Rida ut ihop med sitt barn

Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Låter väldigt bra det, tack :). Rep får det absolut bli i början när vi lär känna varann.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Min mamma satte mig på en trygg B-ponny redan när jag var sju. Hon red oftast först och det gick hur bra som helst. Ponnyn visste var på rundan vi brukade salta av och liknande.

När jag var 9 fick jag första egna ponnyn. Samma sak där så red mamma först. Dock lärde hon också in kommandona skritta, trav, galopp och sakta av från marken och använde även dessa uppsuttet. Funkade kanon med min ponny. Det är väl inget man lär in på en foderponny, men har man en egen ponny som lyssnar bra är det nog helt klart värt det.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Hej! jag red ofta med min mamma när jag var ungefär 7-8 år, i början så red jag på en b-ponny unghäst och fick i början rida i våran lilla paddock tills jag lärde att känna ponnyn o.s.v. men jag kommer i håg att jag många många gånger ramlat av men ponnyn stannat och börjat äta gräs. mamma ALLTID ridit framför mig så att om min ponny skulle få för sig något så kom hon inte så långt då hon isf skulle springa rakt in i baken på mammas Islänning. jag hade nog inte velat rida fortfarande om mamma inte hade varigt så lugn som hon var när jag ramlat av. man kan ju också ha som ett längre grimskaft som sitter i ditt barns ponnys träns som du håller i och du då lätt kan stanna om barn-ponnyn skulle få något knas för sig.. Kram W:)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Tack för att ni berättar om era erfarenheter och bra tips där ang röstkommandon och långt grimskaft!
:)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Min dotter har en underbar liten welshponny (b-ponny) Hon är 18 år men ganska pigg. Men har tävlat mycket och gått på ridskola mm. Jag har bara mitt eget halvblod och denna ponnyn i vårt stall och det finns ingen i närheten som dottern kan rida ut med. Tidigare red hon på ridskola 1 ggr per vecka med sin egna ponny men den lades tyvärr ner i våras. Det jag märket är att hon saknar kompisarna. Så nu har vi börjat träna i en privat grupp på ett annat ställe och nästan alla i hennes gamla grupp rider där på sina egna ponnyer. Hon tycker det är skitkul och hon utvecklas för varje gång (får mer kontroll över ponnyn)

Jag har också funderat på att rida ut med min dotter. Jag cyklar ofta med henne och ponnyn är en riktig klippa, går fram överallt, trafiksäker, kosäker, bryr sig inte om hundar som hoppar mot staket bredvid henne osv. Jag har funderat på att ta ponnyn som handhäst när jag rider ut. Men dilemmat är väl att jag inte litar på min egen 6-åring. Hon är cool och går fram överallt, men kan också göra en kovändning och har ställt sig riktigt högt vid ett tillfälle. Men jag rider alltid själv, så kanske hon funkar bättre om lilla Gittan är med :meh:

Men jag tror att jag ska testa att min man får gå/springa med oss de första turerna...

Vi brukar rida och hoppa tillsammans här hemma i hagarna och det är så kul nu när hon kan rida ihop med mig. En stor glädje att kunna dela ett sånt intresse och dessutom ha hästarna hemma :)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Det låter lite så som jag tänkt att vi kommer ha det :). Hon kommer gå kvar i sin ridgrupp under hösten nu och då få ta med ponnyn ibland och sen köra privatlektion eller vara med i mindre trimgrupp.
Handhäst är en bra idé, om hästen jag rider gillar ponnyn så kommer det nog funka fint. Hon är lite kräsen dock men B-ponny, trygg, modell äldre som inte hittar på dumheter kommer nog "min" häst acceptera ;)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Nu är det nära! Om allt går som det ska som kommer vi fr o m nästa vecka vara ägare till vad som verkar vara världens finaste mysigaste ponny :bump::bump:
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Vad kul :D Lite sent för mig att rekommendera foderponny nu dock :p

Hela min ponnytid hade vi en foderponny till mig och mamma hade sin häst (som hon fortfarande har kvar). Prio ett är att hitta rätt ponny i rätt tid. Vi hade nog en del tur för vi valde aldrig ponny men alla passade mig bra. Visst hade jag inte full koll alltid, spec inte när jag som oftast red med mina grannar o deras ponnyer men en vettig ponny utnyttjar inte situationen på ett elakt vis.

Red väl en del ihop med min mor oxå, spec på första ponnyn eftersom det just var tanken, hästen var nyinriden och man kan väl säga att hästen aldrig blev den trygga punkten någon gång genom alla ponnyår. Mina ponnys fick anpassa sig till hästens lite mer galna sinne, vilket iof lärde mig bra hästvett och förstod allvaret i att ha koll på min ponny.

En gång har jag jagat lös ponny i skogen, min kompis trillade av och hennes ponny tog genvägen hem med mig o min ponny letandes typ 500 m efter (skog så vi såg den aldrig). På den tiden hade man inte mobiltelefoner så vi fick ju gå hem helt enkelt och där var hennes ponny.

Jag red väldigt mycket själv oxå redan på första ponnyn. Kanske riksfyllt men å andra sidan så lärde man sig väldigt mycket på att faktiskt klara sig själv.

Med första ponnyn red jag på ridskola under tiden, 1 år. Nästa ponny började jag träna i grupp och har gjort sedan dess/tränat privat. Saknade inte ridskolan öht men gick ju bara där 2 år typ tror jag.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Jaa det är nog lite sent men tanken om foderponny har absolut funnits men som du skriver så handlar det om rätt ponny vid rätt tillfälle och vi har nog hittat den absolut bästa känns det som. Vi har även en bra plan för framtiden tycker vi så det kommer nog bli väldigt lyckat :)
Roligt att höra om din ponnytid, när jag hade foderhäst i tonåren så var vi rätt vilda, jag o mina kompisar. Vi fattar än idag inte hur våra päron vågade släppa oss lösa på det viset och utan nån hästkoll själva. Jedra tur att det slutade bra :D.
Mina barn har nog helt klart ett försprång till en säkrare ponnytid, möjligtvis lite tråkigare kanske ;):D
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Hahahaha :D

Fördelen med foderponny är ju att det oftast är lättare att byta ponny. I vårt fall så var det inget vi styrde alls utan när ägaren ville ha tillbaka sin ponny/den skulle avlivas så var det alltid någon som behövde låna ut sin ponny. I efterhand är jag väldigt tacksam att hunnit rida så många olika ponnys :bow: Nackdelen är ju helt klart krångel med ägarna, vi hade tur!
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Jo så är det ju, vi kommer nog bli sista anhalt med denna men det passar oss och det finns yngre barn redo att ta över om några år och andra hästar som är redo för min dotter om hon ff är intresserad som tur är :D
Sen har vi ridskolan där hon kan vara med ibland och då kan hon variera sig lite om hon vill.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Åh va jag längtar tills dottern är nog stor att börja rida ut ihop med mig! :love: Hon är 15 månader så det dröjer väl ett tag till dock, har bara 1 ridbar här just nu också :angel:
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Surfade runt på Blocket förut och hittade en sadel för vuxen och barn, kanske vore nåt ;). Det här ska verkligen bli hur kul som helst! Kommer få skavsår i öronen av alla stalltimmar däremot, dottern pratar k o n s t a n t...vet inte vart hon fått det ifrån :angel:
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Haha tror inte min häst skulle passa att rida två på, grön 6 åring ;) Men dottern får åka på honom ibland :)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Blir en häst tillräckligt skrämd så flyr den i panik oavsett om det är en annan häst med eller ej.

Skaffa en väldigt trygg, välutbildad och välriden äldre ponny så minimerar du risken.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Tack, det är precis en sådan vi har på gång. Very exciting :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp