Rida unghäst med dressyr sadel...?

Sv: Rida unghäst med dressyr sadel...?

knapplån

Nu vet jag inte och jag påstår inte att man inte kan rida in hästar med dressyrsadel men själv har jag märkt att dyra "riktiga" dressyrsadlar kan vara förbannat tunga jämfört med allroundsadlar (tja inte alla men generellt sett). Själv skulle jag föredra att rida in hästen i en allroundsadel eftersom de (oftast) är en lättare typ, man sitter inte för djupt i sadeln samt att man får ändå en relativt bra balans. Fast nu spekulerar jag bara så lyncha mig inte- kan lika gärna ha fel ;)

Sv: Rida unghäst med dressyr sadel...?

knapplån

Nu vet jag inte och jag påstår inte att man inte kan rida in hästar med dressyrsadel men själv har jag märkt att dyra "riktiga" dressyrsadlar kan vara förbannat tunga jämfört med allroundsadlar (tja inte alla men generellt sett). Själv skulle jag föredra att rida in hästen i en allroundsadel eftersom de (oftast) är en lättare typ, man sitter inte för djupt i sadeln samt att man får ändå en relativt bra balans. Fast nu spekulerar jag bara så lyncha mig inte- kan lika gärna ha fel ;)

Ska absolut inte "lyncha" dig!:) . Jag har tänkt precis samma sak, att vissa dressyrs är ganska så tunga. Nu vet jag inte riktigt vad min sadel väger, men den är av "lättare" modell. Jag har "kännt runt" på flera ds innan jag la på min på lillen, just för att jag tänkte samma som du:idea: .

Ang sitsen osv, så är inte min spec djup. Hade den varit djupare hade jag nog inte använt mej av den, då det är svårt att "få upp ändan" ur en djup sadel, tycker jag. Men smaken är ju som baken. Jag vill iaf vara så lätt och smidig som det bara går, på lillen.

Tack för ditt inlägg! Helt fritt att spekulera, för min del. Är bara roligt att höra olika funderingar och teorier som saker och ting!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar