Rida unghäst

T

Tolah

Hej.

Jag tänkte lite på hur det är att rida unghästar. Min foderhäst, en New Forrest, 3år, ca 143,5cm i mkh(sist vi mäta), har ganska fin stam, är NÄSTAN inkörd och helt underbar att hantera. Går fram överallt, inte rädd för något om man leder honom. Han heter Milan och är inriden i "dressyren" akademiskt då både ägaren och jag hållit på lite med det. Ägaren tycker det är bättre än engelsk ridning men jag tycker akademiskt är ganska tråkigt. Jag har varit med och ridit in honom och utbildat honom. Löshoppad 1,10m

Ända problemet är att jag vill ha en hopphäst som jag kan tävla med och jag tror att "Mille" går mer på dressyren. Nyss satt jag i valet och kvalet då mina föräldrar sa att jag fick välja mellan hästen och en moppe! Självklart valde jag hästen ;) Jag ska börja rida honom på lektion till hösten.

Är det någon som har bra tips på lättare hoppbanor som ändå är lärorika? Tips på hur man får hästen att gå RAKT? Mille har mycket lätt att gå böjd men lite svårare att gå rak, så då vi tex vänder "rätt upp" på ridbanan vinglar han aom om han var full eller något sånt. Han och också svårt att hinna svänga om man vänder rätt upp, då han liksom glider bort, bara böjer på halsen men fortsätter rakt fram. Jag rider honom med både spö och sporrar (änvänder dem sällan då han lyssnar mest på röstkomando och vikthjälper) men då han glider bort från mig och jag änvänder sporren springer han antingen framåt eller tvärnitar och kickar med ena bakbenet. Jag är inte rädd på något vis, har ridit för mycket "vildhästar" för det ;) Det är bara det att jag blir så less på honom då han glider som en ål under mig utan att jag gör eller kan göra något åt det!

Något tips??

KRAM Marre

Sv: Rida unghäst

Låter som din häst är väldigt obalanserad och då ska man inte hålla på och svänga för mycket, lär den balansera upp sig på rakt spår först och främst. Ta det lugnt med hoppningen med.

Min treåring är visserligen löshoppad 120 (sv. hbl) men inte särskilt många gånger, men han är inte hoppad under ryttare ännu. Det är han inte redo för ännu, TROTS att han är otroligt balanserad.

Ska börja hoppa så smått i höst men inte förrän då.

Se till att rida mycket rakt fram, få honom att bära sig i rätt form och GLÖM INTE att det är en väldigt ung häst du rider. Du kan inte kräva samma av honom som av en äldre häst. Ha halsen rak och sitt på ett sådant sätt att du inte stör honom.

Är du less på att han glider och ålar sig, ja...Då kanske du borde rida en äldre häst som har balansen........

Jag har svårt att rida unghästar, de flesta som jag har ridit är så
osäkra, och det försår jag hu eftersom dom inte blivit ridna så
mycket. Och när dom vinglar runt och så ska man svänga och hästen
blir helt ställd och blir liksom 'hur ska jag göra? gör jag rätt nu, å shiit'
haha- ungefär. Medans andra jag ridit har varit hur säkra som hellst

Man ska iallafall försöka klämma ut det dom kan, man ska inte kräva
för mycket men man ska ändå göra så mycket som man vet att hästen kan, annars
blir dom lätt fuskare. Använd inte för mycket skänkel, ha alltid ett
långt spö till skänkelhjälp för att få energi, var mycket posetiv och
berömm när det gör rätt, bli inte sur när det blir fel, han är ung och
nybörjare.

Sluta med tankarna på akademiskt och rid för en bra tränare som arbetar efter den klassiska utbildningsskalan där man börjar med att rida hästen i balans, med taktmässiga gångarter och lösgjord. Det räcker på en 3-åring. Du behöver en instruktör som kan hjälpa dej. Annars kan hästen bli mer eller mindre förstörd.

Hoppningen får du ligga lite lågt med och helt och hållet ta med hjälp av instruktör tycker jag, du låter inte som om du är tillräckligt kunnig för att själv utbilda en 3-åring, tyvärr.

Om du inte kan ha hjälp av instruktör och inte vill utbilda enligt den kalssiska utbildnngsskalan tycker jag, (och menar allvar) att du ska välja mopeden....för hästens skull.

Hej.

Något tips??

KRAM Marre

Hej!
Din ponny har fått en väldigt dryg "inridning", ponnyer växer ganska mkt på våren som treåringar, både fysiskt och mentalt. De krav som är rimligt att ställa på en treårig ponny så här års är att den ska kunna gå någotsånär rakt fram med ryttare i alla gångarter (tex i skogen). Kunna start-stopp och sväng. Gå med framårbjudning (utan spö och sporrar till hjälp). Ridas max tre dagar i veckan. Punkt. Du ställer mycket höga krav på den.

Det bästa tipset jag kan ge är att ge den sommarlov, minst 2-3 månader, så den hinner smälta allt den lärt sig, vila mentalt och fysiskt och bara få vara häst ifred.

Sen till hösten ta hjälp av en ridlärare/tränare/unghästutbildare med unghästerfarenhet (inom den "klassiska engelska" skolan) som kan hjälpa dig att sätta upp en utbildningsplan.
Du verkar ha väldigt bråttom med din ponny. Hoppa uppsuttet kan du göra i höst med stöd av din (nya)tränare.
De problem du stött på beror alldeles säkert på att du ställer för höga krav på ponnyn och saknar erfarenheten att reda ut de problem som uppstår.

Saxat från www.flyinge.se

(....)
--- 2,5 - 3 år ---
Hästarna står uppstallade med möjlighet till daglig utevistelse i grupp med andra hästar.

Utbildningsmoment:
Sadeltämjning och inridning, longering, häst vid hand, löshoppning.

--- 3 år ---
Utbildningsmoment:
Grundridning i grupp utomhus för kondition, hållbarhet och framåtbjudning. Förbereda hästen för treårstest, därefter betesgång.

--- 3,5 år ---Efter bete

Utbildningsmoment:
Fortsatt ridning i skog och mark med inhoppning på terränghinder för att skapa en naturlig bjudning. Påbörja dressyrridning med syfte att skapa en bra arbetsform och inhoppning på banhoppningshinder. Hästen skall kunna ställa upp på stället och stå still vid upp/avsittning. Ren och vägvinnande skritt på hängande tyglar i öppen form. Ridning på raka spår samt vändningar under rörelse framåt. Galopp i fritt och naturligt tempo med ryttaren i lätt sits. Perioden avslutas i nov-jan med vintervila 5-6 veckor.
(...)

Detta är taget ur flyinges utbildningsstege för den unga hästen och märk väl- det är varmblodiga stora hästar som avses- ponnyer är ofta senare i utvecklingen än stora hästar och bör få lite mer tid.

...det är mindre jobb med en moppe...och den är färdigutbildad när du köper den...:idea:

Jag håller med, sommarlov. Ta sedan av sporrarna och rid ut i skogen, så hästen kan få jobba själv med sin balans.

Varför så bråttom?

Tycker också det låter som att du har för bråttom.
En treåring klarar inte så höga krav, och då blir det protester. Håller med om sommarlov. Och hitta en bra tränare till hösten. Vill du ha en hopphäst får du ha tålamod ett par år, eller byta häst.

Och ta bort sporrar och spö. Varför rider du med det? Ett spö kan vara bra i början för att tex peta på bogen om hästen faller in med den i svängar, om man använt samma teknik innan från marken, så att hästen fattar att den ska göra samma sak även om du sitter på.

Angående balansen, så ta det lugnt. Unghästar är vingliga, det tar tid innan de hittar sin balans under ryttare. Mitt tips är att rida, och leda, i skogen, där blir det naturligt att lyfta på fötterna och svänga och gå rakt.
Tycker det är för tidigt med hoppning, och definitivt med hela banor. Dt viktigaste i början är framåtbjudningen, du riskerar att den blir sämre om du börjar med banor. Börja med bommar på marken, sen travhoppa enstaka låga hinder. Ta hjälp av tränare!

Hej.

Som det låter på de flesta av ar tycker ni att jag är en värdelös liten fjant som misshandlar min häst med spö och sporrar...

Jag har ridit i 8 år på ridskola, haft 2 egna hästar förut, varit medryttare till 1 häst, haft sköthäst hela livet och tävlat i både hoppning och dressyr. Bara så att ni vet ungefär vart jag står... :(

Han har sommarlov nu från 14/6 till så länge som möjligt, ca 2-3månader MINST!

Jag vet att jag har lätt att gå för fort fram, men på er som svarat låter det som att jag är en liten unge från storstan som fått en häst av mamma och pappa bara för att jag tror att jag är duktig.. Vet ni hur det tar på självförtroendet?? Jag säger inte att jag är bäst, men jag har erfarenhet så det räcker och blir över. Jag har ridit allt från shettisar till svenska halvblod och brukshästar. Ni som bara klagar och tror att ni är så jävla bra på allt, tänk på att ni kanske sårar någon? Har ni tänkt på det? Jag är som sagt inte bäst på allt, vet mycket - men långt ifrån allt. Och det jag känner att jag behöver är stöd, inte nå jävla surfisar som kommer direkt och säger "Lägg bort Spöt. Lägg bort sporrarna. Tare lugnt. Ta moppen...." En fråga.. Har ni ens ridit min häst?! Nej, därför vet ni inte om jag behöver det eller inte. Bara för att man har sporrar och spö betyder det inte att jag anväder dom. För himlens skull, man använder väll sätet och vaden då man skänklar, inte hälen?? Och som nån skrev, jag har bara spöet om han gör lite fel, som en korrigering av steget så att han hållet bogarna på plats.

Jag får jävligt mycke skit för hur jag rider! Hur kan det då komma sig att alla hästar jag rider går i form? Utan spö, sporrar och ens skänkel... Jag använder mitt säte och mina händer. Vill ni veta hur jag rider? Jo, det är såär att jag gick akademiskt hela höstterminen, och en bra bit in på vårterminen. Då fick jag lära mig mycket om hur hästens kropp fungerade då vi hade 2 lektioner praktiskt och 1 teori. På hästarna hade man då ett stångbett med långa skaklar som gjorde att man inte fick ta hästen i munnen nästan. Och de tycker jag borde gälla alla sorters bett? Så jag rider med händerna visar, rör mjukt på handen för att få hästen att slappna av, ger ett litet understöd med skänkeln och när hästen höjer rygger lättar jag på tyglarna. Jag tycker att det är lite fel att alltid ha ett stöd på ytter tygel. Jag tycker det är bättre med självbärighet. Att hästen får bära upp huvet själv. Det flesta surrar om "ett sug i tyglarna" men då kan ju hästen lägga över vikten i tyglarna istället, så då släpper jag tyglarna och hästen blir lite lurad, jag säger "Bra" samtidigt som jag säger "Bär dig själv". Då jobbar ju hästen med sig själv. Men behöver inte ha stöd på tyglarna jämt och då jag släpper efter på tyglarna blir det ju inte så att jag följer med med handen då hästen sänker sitt huvud utan jag behåller samma sits. Om hästen ar lite vinglig (Som Mille) Håller jag ett mjukt, MJUKT stöd på ytter tygel för att han ska få lite hjälp. Komentera bäst ni vill men ni kan inte ändra mitt sätt att rida för det funkar!

//Marre

Hur som helst så borde man nog inte börja träna någon hoppning uppsuttet förrän man kan rida hästen rakt fram.
Hästen är obalanserad uppenbarligen. Ta hjälp av tränare. Något verkar missat i grundutbildningen.

du bad om tips, och det är just vad du fått! ingen har kritiserat din ridning, frågar man får man svar!

ingen kommer heller ge dig tips om någon bana du kan hoppa med din treåring, alla vet att det är olämpligt att hoppa bana med treåringar.

den länken till flyinges hemsida jag gav tidigare är ett bra tips, för alla som rider unghäst, det är en utbildningsstege som utvecklats under lång tid för att den fungerar.

vad bra att han har sommarlov nu! :)

om du vill hålla på med hoppning är det kanske inte så bra med akademisk träning, då det inte direkt ingår hoppning, därav tipsen att rida för "vanlig" tränare.

du har säkert erfarenhet att rida många olika slags hästar, men av ditt första inlägg fick man intrycket av att du inte hade någon särskild unghästvana, och det har vi som svarat, så ta åt dig av tipsen, det roligaste med hästar är att man aldrig aldrig blir fullärd!

du skrev själv att du vet att du brukar ha bråttom, men med unghästar måste man ta det lugnt!

hoppas det går bra med din pålle och att du ändå hittar en bra tränare att utvecklas tillsammans med! (tänk på att även världseliten har tränare...)

lycka till!

Hur som helst så borde man nog inte börja träna någon hoppning uppsuttet förrän man kan rida hästen rakt fram.
Hästen är obalanserad uppenbarligen. Ta hjälp av tränare. Något verkar missat i grundutbildningen.

OCh det får man inte hästen att göra (dvs gå rakt) om man rider på stång och förböjer enligt den metoden.:crazy:

Ts:

Var rädd om hästen och plocka bort stången och skaffa en tränre som kan hjälpa dej utbilda en unghäst enligt den klassiska utbildningsskalan med grunden i balans takt lösgjordhet till att börja med.

Det är helt fel t o m enligt seriösa AR-ryttare att rida en unghäst på stång. Sätt dej in i lite mer och visa att du är så kunnig och seriös som du vill att vi ska tycka att du är:cool:

Varför ska du börja hoppa bana med en treåring? En så pass ung häst är möjligtvis redo för att hoppa LÅGA ENSTAKA hinder men absolut ingen bana..

Det jag skulle rekommender för dig är att max 1gång/vecka rida lite över bommar och hoppa enstaka låga hinder. Tänk på att en så ung häst inte ska gå mer än 30 min i taget samt ska INTE alla dagar i veckan.. Med en treåring hade jag ridit ut mycket för då får du upp både glädjen och balansen hos hästen.

Vill du tävla så skulle jag se mig om efter en annan häst då du inte kan räkna med att ha en tävlingshäst förrän om tidigast 3 år, och har du fyllt moppe så är det försent för ponny i det läget. Tänk på att den här hästen ska hålla i väldigt många år till..

Jag rider inte Mille på stång, jag har ett tjockt 3delat bett på honom.

Vi har hoppat enstaka hinder samt stockar ute i skogen, badat och jag vet att man inte rider en unghäst så länge, det har ju ägarn sagt åt mig. Ägaren har 2 hästar och jag har den ena och båda hästarna står i samma stall.

Jag är tacksam för svaren, särskillt det där med flyingelänken. Den var rolig att titta på :)

Banan ville jag ha eftersom jag också rider lektion och håller lite egna lektioner också. Nog vet jag att man inte kan börja hoppa bana med en 3-åring men vi har hoppat lite, tex "5-och-en-halvan", dvs en travbom, en sax och en oxer. Sen har vi hoppat trippelbarr och en mur, men allt låg på under 50cm. Trippelbarren låg på 30cm, 40cm och 50cm, muren är ca 50cm hög, oxern låg på 40cm och 50cm och saxen låg på ca 65cm på sidorna.

Jag måste skratta lite för mig själv, ni har skrivit mycket om uteritt och det håller jag med om. Att uteritten ska hjälpa hästen att gå rakt fram. Haha, men Mille är ganska säker på foten så han kan vara tvärvända av stigen och gå rakt in i skogen om jag inte passar mig ;) Sen har han gått barfota hela tiden och då har han inte velat gå på "grus"vägen utan han har hellre gått inne i skogen frevid vägen ;)

/Marre

Jag rider inte Mille på stång, jag har ett tjockt 3delat bett på honom.

Vi har hoppat enstaka hinder samt stockar ute i skogen, badat och jag vet att man inte rider en unghäst så länge, det har ju ägarn sagt åt mig. Ägaren har 2 hästar och jag har den ena och båda hästarna står i samma stall.

Jag är tacksam för svaren, särskillt det där med flyingelänken. Den var rolig att titta på :)

Banan ville jag ha eftersom jag också rider lektion och håller lite egna lektioner också. Nog vet jag att man inte kan börja hoppa bana med en 3-åring men vi har hoppat lite, tex "5-och-en-halvan", dvs en travbom, en sax och en oxer. Sen har vi hoppat trippelbarr och en mur, men allt låg på under 50cm. Trippelbarren låg på 30cm, 40cm och 50cm, muren är ca 50cm hög, oxern låg på 40cm och 50cm och saxen låg på ca 65cm på sidorna.

Jag måste skratta lite för mig själv, ni har skrivit mycket om uteritt och det håller jag med om. Att uteritten ska hjälpa hästen att gå rakt fram. Haha, men Mille är ganska säker på foten så han kan vara tvärvända av stigen och gå rakt in i skogen om jag inte passar mig ;) Sen har han gått barfota hela tiden och då har han inte velat gå på "grus"vägen utan han har hellre gått inne i skogen frevid vägen ;)

/Marre

En liten reflektion bara.
Jag hade tidigare ridit en hel hög med olika sorts hästar. Shettis, olika slags ponnyer, halvblod, nordsvensk, fullblod.. MEN, alla dessa har varit äldre än 4-5 år, oftast ännu äldre.
Visst har den erfarenheten hjälpt mig, men man kan omöjligt rida en nyss inriden 3åring på samma sätt som man rider en hyfsat utbildad äldre häst. Det går inte.

Bara att du hoppat såpass mycket som har gjort tycker jag är lite smått oroväckande faktiskt. Vad är meningen med att skynda på det på det sättet?
Sen ställde du frågan om en hoppbana på ett sådant sätt att jag och många andra tolkade det som att du skulle använda den till dig och hästen, coh därför fick du nog också de reaktionerna du fick.
Ingen har sagt att du är dålig eller liknande, många har däremot blivit smått upprörda för att du stressar framåt så som du uppenbarligen gör, för det har man inget för.

Vad är det du skrattar om angående uteritt? Att hästen svänger av har väl verkligen inte med att göra att du ska rida rakt fram, utan att rida ut för att rida rakt fram innebär att du inte ska rida på volter, på böjt spår alltför mycket osv. Att bara rida rakt fram är det som stärker hästens muskler, sålänge den inte är stadig och kan gå rakt fram, ska man heller inte rida särskilt mycket på böjt spår. Sen att hästen svänger in på fel ställen, eller går utanför grusvägen, det har inte med saken att göra.

Varför väljer du att hoppa en häst, dessutom flera hinder på raken, när hästen är så vinglig som du själv har beskrivit?

Min treåring har gått över bommar en gång med ryttare. Innan han ska börja hoppas under ryttare så ska han löshoppas mera för att få upp säkerheten inför hindrena, han ska veta hur han ska bära sig åt innan det kommer en klump på hans rygg samtidigt.

Hur länge är din häst riden? Hur länge och ofta rider du den?

Hej.

Jag tänkte lite på hur det är att rida unghästar. Min foderhäst, en New Forrest, 3år, ca 143,5cm i mkh(sist vi mäta), har ganska fin stam, är NÄSTAN inkörd och helt underbar att hantera. Går fram överallt, inte rädd för något om man leder honom. Han heter Milan och är inriden i "dressyren" akademiskt då både ägaren och jag hållit på lite med det. Ägaren tycker det är bättre än engelsk ridning men jag tycker akademiskt är ganska tråkigt. Jag har varit med och ridit in honom och utbildat honom. Löshoppad 1,10m

Ända problemet är att jag vill ha en hopphäst som jag kan tävla med och jag tror att "Mille" går mer på dressyren. Nyss satt jag i valet och kvalet då mina föräldrar sa att jag fick välja mellan hästen och en moppe! Självklart valde jag hästen ;) Jag ska börja rida honom på lektion till hösten.

Är det någon som har bra tips på lättare hoppbanor som ändå är lärorika? Tips på hur man får hästen att gå RAKT? Mille har mycket lätt att gå böjd men lite svårare att gå rak, så då vi tex vänder "rätt upp" på ridbanan vinglar han aom om han var full eller något sånt. Han och också svårt att hinna svänga om man vänder rätt upp, då han liksom glider bort, bara böjer på halsen men fortsätter rakt fram. Jag rider honom med både spö och sporrar (änvänder dem sällan då han lyssnar mest på röstkomando och vikthjälper) men då han glider bort från mig och jag änvänder sporren springer han antingen framåt eller tvärnitar och kickar med ena bakbenet. Jag är inte rädd på något vis, har ridit för mycket "vildhästar" för det ;) Det är bara det att jag blir så less på honom då han glider som en ål under mig utan att jag gör eller kan göra något åt det!

Något tips??

KRAM Marre

Hästen är tre år, har ni lärt honom vad sidoförande skänklar är? Ni måste ta det steg för steg, och från stillastående lära honom vad han ska göra för den ena eller andra skänkeln, det är inget en häst kan intuitivt. Så om du trycker till med yttersporren är det inte sagt att han svänger mer för det, han kanske bara tycker det gör ont och känner att det är bäst att springa fort när man ska svänga så slipper man bli petad i sidan.

Sedan kan jag tycka det är lite syn att ha sporrar på en så ung häst, bättre att lära honom lyssna noga för lätta trubbiga skänklar utan sporre än att skämma bort med kraftiga petningar som man inte behöver koncentrera sig ett smack för att "höra" utan snarare är lite obehagliga.

Och ta det lugnt, varför överhuvudtaget hoppa banor på en häst som är tre, när inte basic hjälperna är befästa. Unghästen ska lära sig fem saker innan man går vidare överhuvudtaget tycker jag; framåt, bakåt, flytta framdel, flytta bakdel och eftergift till handen (tack Lotta, min tränare:)) De här basic hjälperna arbetar man sedan med och kombinerar till allt möjligt med tiden. De fem hjälperna i olika kombinationer utgör alla rörelser en häst kan göra.

Senast ändrad:

Då jag hoppat Mille har det varit typ 2språng över varje hinder bara så att han har hoppat. Ibland har vi tagit det i skritt för att han är osäker och då han kommit över får han beröm, även om han hoppat stillastående. Han är löshoppad anska mycket då han tycker att det är roligt och nu då jag hade honom red jag honom ungefär med 1 till 3 dagars mellanrum och då i ca 20-30minuter beroende på vad vi gjort.

Det jag skrattar åt är att alla hästar jag ridit har följt "spåret" som man rider efter, men om Mille tvär får för sig att han ska gå in i skogen så gör han det. Sen styr man lätt tillbaka till spåret igen. Det är bara 1 häst jag ridit som inte gjort det förutom Mille och det var ett varmblod som kunde klättra över "skyhöga" snödrivor bara för att få se vad som var på andra sidan.

Jag tycker det är mycket bättre med en häst som gärna går av stigen och ut på egna vägar än en häst som är livrädd för att lämna spåret. Nån åsikt om det?

Strunta i att rida serier och linjer med så ung häst.
Fem o halvan kan gott vänta ett år till.

Det första den unga hsten ska lära sig är att balansera sig själv med ryttare på ryggen. Då slutar de vingla och kännas som hala ålar.
Detta görs bäst i terrängen. "Snälla" uteritter där hästen får ga RAKT fram.

Ingen seriös unghästubildare skulle börja böja i en så pass ung häst.

hallå där min kära span vatten..:bump:
Du är för stås utnildad läkare. Eller?
Du!!I min värd så skall du fortsätta att köra den ponnyn..
Ponny är senar utväklad och skall ridas senar:bump::bump:
kräver dina föräldrar mycket av dig??
Du kan gjärna PM mig så skall du få mitt telefonumer.Okej..Lena:bump:

Jag vet inte.. tycker fortfarande inte riktigt att du verkar förstå vår poäng.. och vad det gäller att din häst helt plötsligt kliver av vägen och går ut i skogen så visar detta tydligt att han inte är tillräckligt uppfostrad (oavsett om du tycker att detta är roligt eller ej)

Min unghäst (nu 4) började gå över bommar förra hösten och fick hoppa första gångerna i december. Länken nedan visar när A (hon som hoppar honom) hoppar honom för andra gången. Det som inte visas på filmen är att han fått gå över bommar 2 gånger + hoppat hindret som kryss 2 gånger innan, det som visas på filmen är alltså det sista vi gör. Man ska inte hålla på längre än såhär och man ska inte hoppa högre (detta hinder är 50cm till STOR häst). A tävlar själv nat. med sina egenutbildade hästar så hon vet vad hon gör.

http://www.youtube.com/watch?v=k4BaWNAy0aI

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 555
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 472
Senast: Woffe
·
Träning Jag har börjat rida en häst på 23 år. Han är väldigt pigg och allert för sin ålder och är väldigt lyhörd. Hans mamma blev tävlad i svår...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: Joannakalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama