Rida upp 18-åring till full tävlingskondition?

Kratus

Trådstartare
Okej, vet ej om detta är rätt forum...

Jag har en 18-åring valack som idag inte rids varje dag (Min syrra tar hand om honom och har 4 hästar till + att hon pluggar) under tiden som jag pluggar på annan ort. Han rids mest ute de gånger han rids men ibland går han på "banan" och trimmas lite. Någon gång ibland händer det att han får åka och träna för tränare.

Nu undrar jag om det är någon idé att nu till sommaren (då jag är klar med studierna och flyttar hem igen) börjar rida mer regelbundet och få upp honom i full tävlingskondition igen? Måste få mig själv i kondition också... :(

För mig och min häst innebär full tävlingskondition kondition och styrka nog för att starta MSV.

Sv: Rida upp 18-åring till full tävlingskondition?

Om han är pigg och fräsch så är det väl klart att dte är idé! Skulle det visa sig att han inte orkar hela vägen av ngn anledning så är det bara att avbryta.
Jag rider i år en 19 årig vallack som förra våren gick igång efter att ha varit avställd en längre tid, luffat i skogen någon gång bara. Vi tävlar visserligen "bara" LA, men det är hans maxnivå sen tidigare. Visst hade det varit häftigt att få upp honom i msv, men jag tror inte vi hinner det! :p

Skönt att höra att det inte bara är jag som har en "gammal" häst... :p

Nej då. Jag som aldrig skulle ha en gammal häst igen köpte en avställd 18-åring.. :angel: Ödet du vet.. :p
Nu har han äntligen musklat upp sig ordentligt igen, så nu blir vi farliga! :D

Har han några tecken på åldersstelhet?
Ju äldre de är desto långsammare måste man gå fram när man sätter igång dem igen. Men om han ännu inte blivit märkbart "gammal" i kroppen så tror jag nog att du har en ganska god chans att kunna få upp honom i kondition igen. Men tänk bara på att ta det lugnt och försiktigt och att inte sätta upp ngt mål som kan locka till att forcera snabbare än vad du egentligen hade tänkt dig.