musicmakesit
Trådstartare
Någon mer som har haft problem med mörkrädd häst? Hästen jag rider är extremt rädd för mörkret, totalt vägrar gå framåt när det är mörkt – gissar att hon tycker det är obehagligt när hon inte ser (vilket såklart är förståeligt). Problemet ligger dock i att jag arbetar tider som gör att jag inte kan rida under dagtid när det är ljust ute nu när det börjar bli mörkt så tidigt på eftermiddagarna och finns ingen tillgång till belysning i paddocken eller något ridhus i närheten..
Funderar på att beställa pannlampa och testa det? Någon som har erfarenhet av det, eller har tips på någon annan lösning? Har försökt att min kompis som rider en annan av hästarna i stallet rider med och går framför, så att hon kan "följa" sin kompis och inte blir "själv" i mörkret. Men det hjälper inte – och när hon blir orolig blir även hennes häst orolig (som annars inte alls har några problem med mörkret utan alltid är cool-lugn) så det har vi inte försökt fler gånger..
Funderar på att beställa pannlampa och testa det? Någon som har erfarenhet av det, eller har tips på någon annan lösning? Har försökt att min kompis som rider en annan av hästarna i stallet rider med och går framför, så att hon kan "följa" sin kompis och inte blir "själv" i mörkret. Men det hjälper inte – och när hon blir orolig blir även hennes häst orolig (som annars inte alls har några problem med mörkret utan alltid är cool-lugn) så det har vi inte försökt fler gånger..
Senast ändrad: