Sv: Rida unghäst med dressyr sadel...?
Känner igen mig precis...
Har så många gånger också fått reaktioner angående mitt val av sadel, men det har nog också kommit uteslutande från hoppryttare etc... Själv är jag inte heller så enormt kunnig och duktig, tar ju självklart hjälp av min dressyrtränare, som dock
inte har kommenterat mitt val av dressyrsadel.... Själv skulle jag absolut inte få den balans och "sits" i en hoppsadel som jag får i min dressyr. Likväl som vissa hoppryttare inte anser kunna få "rätt" sits i en dressyrsadel....
Jag tror det handlar mest om fördomar för vissa...För visst sitter du ner i sadeln i trav med lodrät sits på din 3-åring/unghäst??
Lycka till med din häst nu, har själv en 4-åring som jag nyligen påbörjat inridning/grundutbildning MED dressyrsadel!!!
Jag har facktist inte tänkt på, om det kommit kommentare enbart från hoppryttare. Nu när jag tänker efter har det varit från olika ryttare med olika inriktningar.
Ja, jag kommer snart ta hjälp av min tränare. Har hittils skrittat, travat, och IDAG GALOPPERAT
. Tränar som sagt på att svänga, halter osv. Rider bara i ngra minuter, för han orkar inte så mkt, och jag vill ta det lugnt. Vill att detta som vi tränat på, ska han "kunna" innan vilan. Efter denna "ridperiod", blir det vila i sommar, sen tar vi tag i ridningen efter betet, med hjälp av tränare då och då. Detta beror ju självklart på hur han växer också. Han inte växt på ett tag nu, men det syns att han kommer växa mera, så antar att det blir när värmen och gräset kommer.
Skönt att ngn förstår hur jag känner/tänker ang min sits i en dressyrsadel, och hur dumt det känns att sitta i ngn annan. Kommer som jag redan skrivit, att senare byta sadeln, då passen blir längre, och kraven högre. Då har han ju antagligen fått mera egen styrka och balans, och deffenitivt mera egen vilja
. Men just nu känns det rätt för mej att rida i min dressyr, då jag har lättare att sitta mjukt och balanserat, och "hjälpa" honom med sin vinglighet, lr hur man nu ska kunna förklara det med ord. Hoppas du förstår.
För jag sitter ju absolut inte ner på honom, och håller om och driver allt jag kan (som vissa verkar tro, som kommenterar mitt val av sadel så fort de ser oss!), men som sagt, det känns mer rättvist mot honom att jag rider i den sadel jag rider bäst i, innan han själv är stark.
Lycka till med din fyra åring! Hoppas det går bra för er!
Det är så himla kul att hålla på med unghästar. De är så positiva, mot allt som de ställs inför.
Och jag måste säga, att när man håller på med de små krabaterna, så går det inte en dag utan att jag lär mig ngt nytt