Rida ut med stoet och ha fölet med sig?

B

blomman_

Alla ni som har eller haft sto med föl, brukar ni rida stoet och låter fölet hänga med? :P
Jag gjorde det igår i paddocken, vilket fungerade jättebra! Fölet tyckte det var skitkul i paddocken, han sprang runt och busa som en liten tok, medans morsan var helt cool-lugn. :)
Så till min fråga, går det att rida ut med stoet och låta fölet hänga med löst , bara på ngn liten skogsväg eller så om någon annan medhjälpare följer med? :angel:

Sv: Rida ut med stoet och ha fölet med sig?

Ingen som har något svar! :confused:

fölet skulle aldrig avsiktligt springa ifrån mamman

fölet skulle aldrig avsiktligt springa ifrån mamman

Nee, precis, det gör den ju inte, ..:smirk:
Tänkte bara om det är någon annan som ridit ut med föl ngn gång och vad man ska tänka på? :)

Ja en tjej i stallet hade sto med föl och jag red med henne en gång, fölet var totalt out of control.. haha. Slog åt min häst hela tiden och bet mig på benet typ. Busfrö.
Det sprang ifrån mamman massor med gånger, ut på fält och på vägen. :crazy:

Det kanske beror på hur gammalt fölet är, men det var massor med ggr när den totalt struntade i morsan och drog järnet.

den kan strunta i mammam om de är ett självständigt föl, fölet i mitt gamla stall va sån..redan efter några dagar bara på väg ut i hagen så sprang fölis iväg långt långt ut på en åker..

men tror endå den har nån slags koll på vart mamman är men de är ju inte bra om de är vägar i närheten.
men man märker väl vad de är för slags föl..

Hej! vi brukar börja rida ut med stona och fölen. Men det första gångerna har vi en medhjälpare ifall fölis inte hängde med men efter att par gånger brukar det gå fin fint!

den kan strunta i mammam om de är ett självständigt föl, fölet i mitt gamla stall va sån..redan efter några dagar bara på väg ut i hagen så sprang fölis iväg långt långt ut på en åker..

Min bäbis var också sådan, hans stackars mamma hade fullt upp med att hålla koll på honom. Det var grimma och grimskaft på som gällde efter några dagar, annars fick man leta fölis ute på gärdena när man hade släppt mamma i hagen :D .

Med shettisen jag red (för ett antal år sedan iofs) gick det däremot bra att ha fölis med, förutom att han nafsade mig i benen hela tiden ;) . Där hade de bättre vägar också, man kunde rida hur långt som helst utan att ens se en trafikerad väg.

Tackar så mkt för alla svar :)
Han är ganska självständig, men han hänger ju med mamman ändå..:P Han är ca. 1 månad..
Får väl ha med en medhjälpare dom förstå gångerna..:D

Hade ett föl vars mamma tragiskt gick bort. Hon var inte gammal när hon fick följa med våran gammelhingst på promenadridning. Fölet uppförde sig mot honom som att det vore "mamma". Å farbror hingst hade inget emot att vara låtsaspappa.

Hade ett föl vars mamma tragiskt gick bort. Hon var inte gammal när hon fick följa med våran gammelhingst på promenadridning. Fölet uppförde sig mot honom som att det vore "mamma". Å farbror hingst hade inget emot att vara låtsaspappa.

Sorgligt med mamman :cry:
Kul att det gick bra med en låtsaspappa som mamma..:)

Jorå, vi brukar rida en liten sväng med fölen. Vi har tur att det går en runda rätt upp i skogen så att vi slipper krångla med grimma och grimskaft över grusvägar. Några av fölen jag har ridit med har skitit totalt i sin mamma trots att de är ganska små än, finns ju så mycket annat att titta på! De brukar jag lämna hemma i sällskap med kompisfölet och de andra stona en kort stund istället. De som har varit mer mammiga får följa med ett tag till. Men i bägge fallen blir det mycket korta rundor eftersom de blir trötta och hungriga ganska fort. ;)

Jag red ut i skogen några gånger, men jag fick snabbt sluta med det. Lillgrabben sprang iväg gott och väl 200-300 m från mamma hela tiden och hon blev helt hysterisk. Jag försökte med grimma och grimskaft men fick inte kläm på det alls, han var mer högt än lågt hela tiden den där härlige bebben!

Jag red massor med fölet med, både efter mamman och efter Lukas när mamma gick framför eller bakom. Men jag skulle aldrig komma på tanken att släppa henne lös.
Men som handhäst har det alltid gått bra med henne!:)

Jag hade med min fölis vid ridning på ridbana....det gick jättebra. Fölis fick springa av sig lite samtidigt som mamma också fick motion.

när min sköthäst hade föl red vi när han var liten med honom i grimmskaft och när jag kommit in i skogen släppte jag honom:D
han tyckte det var såååååå kul!:p

Tackar så mycket ännu en gång för alla svar, kul att höra! ;)
Ska väl ut och testa ngn dag snart! :D

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar