Rida ut , efter olycka..

M

magdus

Jag och min häst var för en tid sedan ute och red i terrängen, med som sällskap hade vi min syster+ en ponny. Rätt som det var så hoppade min häst åt sidan men märkte inte att hon hoppade i ett dik ( var ännu snö då ) så hon "föll" på knäna och jag trillade av. Hon blev ju förstås rädd ,och sprang iväg. Hon sprang på en väg där det körde bilar och snöplogar. Men vi fick fast henne efter en stund då hon inte orkade springa mer pga den höga snön .
Nu har jag inte vågat ta henne ut i skogen efter detta ! :crazy: är verkligen VÄLDIGT rädd att detta skall hända igen och att det inte slutar lika lyckligt som dennaa gång..
Jag skulle vilja ha all hjälp jag kan få för att våga ta henne ut i skogen igen, för vi båda älskar det ! :)

Sv: Rida ut , efter olycka..

usch...jag förstår dig.Förra sommaren skenade min unghäst med mig för att en annan häst drog iväg och dennes ryttare trillade av.det slutade med att jag fick i farten kasta mig av på ett gärde och hoppas på det bästa-Ända sedan dess är både mitt och hästens självförtroende kört i botten.
Då jag står ensam i stallet så får jag ta tjuern vid hornen och jag började att ta korta korta turer i skogen och vart efter har dom blivit längre och längre men heöt säker känner jag mig inte ännu.

Mitt tips är att ta ett steg i taget och vara nöjd med små framsteg även om det så bara är en tur runt gården,stallet eller liknande.
Våga utmana lite men inte så att det blir dumdristigt på något sätt.

Tro på dig själv och din häst så är ni nog snart ute i skogen snart igen.LYCKA TILL!!

Jag tycker du ska ta det lugnt. Hetsa inte fram någonting. Du kanske kan börja med att bara ta promenader med din häst? Om det känns bra så kanske du kan rida ut med någon som leder dig hela tiden. Det känns kanske bättre om du då har med dig någon som har kontroll över hästen samtidigt som den har koll på vart och hur ni går, inte nära några diken t.ex. När det går bra kanske du kan rida ut med någon som går bredvid hela tiden utan att leda.
Tillslut kan du kanske rida ut igen utan hjälp från marken, men ta det i lugn takt, så snabbt som du känner att du klarar av.
Det är ju alltid bra att rida ut minst två stycken om något skulle hända så att den andra kan kontakta hjälp.
Lycka till!
Mvh Sofie :)

Jag var med om en ridolycka med min dåvarande häst förra hösten. Först nu har jag vågat börja rida. Det tog förstås mer tid eftersom jag skadade mig och blev rädd, men jag tror att man måste släppa kraven på sig och inse att det tar tid. Nästa söndag kommer min nya häst, första hästen jag vågat rida utan att känna mig spänd och orolig. Innan har det inte varit dags ännu, för jag har känt en motvilja till att rida och kommit på olika undanflykter, både för mig själv och alla andra, för att slippa sätta mig på hästryggen. Nu vet jag att det är dags eftersom jag längtar efter att rida min nya häst.
Det tar massor med tid. Så länge får du försöka lösa det praktiskt, hästen behöver kanske ridas ute för att sluta vara rädd själv. Kanske kan någon annan rida ut med henne ett par dagar i veckan fram tills du känner att du vågar? Pressa inte dig själv, det blir inte bra. Om du släpper på dina egna krav så kommer det att gå fortare att läka.

Det är okej att vara rädd, fick jag lära mig av min olycka :) Och det enda sättet är att vänta ut sin rädsla och, när den blivit svagare - för att man inte gett den energi genom att försöka utsätta sig för det man är rädd för - se den i ögonen och utmana den. Då brukar det bli bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 069
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 619
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar