Rida unghäst med dressyr sadel...?

Sv: Rida unghäst med dressyr sadel...?

estelle...Jag tycker du inte skall oroa dig alls...Har precis samma åsikt som dig! Har ridit in tre hästar, alla med dressyrsadel och allt har gått jättebra. Bara för att man använder dressyrsadel så innebär ju inte det mer belastning för hästen. Jag tycker det handlar om ryttarens kunskap och förmåga, inte om sadeln!

estelle...Jag tycker du inte skall oroa dig alls...Har precis samma åsikt som dig! Har ridit in tre hästar, alla med dressyrsadel och allt har gått jättebra. Bara för att man använder dressyrsadel så innebär ju inte det mer belastning för hästen. Jag tycker det handlar om ryttarens kunskap och förmåga, inte om sadeln!

Tack! Ditt svar värmer. Jag har ridit in en häst alldeles från början, och en oriden (endast upssutten ett fåtal gånger) 5 åring, så jag är inne på min tredje jag med nu.
Tycker som du att det handlar om ryttarens kunskap och förmåga, men med det menar jag inte att jag är duktig och bra. Jag kommer ta hjälp av min tränare ända från början, för att allt ska bli korrekt, då alla hästar är individer, och jag lite ringrostig på "inridningsfronten". Plus att det är denna häst som förhoppningsvis är min framtida dressyrhäst, som jag hoppas kan komma upp en bit i klasserna med, så jag vill att allt ska bli så bra som möjligt från början.
Själva anledningen till att jag började undra/oroa mej över denna fråga, är ju folks reaktioner, och om jag verkligen har missat ngt ang att man inte ska rida in i dressyrsadel, eller att det inte spelar ngn roll vilken sadel man använder sig av. Tankarna börjar lätt snurra i huvudet, då jag är så rädd om min "bebis", som varit ganska olycksdrabbat redan.

Tack för svaret!

Jag skulle aldrig rida in en unghäst i dressyrsadel.. varför? för att jag inte kan rida ordentligt i en :p . (hoppryttare ut i fingertopparna så här blir det hopp)

Har sett flera som ridit in i dressyrsadel/hoppsadel/allroundsadel. Ridningen skiljer sig ju inte så länge man sitter i balans.

Sen med tanke på hur en del "inridningsadlar" ser ut så är väl själva inriktningen oväsentlig. Som tur är det inte så många gånger man ser så dåliga sadlar längre.

tycker du lugnt ska fortsätta rida i din dressyrsadel. Bara för att man har en behöver man ju inte sitta ner i den ;) :D

Förstår att tankarna börjar snurra det hade det gjort för mig också. Så himla lätt att övreanalysera allting och ifrågasätta sig själv tills man blir osäker.

Ska vi börja prata inhoppning av unghästar skulle jag inte rekommendera en dressyrsadel dock :D

Själva anledningen till att jag började undra/oroa mej över denna fråga, är ju folks reaktioner, och om jag verkligen har missat ngt ang att man inte ska rida in i dressyrsadel, eller att det inte spelar ngn roll vilken sadel man använder sig av. Tankarna börjar lätt snurra i huvudet, då jag är så rädd om min "bebis", som varit ganska olycksdrabbat redan.

Tack för svaret!

Känner igen mig precis...;) Har så många gånger också fått reaktioner angående mitt val av sadel, men det har nog också kommit uteslutande från hoppryttare etc... Själv är jag inte heller så enormt kunnig och duktig, tar ju självklart hjälp av min dressyrtränare, som dock inte har kommenterat mitt val av dressyrsadel.... Själv skulle jag absolut inte få den balans och "sits" i en hoppsadel som jag får i min dressyr. Likväl som vissa hoppryttare inte anser kunna få "rätt" sits i en dressyrsadel....
Jag tror det handlar mest om fördomar för vissa...För visst sitter du ner i sadeln i trav med lodrät sits på din 3-åring/unghäst?? ;)
Lycka till med din häst nu, har själv en 4-åring som jag nyligen påbörjat inridning/grundutbildning MED dressyrsadel!!!

knapp

Kommer rida in min tjej i dressyrsadel :cool:

Jag skulle aldrig rida in en unghäst i dressyrsadel.. varför? för att jag inte kan rida ordentligt i en :p . (hoppryttare ut i fingertopparna så här blir det hopp)

Har sett flera som ridit in i dressyrsadel/hoppsadel/allroundsadel. Ridningen skiljer sig ju inte så länge man sitter i balans.

Sen med tanke på hur en del "inridningsadlar" ser ut så är väl själva inriktningen oväsentlig. Som tur är det inte så många gånger man ser så dåliga sadlar längre.

tycker du lugnt ska fortsätta rida i din dressyrsadel. Bara för att man har en behöver man ju inte sitta ner i den ;) :D

Förstår att tankarna börjar snurra det hade det gjort för mig också. Så himla lätt att övreanalysera allting och ifrågasätta sig själv tills man blir osäker.

Ska vi börja prata inhoppning av unghästar skulle jag inte rekommendera en dressyrsadel dock :D

tack för svaret. Nej precis! Jag sitter ju inte ner bara för att jag har en dressyrsadel. Hmm, det är kanske det som många som kommenterat mitt sadelval tror att jag gör...? Jag skulle ju alldrig komma på tanken att sitta ner på min baby...!
Vad kul att höra ungefär samma sak från en hoppryttare, att du, just som jag, känner att det går inte att rida ordentligt i en sadel vi inte är vana vid. Det kanske är ngn dressyr/hoppskada vi har:idea: :D . Nej skojjar bara. Det har ju med vanan, och vad man trivs i att rida i, som avgör det hela liksom.

Ja visst är det lätt att börja överanalysera sig själv, så man blir osäker?! Jag är för övrigt inget sådan som går och blir osäker ang saker och ting. Är det ngt så frågar jag om hjälp, lr säger ngn till mej så tar jag åt mej av kritiken/tipset, och går vidare. Rider alltid för tränare flera gånger i månaden, och kommer snart ta lite hjälp av henne till bebisen också.
Alla dessa kommentarer som "va!!!rider du in i en dressyrsadel??! Är du inte riktigt klok människa"?
Nu så här efteråt har jag kommit att tänka på, varför jag inte ställde en motfråga till dom som sade detta, och frågade varför de sa så, om det fanns ngn speciell anledning till det. Då kanske min hjärna hade sluppit att överanalysera detta i flera veckor.

(haha, jag lovar att inte hoppa in min bebis i en dressyrsadel! Där går gränsen till och med för denna dressyrnörden:).)

Senast ändrad av en moderator:

Känner igen mig precis...;) Har så många gånger också fått reaktioner angående mitt val av sadel, men det har nog också kommit uteslutande från hoppryttare etc... Själv är jag inte heller så enormt kunnig och duktig, tar ju självklart hjälp av min dressyrtränare, som dock inte har kommenterat mitt val av dressyrsadel.... Själv skulle jag absolut inte få den balans och "sits" i en hoppsadel som jag får i min dressyr. Likväl som vissa hoppryttare inte anser kunna få "rätt" sits i en dressyrsadel....
Jag tror det handlar mest om fördomar för vissa...För visst sitter du ner i sadeln i trav med lodrät sits på din 3-åring/unghäst?? ;)
Lycka till med din häst nu, har själv en 4-åring som jag nyligen påbörjat inridning/grundutbildning MED dressyrsadel!!!

Jag har facktist inte tänkt på, om det kommit kommentare enbart från hoppryttare. Nu när jag tänker efter har det varit från olika ryttare med olika inriktningar.
Ja, jag kommer snart ta hjälp av min tränare. Har hittils skrittat, travat, och IDAG GALOPPERAT:banana: :bump: . Tränar som sagt på att svänga, halter osv. Rider bara i ngra minuter, för han orkar inte så mkt, och jag vill ta det lugnt. Vill att detta som vi tränat på, ska han "kunna" innan vilan. Efter denna "ridperiod", blir det vila i sommar, sen tar vi tag i ridningen efter betet, med hjälp av tränare då och då. Detta beror ju självklart på hur han växer också. Han inte växt på ett tag nu, men det syns att han kommer växa mera, så antar att det blir när värmen och gräset kommer.

Skönt att ngn förstår hur jag känner/tänker ang min sits i en dressyrsadel, och hur dumt det känns att sitta i ngn annan. Kommer som jag redan skrivit, att senare byta sadeln, då passen blir längre, och kraven högre. Då har han ju antagligen fått mera egen styrka och balans, och deffenitivt mera egen vilja:crazy: . Men just nu känns det rätt för mej att rida i min dressyr, då jag har lättare att sitta mjukt och balanserat, och "hjälpa" honom med sin vinglighet, lr hur man nu ska kunna förklara det med ord. Hoppas du förstår.
För jag sitter ju absolut inte ner på honom, och håller om och driver allt jag kan (som vissa verkar tro, som kommenterar mitt val av sadel så fort de ser oss!), men som sagt, det känns mer rättvist mot honom att jag rider i den sadel jag rider bäst i, innan han själv är stark.

Lycka till med din fyra åring! Hoppas det går bra för er!:)
Det är så himla kul att hålla på med unghästar. De är så positiva, mot allt som de ställs inför.
Och jag måste säga, att när man håller på med de små krabaterna, så går det inte en dag utan att jag lär mig ngt nytt:)

Jag rider med dressyrsadel, jag är ju dressyrryttare=) Huvudsaken är väl att sadeln passar bra och att man själv och hästen trivs? Kan inte se varför det skulle vara fel?!

Jag rider med dressyrsadel, jag är ju dressyrryttare=) Huvudsaken är väl att sadeln passar bra och att man själv och hästen trivs? Kan inte se varför det skulle vara fel?!

Det är just så jag har tänkt. Men sen börjar tankarna snurra, om det verkligen kan vara ngt som är "fel" med att rida in i dressyrsadel. T ex om det är väldigt olika "belastningar" för unghästen, beroende på vilken sadel som används.
Jag kommer nog fortsätta använda mej av min dressyr så länge det funkar, och känns bra, lr om ingen kan berätta ngt som är "negativt", lr rent skadligt, med att rida in i dressyrsadel.

Tack för ditt svar!:bump:

Det är just så jag har tänkt. Men sen börjar tankarna snurra, om det verkligen kan vara ngt som är "fel" med att rida in i dressyrsadel. T ex om det är väldigt olika "belastningar" för unghästen, beroende på vilken sadel som används.
Jag kommer nog fortsätta använda mej av min dressyr så länge det funkar, och känns bra, lr om ingen kan berätta ngt som är "negativt", lr rent skadligt, med att rida in i dressyrsadel.

Hur tänker du med "olika belastningar"? Jag skulle helt klart fortsätta med dressyrsadel om jag var du. Och har du någon annan sadel som passar så kan du ju prova den...

Hur tänker du med "olika belastningar"? Jag skulle helt klart fortsätta med dressyrsadel om jag var du. Och har du någon annan sadel som passar så kan du ju prova den...

Egentligen vet jag inte hur jag menar med "olika belastningar".... Det var ngn i denna tråd som påpekade att det blev fel belastning i en dressyrsadel, då man ska vara lätt i sin sits på en unghäst. Så det var därför jag började fundera runt just det.
Men jag är ju lätt i min sits på lillkillen. Jag rider ju absolut inte "dressyrigt" som jag gör på min stora pålle.
Jag känner mej balanserad och lätt i min sits, trots att jag har dressyrsadeln. Har inga som helst problem med lätt sits osv.
Jag fortsätter allt att rida i min dressyrsadel ett tag till. Senare ska jag skaffa mej en allround, då jag hittar en lämplig som passar både mej (som avskyr annat än dressyrsadlar:crazy: ) och hästen.

Hmmm, blev ett snurrigt svar ser jag. Hoppas du förstår hur jag menar, lr varför mina tankar började snurra ang detta med belastning på unghäst. För jag själv vet egentligen inte hur jag ska kunna förklara bra, hur mina tankar går, för ngn annan.

Tack för ditt svar! Mkt skönt att höra att man inte är helt ensam om att rida bebis i dressyrsadel. Ett tag började jag allvarligt fundera på vad jag missat, ang inridning i olika sadlar osv, men det verkar ju finnas många fler som tänker ungefär på samma sätt som jag gör.

Bara du kan stå upp i din sadel så är det inga problem. Har man hoppsadel så är det viktiga att man får en bra lodrät sits i den. De flest hoppsadlar får man mer eller mindre stolsits i av min erfarenhet. Kanske dock bara gäller de lite billigare märkena? Equipe (?) har ju en sadel som man frå bra lodrät sits i iaf.

Som Alexandra_W skrev är det viktigt för hästen att ryttaren hamnar rätt och viktigt för ryttaren att känna sig trygg och säker. Känner sig ryttaren osäker så känner hästen det och speciellt en unghäst är extra känslig för sånt. När ähsten är osäker märker matte det och vips, där har du en ond cirkel som kanske slutar i katastrof.

Det skulle vara bra att ha två sadlar eftersom att det är _otroligt_ svårt att hitta en sadel som sitter helt hundra. Då blir det lite olika tryck på hästryggen och det är ju alltid bra.

Så av den anledningen skulle du kunna ksaffa dig en till sadel och kanske använda den på en annan trygg häst eller i paddocken på den unga om du känner dig trygg där.

Men om du bara ska ha en sadel så väljer du självklart den _du_ trivs bäst i och känner dig tryggast i. Sålänge den passar hästen och du kan lyfta rumpan. ;)

*kl*
En liten undran för jag själv har ingen aning...... Men de som håller på med western rider de in sina hästar med westernsadel? De sadlarna tycker jag verkar ännu svårare att vara lätt i sitsen med jämfört med en dressyrsadel. Och om det nu är så, så finns det väl inte fler "westernhästar" med dåliga ryggar??

Jag bara spånar lite......

Som Alexandra_W skrev är det viktigt för hästen att ryttaren hamnar rätt och viktigt för ryttaren att känna sig trygg och säker. Känner sig ryttaren osäker så känner hästen det och speciellt en unghäst är extra känslig för sånt. När ähsten är osäker märker matte det och vips, där har du en ond cirkel som kanske slutar i katastrof.[/QUOTE]

Japp, just så känner jag. Jag känner mej trygg i en dressyr-rider bebis med en dressyr-han känner att jag är trygg-han blir trygg.
Så länge det funkar, så fortsätter jag med dressyren.

Kan berätta att idag ni, så provade jag att rida i en allround på lillkillen......hmmmm. Ja det funkade hyffsat. Jag kände att jag inte lika lätt "föll fram" i traven, då han då och då kör ner huvudet lite. Det var ju super. Jag behöll min balans LITE bättre än i dressyren.
Men......jag kände det ngn vingligt idag, från min sida. Är ju så klart ovanan att rida i annat än dressyr:crazy: .
Ska sätta allrounden på min stora kille i några dagar, så kanske jag hittar "finesserna" även i allrounden:) .
(Kan tillägga att jag inte bara slängde på första bästa allround jag hittade. Lillkillen har haft den förut, bland de första gångerna jag satt på honom, så han brydde sig inte märkvärt om att det var en annan sadel på ryggen, och jag tog det väldigt lugnt och försiktigt o början, och gick en bra bit med honom, innan jag hoppade upp.
Där emot så tyckte jag mig känna att han var lite spänd/orolig idag. Så han kände antagligen av min "osäkerhet" i den nya sadeln. Som sagt, ska träna på att rida i allrounden på storkillen ngra dagar, innan den åker på lillkillen igen. Vill vara så lätt och följsam som möjligt på honom, vilket jag inte tyckte jag var i dag till hundra procent.) Vill gärna ha två sadlar till lillen, som jag kan variera mellan. En i skogen, en på banan. Men än är det länge kvar tills det verkligen blir allvar, och behövs två sadlar.

*kl*
En liten undran för jag själv har ingen aning...... Men de som håller på med western rider de in sina hästar med westernsadel? De sadlarna tycker jag verkar ännu svårare att vara lätt i sitsen med jämfört med en dressyrsadel. Och om det nu är så, så finns det väl inte fler "westernhästar" med dåliga ryggar??

Jag bara spånar lite......

Det där har jag facktist också funderat över...Men har inte hittat ngt svar. Men jag tror mej ha sett en liten bebis westernhäst i westernsadel ngn gång.

Vad bra att du inte föll fram lika lätt.

Det är ju en väldig omställning att rida i allroundsadel jämfört med dressyrsadel och är man då dessutom lite orolig så blir det hela ännu värre.

Men pröva du på den stora så får du uppdatera oss hur det går.

Vad bra att du inte föll fram lika lätt.

Det är ju en väldig omställning att rida i allroundsadel jämfört med dressyrsadel och är man då dessutom lite orolig så blir det hela ännu värre.

Men pröva du på den stora så får du uppdatera oss hur det går.

Jo just den delen kändes ju jätte bra, fast först tänkte jag inte så mkt på det. Det var när han drog av en brall som jag kände det:idea: . Sitter inte osäkert i dressyren när han har gjort så där, men kännde som sagt att det var lite bättre då han drog ner huvudet.
Jo visst ska jag träna på stora killen innan jag sätter mej i en allround på lillen igen. Vill som sagt vara så "hjälpsam" som jag bara kan på lillen, och det kunde jag inte vara helt och hållet diag, kände jag. Var idag mest bara för att "testa" om det kändes bättre för hästen/om han betedde sig annorlunda på ngt vis. Har ju som jag nog tidigare skrivit, sagt att jag senare ska skaffa mej en allround, för att jag då kanske sitter säkrare:angel: vid bockning/brallning, i skogen osv, då det senare i höst/vinter kanske blir mera krav och ridning, beroende på hur han kommer växa. (Har ju lyckats att inte ramla av så ungefär 6-7 år nu, så jag känner inte att jag har ngn lust att prova det igen:(.)

Japp, jag ska uppdatera hur det går med min träning med att rida i en allround, och hur det går med lillen senare, i sina sadlar.

Jag har blivit lärd att en dressyrsadel oftast ligger "närmare" (svårt att förklara.. hoppas ni förstår..) hästens rygg är en allround/hopp.. Sen vet jag inte om det stämmer eller om det bara är någon gammal "sanning".. ;)

Själv tror jag att det viktigaste r att sadeln ligger bra och att ryttaren kan sitta i balans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 596
Senast: mackan
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar