Rida ut ensam..

O

Ofeigan

Har lite problem med mina två islänningar. Rider man ut med båda går det ju bra, men när bara en av hästarna ska ut och den andra ska vara hemma i hagen blir det oroligt. Hästen man rider går det relativt bra med, men kompisen hemma gnäggar och är orolig. Försöker träna dom genom att rida runt omkring hemma och så dom "försvinner ur sikte" för varandra kortare stunder. Jag antar att det är en träningssak att dom får vara i från varandra ibland. Det man är rädd för är att den som är hemma ska hoppa över o.s.v. Inne har jag faktiskt inte haft "hemmahästen" , för jag är rädd att den "river stallet". Har väl svårt att se att min häst är orolig. Skulle vara kul att ge mig ut på en av hästarna på en lång tur utan att oroa mig för kompisen hemma.

Sv: Rida ut ensam..

Har Du eget stall -gör som vi - skaffa en shettis som sällskap. :bump:

Vissa hästar går bättre att lämna själv en stund inne så det kan vara värt att testa, ta hjälp av någon häst kunnig som kan hålla koll på hästen som är själv. Rid inte iväg med den andra utan gå en bit utom från stallet och ta med mobilen då din kompis kam ringa dig ifall den andra hästen blir för orolig. Om det går bra vänta ca 10 min innan du hår in med den hästen du tagit ut på promenad, om allt går hyfsat bra kan du rida ut en kort sväng nästa gång i ca 30-40 min men lämna inte den andra hästen utan uppsikt.
Så tränade vi våra hästar och en kompis häst som inte kunde vara själv. Hur orolig är hästarna när dom är själva ute i hagen? En av mina kan springa lite och gnägga en stund i början när han är själv ute, rymt har han aldrig gjort. Inne går det hur bra som helst att lämna honom själv.
Tycker inte du ska skaffa em häst till som sällskap, risken är att du får samma problem så att ni inte kan rida ut med båda isisarna samtidigt. Sen ska ju shettisen också ha motion och omvårdnad.
Ursäkta rörigt svar, svårt att skriva på mobil då man inte ser allt man skrivit.
Lycka till :)

Börja med att lämna hästen ensam korta stunder, tex 10 minuter.
Träna det ett par gånger om dagen!

Har du bara väl stängslade hagar så är risken liten att hästen rymmer.

Och de flesta (skulle nästan påstå alla) hästar lugnar ner sig så fort de inte längre kan höra kompisens hovar i marken.

Jag har haft en häst som jag var övertygad om att han skulle ramma stallet när han blev ensam. Men jag hade helt fel. När vi sen red tillbaka mot stallet stod han där och betade och knappt brydde sig när vi kom. :)

Min häst var precis likadan ett tag.. han gick tillsammans med en annan vallack, men när nån hämtade den andra hästen och lämnade min ensam så sprängde han hagen.. trotts hästar i andra hagar runt omkring.
Men dem tog alltid med både hästarna till stallet och stängde in min häst i en box. Han blev lite lugnare då, när han inte såg eller hörde sin kompis och sen kunde han inte rymma lika lätt heller. I en box kommer hästen ingenstanns.. har man en häst som hoppar över boxen så kan man ha hästen i en "hingstbox" en box med galler..

Hästen måste helt enkelt vänja sig vid att vara lite ensam.. Nu kan min häst vara ensam utan problem .. och det har gått ca 7-8 månader sen han sprängde staket.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 838
Senast: Rosett
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon