Rida ut ihop med sitt barn

Lala

Trådstartare
Här kommer en kanske udda fråga men vi är ev i startgroparna för att skaffa en ponny i familjen så många tankar snurrar.
Så frågan är: hur vanlig är risken för att ponnyn skenar o drar till skogs vid uteritter tillsammans med annat ekipage? Har ni hört om/upplevt det ofta?
Dottern är 9 och har ridit på ridskola i snart 4 år, jag själv rider och har en foderhäst där ponnyn (B-stl isf, ska försöka hitta en trygg o snäll) också ska stå och för att hinna med så ska vi försöka rida ihop och annars kommer jag springa/gå bredvid.

Givetvis beror allt på ponny/ryttare men jag är mest nyfiken på om det verkar vara vanligt. Man är ju inte så kaxig om det händer och jag själv sitter uppsutten. Hoppas lite på att få höra att nejnej, de vill inte gärna lämna den andra hästen :D
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Alltså, jag skulle säga att risken för att en häst skulle sätta av och springa ifrån en annan häst (som ju blir "flocken") är ganska liten. Självklart kan det komma något som skrämmer hästen så det händer något (men då hjälper det ofta inte om man står bredvid heller, om en häst VERKLIGEN vill sticka iväg så har en människa inte mycket att sätta till), men så länge det är en välutbildad och vettig ponny så skulle jag säga att risken är ganska liten.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

jag har 2 stora hästar, min kusin på 11 rider den ena och vi rider ofta ut när hon är här. enda gången ena hästen "skenat" iväg med henne var när vi red uppe vid vår damm, hade hunden med oss och var på väg hemåt. kallar på hunden som glatt skuttar fram bakom oss, min häst skuttar till lite och det gör kusinens häst också. inget dramatiskt. förutom att kusinens häst tyckte att det var skit kul och dundrar iväg i galopp och gör några fina bocksprång. 400m senare så stannar kusinen hästen (hade tappar stigbyglar och tyglar så hade bara martingalen :p avundsjuk på hennes balans). jag galopperade efter i samlad galopp, noggrann med att inte stressa hästen eller få henne att tävla mot min. men sen när hästen var stannad och alla tyglar och stigbyglar hittade så skrittade vi hem, kusinen helt oberörd :p. red lite i hagen efteråt för att kolla av lydnaden och så kusinen kunde slappna av igen.

vi rider inte långt hemifrån och bara där hästarna är trygga, då man inte har så mycket att säga till om när man själv sitter på en häst.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Vi har en gudasnäll b ponny som nu liksom dottern är 10 år. Hon har ridit ut honom med mig i flera år, innan jag litade på dom själva så fick han gå som handhäst. Jag litar massor på den ponnyn och han har aldrig stuckit med henne. Han är den lugna typen som inte hetsar upp sig i onödan. Våran ängel
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Vettig ponny som går efter mammas häst bör inte vara någon fara alls. Jag ar ridit mycket med mina barn, en rad olika ponnyer som vi haft och från barnen var små. Det viktiga har jag tyckt är att min egen häst är trygg och pålitlig i alla situationer, så att jag inte är upptagen med att lugna en egen vildhjärna, min egen ska vra en trygghet för ponnyn. Och förstås ska ponnyn vara vettig.
Sen bör barnen ha bra balans och sitta ganska säkert. Saker kan hända, inte att ponnyn sticker från sällskapet men den kan busa, bli rädd, hoppa till, osv. Longera barnet och träna balans utn tyglar o stigbyglr. Det brukar de tycka är väldigt roligt. Och d blir väldigt säkra i sadeln av detta. De ska känna sej säkra, så är ridturen roligast. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Tack för alla härliga positiva svar och råd!
Nu känns det ännu mera rätt, "risken" för en ponnyplutt i familjen blev änni lite större :D
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Jösses Buck, tur att det oftast går bra när sånt händer. Vissaungars balans alltså, otroligt :D
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Passar på att fråga annat också nu när jag fått hit lite ponnyföräldrar:
Vad är det mest negativa ni kan komma på med egen ponny?
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Det mest negativa med en egen ponny är att om man tidigare har hängt mycket i andra stall och sedan får en egen så tappar barnet många kompisar om man har hästen hemma. En annan negativ grej kan vara att kompisar tycker att de ska få komma och rida hur som helst och det funkar ju oftast inte riktigt så. Vissa kan till och med bli kompis enbart för att barnet har fått egen häst så det får man hålla ett öga på. En annan negativ grej kan vara att när barnet kommer upp i åldrarna så kanske barnet inte tycker att det är så kul att hänga med mamma (pappa) i stallet utan vill ha folk i den egna åldern och rida med iallafall ibland. Kan man fixa det så är det guld. Kanske ta en inackordering eller en medryttare på mammas häst någon dag i veckan när barnet är i tonåren.

Min dotter fick egen häst när hon var tretton och då hade hon ridit sedan hon var 6-7 år. Dels på ridskola och sedan elva års ålder även medryttarhäst några gånger i veckan. Vi tog medryttarhästen på foder först för henne kände vi och vi visste att hon inte skulle springa någonstans.
När hon hade fått prova på häst"ägandet" i nästan ett år beslutade vi att hon skulle få köpa egen häst och vi hittade då en guldhäst som jag skulle komma att lita blint på. Han skulle aldrig göra något som kunde skada henne. Inte ens när de mötte en älg när de var ensamma drog han iväg trots att hjärtat dunkade så hårt att min dotter kände det när hon satt på och han skakade av rädsla. Min dotter hade enormt kul med sin häst och jag hade inte velat vara utan den tiden för allt i världen. Att få ha ett intresse ihop med sitt barn gör att man kommer varandra mycket nära. Så mycket roligt vi har haft ihop.
Det man får ha i tanken är att barnets intresse kanske faktiskt inte är lika starkt som ens eget men att det är okej ändå.

Min dotters häst bodde kvar här när hon flyttade hemifrån för jag hade inte hjärta att ens tänka på att sälja honom. Han har gett oss så otroligt mycket. Han somnade in efter några års sjukdom i februari i år och jag saknar honom och hans klokhet något otroligt och han kommer alltid ha en plats i mitt hjärta.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Risken är nog väldigt liten men såklart kan ju ponnyn bli rädd och hoppa till.

Min syrra hade en jättetrevlig liten b-ponny som vi tyvärr fick ta bort. Sorglig historia. Den ponnyn hade jag så gärna velat ha kvar till min egen dotter. Syrran var nog 9 år när vi köpte den. Fruktansvärt långsam och lat när vi fick hem henne och tyckte väl att allt var drygt tror jag. Då syrran var ostadig på handen fick hon rida på sidepull och lära sig vara stadig på handen vilket hon lärde sig kvickt då ponnyn i det läget bestämde sig för att fastna i var och varannan grästuva :o :D

Syrran blev tuffare med tiden och ponnyn fick rejält med klipp i steget och galopperade ifrån min D-ponny. Som sagt: helt fantastisk ponny! Hittar du en sådan kommer du aldrig behöva vara orolig! :)

Angående Tinys ord om kompisar: min syrra var med om att folk ville bli kompis pga hästen. Det var samma för mig som fick första hästen när jag var 11. Den ena av dessa kom att bli syrrans riktiga kompis och bästa vän så det är nog bra att låta dem hållas lite med. De hade riktigt roligt ihop både i och utanför stallet. Jättehärlig tjej som hon skulle ha med sig på ridläger men då syrran dog hastigt tog jag med mig tjejen till lägret i stället. Klart tösabiten skulle få åka på ridläger ändå! ;)

Jag skulle nog säga att fördelarna överväger nackdelarna med egen ponny. Man lär sig ta ansvar, man har en sport att syssla med och en bästa kompis (hästen). Har ni ett gemensamt intresse kommer ni säkert närmare varandra också. Lycka till med ponnyjakten! Din dotter kommer säkert att säga till när hon blir kär i en ponny :)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Det låter precis som de argument jag haft i huvet, dottern rider på ridskola nu och vi kommer låta henne göra det i höst också isf men sen åka dit och ta privatlektioner ibland. Viktigt att hon fortsätter utbildas rätt!
Hon har några kompisar som rider och som hon kan få ta med ibland och så får lillbrorsan hänga med så hon kan få bossa runt honom också ;).
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Åh nu blev jag nästan tårögd av lycka för det är verkligen så jag känner inför detta :).
Det passar oss så himla bra, vi är en riktig hemmafamilj som inte reser så värst ofta och sällan mer än en helg och även om det så klart är bökigt på vintern o tråkiga regnhösten så ser jag det som friluftsliv o motion så det gör mig inget. Vi har ett superupplägg med stallägaren som gladeligen ser en ponny i stallet så även om det kommer ta mkt av vår tid så kommer det verkligen vara värt det.
Sen att vi kommer stanna i tiden 2013 vad gäller klädmode och leva på gröt (uurk) tills barnen flyttar hemifrån är sånt man får ta ;)
Vi får väl ta hyra för de där ungarna som bara vill leka för att vi har en ponny :devil:
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Och nu hängde jag med ang din syster, vad sorgligt, beklagar verkligen!
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

kl
jag red på ridskola innan jag fick min ponny, red på ridskola när jag hade min ponny och red på ridskola efter att jag växt ur min ponny :p. en sak måste inte utesluta en annan, min ponny var 18 år omusklad och lagom fjantig för både skuggor från telestolpar och hästtransporter. men totalt orädd för allt annat, flängde runt på honom och gjorde allt ifrån försök till voltige, till försök att hoppa :p. inget gick vidare bra då han inte förstod sig på hoppning och stannade så fort man hoppade av i farten XD. hade aldrig med honom till ridskolan då han inte gick in i transport, men hemma så red jag ju varje dag och då så försökte jag rida så som jag lärt mig på ridskolan.
hade en shettis också(var typ ta 2 betala för en erbjudande :p) så ville ngn vän rida så lånade jag ut min gamle trofast och så tog jag den galna shettisen :p. vänner som bara kommer för att rida såg jag sällan av, men så hade de flesta av mina vänner egen häst eller tyckte inte om hästar :D.(värst var när min storasyster fick hem sånna som skulle rida MIN ponny :(, la in några spontana långritter de dagarna :rofl:)

träning behöver man alltid så tar ni med ponnyn till ridskolan ngn gång så kan hon ju ändå ha sina vänner där. + att hon fortsätter att ha tillgång till att rida andra hästar och inte blir fast i att flumma runt ensam i skogen på sin lilla ponny.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Rider ut mycket med döttrarna, toppenkul!
Vi har dock två stora hästar. Min gamla funkar nu perfekt som läromästare. Först åt ena tjejer som började rida honom själv som tolvåring, och åt nu åt Nr två som är elva.
Hon har utvecklats enormt från bara i vintras då man fick leda.
Idag rider hon självständigt i alla gångarter o hoppar små skutt!
Vår "nya" häst rider både jag och stora tjejen som nu är femton. Perfekt att dela hästarna med barnen :-)

Min gamla häst har jag haft i 15 år och känner honom ut o innan.
Han hittar inte på dumheter mer än försöker vända hem ibland, eller äta lite.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Åh the WORST, en syrra med kompisar som ska rida. Bah! Förstår att du drog till skogs med hästen :angel:
Dottern kommer isf rida kvar på ridskolan i höst och ha vår (inte hennes, viktig skillnad!) ponny ibland och sen kommer hon få ta privatlektioner så då kommer hon träffa kompisar på klubben, De har rätt mkt aktiviteter och dagridläger så då kommer hon kunna vara med också.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Va härligt att höra, det känns väldigt positivt detta måste jag säga. Slitigt absolut med som det skrevs ovan så väger det positiva över :)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Om hon är 9 ska det nog gå, jag red själv ut i 8 års åldern men man kan ju ta det lite lungt i början.
Jag tycker att om din dotter nu älskar hästar, måste du göra klart för henne att antingen skaffar man en ponny vilket innebär mindre tid för kompisar eller fortsätter du som medryttare.
Jag själv har valt ponnyer och jag kan inte säga att jag tycker det är fel. För Lillan är min bästa kompis och dessutom står jag i ett privat stall så jag är alltid ensam. Men man kan ju alltid gå hem till en kompis en stund efter skolan eller något sånt.

Jag och mina kompisar brukar gå och äta något efter skolan tillsammans eller umgås på helgerna.
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

Jag tror det kommer gå kanon, hon kommer inte behöva vara i stallet varje dag utan max 4, är ju läxor o sånt som ska hinnas med också :). Det är nog mest det där kompishänget på ridskolan som hon kommer gå miste om som jag själv hade som ridskoleelev men hon får helt enkelt ta med sig kompis då o då.
Tack för ditt positiva svar :)
 
Sv: Rida ut ihop med sitt barn

På 25 år med hästar har jag aldrig varit med om det. Ta ponnyn i snöre om du är osäker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 414
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp