kul när hästen hela tiden vill gå tillbaka till stallet...

Någon som har tips/pepp vid uteritter med gröna hästar på egen hand?

Du kanske kan passa på att rida ut när det är riktigt varmt. Det har funkat bra på min krokodil. Han orkar inte va rädd för nåt när det är varmt. Om man sen står ut med flugorna är en annan sak.

Jag har sällskap ibland, men oftast inte. Mina hästar är vana vid uteritter, men om de skulle krångla brukar jag sitta av och leda dem förbi det 'farliga'. På hemvägen brukar rädslan ha försvunnit och det går bra att rida förbi.

Precis när jag började rida min ena häst, krånglade han väldigt mycket när jag red ut. Då brukade min mamma eller min bror cykla med och hästen verkade känna sig mycket tryggare med cykeln som sällskap. :D

Bra tips att leda hästen delar av rundan, där den är osäker! :bow:
Tycker egentligen inte heller att det är tråkigt att rida ensam, men vi skulle behöva ett ankare för att lära hästen att passera nya saker, exempelvis för att gå genom vatten m.m.

Du kan själv sköta den biten. Lång lina och repgrimma under tränset och när du kommer till vatten, t.ex., går du före först, sen jobbar du på att skicka hästen före dig och när den fixar det kan du begära att den går över med dig i sadeln. Ha hela tiden dig själv inriktad på att "det är klart vi ska över" så brukar det lösa sig. ;)

Liknande trådar

Ridning Hej alla! Jag har en fjording på 19 år som jag köpte nu i november. Denna häst har jag känt i länge, hade honom på halvfoder i 4 år...
Svar
8
· Visningar
2 135
Senast: Toker
·
Ridning Jag har ett stort problem som jag gärna vill ha hjälp med! :) Det senaste halvåret har jag befunnit mig utomlands och har därför haft...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Mengi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej - jag behöver hjälp! Letade länge och väl efter vart jag skulle posta det här - men hittade inget. Jag blir så frustrerad och arg...
2
Svar
26
· Visningar
6 144
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar