rida unghäst

M

milksshake

Hej, jag ska nu bli halvfodervärd på ett 4:a årigt halvblods sto. Jag har provridit henne två gånger och älskar henne. Busig, pigg och positiv! Men jag har aldrig ridit unghästar, har utbildat varmblod och kört in hästar. Så jag skulle behöva lite tips och råd. Typ hur ofta och hur länge man ska rida. Jag vet att unghästar ska ridas med remont, hur länge gäller det?`alltså hur gammal måste hästen vara för att få börjas rida med en annan nosgrimma?

det Bästa sättet att rida en stark unghäst utan att ta för mycket i handen så att dom blir hårda direkt osv. osv.

Bra ridövningar, tränings tips? Vad man ska tänka på och ah allt som gäller unghästar .

Har många års ridvana men som sagt inte unghästar, ägaren tycker att jag rider hästen jätte bra och att jag rider på ett sunt sätt och ett sätt som hon vill/ oxå rider på. Jag har börjat lite smått med övergångar för att hon inte ska springa iväg i traven och det går ganska bra, rider mycket med sätet och rösten.

Det sista jag vill är att hon ska bli hård i munnen och skänkel döv.

Så tips tar jag gärna emot! :)

Sv: rida unghäst

Vem har bestämt att man ska använda remontgrimma på unghästar? :D

Huvudsaken är att man använder en nosgrimma som hästen trivs med och som sitter bra.
Remontgrimman är bra på hästar som behöver korrigeras genom att nosgrimman dras åt lite hårdare några ridpass, eftersom den inte trycker kinderna mot tänderna, men i normal ridning på en normal häst drar man ju inte nosgrimman så hårt att det spelar någon roll. Minst två stående fingrar mellan nosrygg och rem gör att kinderna inte trycks in oavsett modell.

Om det sedan är en unghäst eller inte spelar inte så stor roll.

Generellt vid unghästridning gäller korta pass, tydliga, renodlade hjälper och inget tragglande och tjatande. Framåtbjudning måste vara nummer ett.

Tänk på att en ung ridhäst, till skillnad mot en travare som kanske är körd osv innan, är mer bebis i huvudet och mindre tålig för misstag i utbildningen. Allt man gör med den är liksom mer "första gången" än för en häst som har en annan grundutbildning i bagaget.

Men det är kul!:laugh:

På en stark unghäst är det viktigt att få igenom hjälperna utan att bli hängande i handen. Eftergift är A och O, och varje gång du tar i tygeln är det för att du verkligen vill något. Sedan kan de upplevas som mindre starka automatiskt när de blir mer självbäriga.

Senast ändrad:

Vad menar du med SKA ridas på remont? Min förra häst som jag hade från 2-års ålder blev då aldrig riden på remont och har inte tagit skada av det, lugn och fin i munnen :)

Det viktiga med unghästar är att låta hästen få tid på sig att smälta nya saker den lär sig. Ibland kan man behöva ställa av hästen i någon vecka eller så mellan "momenten" för att det ska ha tid att sjunka in. Vissa hästar talar om väldigt tydligt när de vill vila, de kan bli tjuriga, spjärna emot när man jobbar med dem och uppträda allmänt mentalt trötta.

Gå lugnt och mjukt fram. Ibland kan man behöva vara övertydlig med vad man menar för att de ska förstå, och det är bättre att vara övertydlig och verkligen guida hästen genom momentet än att sitter och knacka lite halvt obegripligt.

Unghästar behöver inte alls ridas på remont, det är helt upp till hästen vad den trivs med. Där jag jobbar rider vi inte våra på remont.

Det viktigaste är att vara mjuk och fin i alla hjälper och tydlig med vad man vill.

Men du kan nog inte fråga här hur du ska rida hästen. FRÅGA ägaren och ta hjälp av tränare om du är osäker. Det finns ju lika många sätt att rida en unghäst på som det finns ryttare, och alla ägare vill olika för sina hästar.

Ha alltid detta i bakhuvudet:

1. Takt/rytm
2. Lösgjordhet
3. Stöd/kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Börjar man i fel ände kan det bli riktig pannkaka.

Sedan; kom ihåg att vara konsekvent och ha tålamod. Det kan mycket väl vara så att ni ex. övar på ryggning. FÖrsta gången går det bra, andra gången går det bra, tredje gången går det bra och fjärde gången verkar det som om hästen aldrig i hela sitt liv har ryggat :D Då gäller det att ha tålamod och ta ett par steg tillbaka!

Lycka till :)

Uttryckte mig visst lite fel, men det här med att unghästar borde ridas med remont är något som jag har hört att dom ska. Eftersom att deras tänder växer och remonten ligger inte och trycker just där. Själv "använder" jag aldrig nosgrimman så mycket att den stänger igen munnen på hästen. Så det spelar iof ingen större roll vad det är för nosgrimma. Tänkte bara se hur det faktisk är det här med om man verkligen måste använda remont.

Tack så mycket för svar! :)

Mitt svar på remontfunderingen (Hemma ska man använda remont, gärna även på äldre hästar.) var att man lägger bettet stadigare i hästens mun, och på ett behagligt sätt hjälper hästen att inte gapa osv. I början, tills hästen rids mer kontinuerligt så används ingen nosgrimma alls. När hästen är 4,5 år och är färdig med tänderna så kan man byta nosgrimma, det är vääldigt många som glömt "2 fingrar-regeln" och drar åt en engelsk nosgrimma väldigt hårt, vilket resulterar i att det trycker på kindtänderna. Sen skulle man också använda ett bett med fasta ringar för att stabilisera så mycket som möjligt.

Detta har jag fått lära mig, säger inte att det är rätt eller gäller alla hästar/ryttare, men på min har det funkat kalas till en mjuk & fin mun. :)

Mitt svar på remontfunderingen (Hemma ska man använda remont, gärna även på äldre hästar.) var att man lägger bettet stadigare i hästens mun, och på ett behagligt sätt hjälper hästen att inte gapa osv. I början, tills hästen rids mer kontinuerligt så används ingen nosgrimma alls. När hästen är 4,5 år och är färdig med tänderna så kan man byta nosgrimma, det är vääldigt många som glömt "2 fingrar-regeln" och drar åt en engelsk nosgrimma väldigt hårt, vilket resulterar i att det trycker på kindtänderna. Sen skulle man också använda ett bett med fasta ringar för att stabilisera så mycket som möjligt.

Dessutom är ju remont såååå snyggt :love:

Förlåt för OT

Min första unghäst jag red var en 2-2½ åring som skulle tränas upp inför galoppträningen, efter två minuter så hade vi klarat av ett antal kast åt höger och vänster och stegringar. Alltså jag upprepar, min första någonsin. Jag red på känslan under två-tre månader och det blev en toppenhäst som jag hade önskat få fortsätta rida på. Så säger ägaren att ni passar så var inte nervös, rid på känslan och va inte rädd för att fråga om saker :)

Nu har jag en 4årig nordsvensk som vi ridit in själva som lätt blir tung/stark i munnen. Där hittade jag en enkel regel, ett tydligt tygeltag under max 1 sek sedan ett nytt tygeltag om han inte stannade. Eftergift får han hela tygeln och lite till i samma sekund som alla fyra ben står still. Går det över sekunden då lägger han sig i bettet och drar som den draghäst han är.
För att svänga handlar det om ett mjukt ledande tygeltag som slutar där HELA min arm är sträckt, i sträckt läge gäller återigen max 1 sekund innan jag eventuellt gör om det. Vi har en runda inne i skogen som gör att detta används flitigt samt används från halt där det inte finns plats att svänga en svårsvängd häst. Då får han vändande hjälper (ledande tygel, en tygel mot halsen och ytterben) stillastående och en smackning så flyttar han bara framdelen ett steg innan han går vidare i svängen.

Jag tar hellre ETT för hårt tygeltag än att bli hängande eller tjata på honom och sedan en så stor eftergift jag bara kan ge som det stora feta berömmet. Han uppvisar att det funkar bra, ibland räcker det med att krama tygeln så stannar han men då ska alla andra bitar ligga på plats med, som tex koncentrationen.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: Tora
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
540
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama