Sv: Rida ut ihop med sitt barn
Vad kul
Lite sent för mig att rekommendera foderponny nu dock
Hela min ponnytid hade vi en foderponny till mig och mamma hade sin häst (som hon fortfarande har kvar). Prio ett är att hitta rätt ponny i rätt tid. Vi hade nog en del tur för vi valde aldrig ponny men alla passade mig bra. Visst hade jag inte full koll alltid, spec inte när jag som oftast red med mina grannar o deras ponnyer men en vettig ponny utnyttjar inte situationen på ett elakt vis.
Red väl en del ihop med min mor oxå, spec på första ponnyn eftersom det just var tanken, hästen var nyinriden och man kan väl säga att hästen aldrig blev den trygga punkten någon gång genom alla ponnyår. Mina ponnys fick anpassa sig till hästens lite mer galna sinne, vilket iof lärde mig bra hästvett och förstod allvaret i att ha koll på min ponny.
En gång har jag jagat lös ponny i skogen, min kompis trillade av och hennes ponny tog genvägen hem med mig o min ponny letandes typ 500 m efter (skog så vi såg den aldrig). På den tiden hade man inte mobiltelefoner så vi fick ju gå hem helt enkelt och där var hennes ponny.
Jag red väldigt mycket själv oxå redan på första ponnyn. Kanske riksfyllt men å andra sidan så lärde man sig väldigt mycket på att faktiskt klara sig själv.
Med första ponnyn red jag på ridskola under tiden, 1 år. Nästa ponny började jag träna i grupp och har gjort sedan dess/tränat privat. Saknade inte ridskolan öht men gick ju bara där 2 år typ tror jag.