Rida upp 18-åring till full tävlingskondition?

Kratus

Trådstartare
Okej, vet ej om detta är rätt forum...

Jag har en 18-åring valack som idag inte rids varje dag (Min syrra tar hand om honom och har 4 hästar till + att hon pluggar) under tiden som jag pluggar på annan ort. Han rids mest ute de gånger han rids men ibland går han på "banan" och trimmas lite. Någon gång ibland händer det att han får åka och träna för tränare.

Nu undrar jag om det är någon idé att nu till sommaren (då jag är klar med studierna och flyttar hem igen) börjar rida mer regelbundet och få upp honom i full tävlingskondition igen? Måste få mig själv i kondition också... :(

För mig och min häst innebär full tävlingskondition kondition och styrka nog för att starta MSV.

Sv: Rida upp 18-åring till full tävlingskondition?

Om han är pigg och fräsch så är det väl klart att dte är idé! Skulle det visa sig att han inte orkar hela vägen av ngn anledning så är det bara att avbryta.
Jag rider i år en 19 årig vallack som förra våren gick igång efter att ha varit avställd en längre tid, luffat i skogen någon gång bara. Vi tävlar visserligen "bara" LA, men det är hans maxnivå sen tidigare. Visst hade det varit häftigt att få upp honom i msv, men jag tror inte vi hinner det! :p

Skönt att höra att det inte bara är jag som har en "gammal" häst... :p

Nej då. Jag som aldrig skulle ha en gammal häst igen köpte en avställd 18-åring.. :angel: Ödet du vet.. :p
Nu har han äntligen musklat upp sig ordentligt igen, så nu blir vi farliga! :D

Har han några tecken på åldersstelhet?
Ju äldre de är desto långsammare måste man gå fram när man sätter igång dem igen. Men om han ännu inte blivit märkbart "gammal" i kroppen så tror jag nog att du har en ganska god chans att kunna få upp honom i kondition igen. Men tänk bara på att ta det lugnt och försiktigt och att inte sätta upp ngt mål som kan locka till att forcera snabbare än vad du egentligen hade tänkt dig.

Att skritta långturer är ett utmärkt sätt att bygga upp en grundkondition på ett skonsamt sätt. Öka sedan på med försiktigt arbete efterhand.

Själv ska jag ge mig ut och fortsätta tävla min 18-åring även i år! Still going strong! Och han har *peppar, peppar* ännu inte visat några speciella ålderstecken (förutom att han kräver ngt längre uppvärmning)

Om han är frisk och fräsch och inte har några skavanker eller sådant så ser jag absolut inget hinder med att rida igång en gammal häst i tävlingskondition. Rid med förnuft bara.

Bra tråd, med tanke på att jag ska o titta på en fräsch 18-åring på onsdag... Har varit tveksam, men inte efter jag läst detta! Tack!

Jag har en 17-årig häst, ett halvblod / fullblod korsning. Han är fräsch och pigg. Har haft honom i 3 år och hos mig har han främst tävlat i hoppning. Hos tidigare ägaren tävlade han mest dressyr, till LA:5. Det jag märker hos honom är att det får ta sin tid när man rider fram; han behöver ganska lång värmning. Dessutom är jag noggrann med återhämtningen efter träningarna (skritt & travrundor när kraven inte är så stora). Det var lite om erfarenheterna mina om äldre hästar.

När det gäller din häst så ser jag inga problem i att sätta igång honom/henne. Som ngn sa här så är väl det viktiga att du låter det ta tid i början, inte sätter igång den för hårt direkt. Men är hästen bara pigg och tycker jobbet är kul så skulle den nog gilla att få börja tävla :)

Hejsan

Jag är ny här och det här är nästan mitt första inlägg. Jag har ett 17-årigt sto och min dotter en 17-årig valack båda har vi under senaste året tränat upp till nivåer som vi inte för något år sedan trodde var möjligt. Men vi håller oss dock från tävlingsbanan men våra hästar kanske behöver lite mer uppvärmning, blir något lättare stela än stallets yngre hästar och det löser vi med lite extra skogsridning.

Så satsa framåt men ta det lite lugnare än med en yngre häst

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka