Rida under viadukt?

Bakam

Trådstartare
Hej!
Min häst är lite tittig och osäker i vissa fall när vi rider ut. Jag jobbar på att bli en säker och lugn ryttare till honom och det blir bättre. Det finns ett ställe att rida ut på, men då måste vi gå under en viadukt där det kör bilar och bussar och jag undrar hur sjutton ska jag vänja honom vid det (och var lugn själv)? Han är trafiksäker så bilarna i sig är ingen fara, men jag tänker på att de är ovanför honom?!?
Hur har ni gjort?
Tack på förhand!
 
Sv: Rida under viadukt?

Tja, rida på bara? Jag brukar inte fundera så mycket över saker utan rida på och testa. Sen beror det ju också på om du och han är tryggast med dig på eller bredvid.

Följer han dig bättre till fots så led honom, annars rid bara på och låtsas som ingenting :angel:

Ignorera faktumet att ni ska under en viadukt, försök låta bli att tänka på vad han kanske reagerar på utan rid bara, men var beredd ifall han reagerar. Jag har inte varit med om hästar som har reagerat nämnvärt på viadukter, mer än att de kanske trippar fort igenom eftersom det låter lite läskigt under en sådan, biltrafik ovan eller inte.

Finns det någon mer trygg häst i stallet så ta med den som täthäst!
 
Sv: Rida under viadukt?

Jag har ridit i viadukter under motorvägen. Bilarna som kör ovanför hör man knappast men det ekar väldigt av hovarna och det kan de uppleva dom skrämmande. Om din häst har minsta tendens att resa sig eller kasta sig hade jag lett den första gångerna. Det är inte högt till taket i viadukterna och man vill ju inte skada sig. Att rida i sällskap först är ett bra tips.
Lycka till.
 
Sv: Rida under viadukt?

Hur lågt är det i tak?

Vi måste rida under en väg för att komma ut, och där är så lågt i tak att jag måste lägga mig ner över halsen på hästen. Nu är min cool att rida ut på så jag gjorde det redan första gången vi red där, men annars hade jag nog hellre gått bredvid tills jag visste hur hon skulle reagera.

Det ekar rätt bra när man rider igenom, det är väl det som de kan reagera på. Rider under motorvägen på ett annat ställe och då kan hon hoppa iväg om det kommer en lastbil eller nåt precis när vi går under kanten, men det är bara för att få en anledning att studsa lite... :grin:

Är det så högt i tak att du kan sitta upp rakt så hade jag bara ridit på som ingenting, inte gjort nån stor grej av det.
 
Sv: Rida under viadukt?

Om du känner dig lite osäker/rädd, så skulle jag börja med att träna avsuttet. Du bör fortfarande hålla dig så lugn som möjligt, även om hästen skulle bli skrämd, men om du spänner dig så påverkas hästen mindre om du inte är på ryggen. Ta en promenad till stället och lägg en stund på att gå fram och tillbaka under viadukten. Ta det lugnt, andas djupt och beröm hästen.

Är det bra takhöjd (så att det finns marginal om hästen t.ex. reser sig lite, så att du inte riskerar att skada dig), skulle jag sedan bara rida på. Är det lägre i tak (så att du riskerar att skada dig om det blir strul), skulle jag vänta med att rida under tills hästen känns van vid situationen.
 
Sv: Rida under viadukt?

KL

Säger som övriga, det är sällan de reagerar på trafiken ovanför, den hörs inte, det är snarare att befinna sig i en tunnel där det ekar som de kan reagera på. Min häst har aldrig brytt sig, men första gångerna som 4 åring så ledde jag honom igenom för säkerhetsskull och hade med en trygg häst som sällskap. Det var aldrig några problem och jag har ridit under motorväg många gånger på olika ställen under alla år jag haft honom nu. På en 170 häst så är det inte högt i tak, det ska man alltid ha i åtanke, jag brukar luta mig lite framåt så man har lite marginal om hästen skulle hoppa till. Se till att du har med dig sällskap första gångerna som sagt, och sen kolla lite och försök undvika cyklister i viadukten - onödigt skrämselmoment första gångerna.
 
Sv: Rida under viadukt?

Se upp för plogbilar *tipsa* Jag höll på att bli överplogad med snö en gång när jag var på väg ut ur en tunnel. Utan häst som tur var :D
 
Sv: Rida under viadukt?

I stället för att sitta på när det är skrittdagar brukar jag gå bredvid. Då kan man passa på att träna på nya vägar och andra farligheter, sen när det är dags att rida brukar det inte vara några problem. Kan verkligen rekommenderas! Andra positiva "bieffekter" av detta:
- Egen motion (får ju ofta stå tillbaka eftersom man måste motionera hästen i första hand och så himla mycket mer tid har man ju inte om man jobbar eller pluggar också)
- Öva på att visa häst vid hand

Håller med tidigare i tråden om att det inte brukar låta så mycket under bilviadukter. Värre med tågviadukter. :eek:
 
Sv: Rida under viadukt?

Vi har tre tågviadukter så ska man åt det hållet så har man inget val, alla stigarna/vägarna ska under järnvägen. Men dom flesta hästarna går igenom, men det klapprar väldigt inne i tunneln och när tåget går över är det ett speciellt basljud. Men hästarna ser/hör ju tågen dygnet runt så det kanske trubbar av dom.
 
Sv: Rida under viadukt?

Jag brukar nästan alltid hoppa av och gå bredvid eftersom vår viadukt trafikeras av timmerbilar som kör väldigt snabbt och tåg kör ovanpå. Det är främst för säkerheten då jag har bättre kontroll över min häst när jag själv står på backen. Han har aldrig reagerat på tågen som kör ovanpå och inte heller bilar där uppe. Mitt tips är precis som andra har skrivit att gå med hästen genom de första gångerna så att ni båda är trygga i situationen. Känns det bra att sitta kvar på så gör det :) Jag brukar avgöra beroende på tidpunkt (mängd trafik) och hans humör om jag sitter kvar på ryggen/i vagnen.

Lycka till! Prova första gångerna när det inte är så mycket bilar/bussar ute :)
 
Sv: Rida under viadukt?

Jag kom på när jag läste tråden att jag kommer oxå behöva rida under en (stor) viadukt under motorvägen. Den dagen vi ska utforska vägar åt det håller kommer jag bara gå som vanligt och blir han lite störd kommerh an få stå och kika tills han är lugn och sedan fortsätter vi. jag skulle nog lägga till ett likadant stopp precis på väg ut också för att han inte ska lockas att fly ifrån "obehaget" om han känner sådant.

Det är vårt standardförfarande och väl inövat, funka prima för oss och har gett en lugn, trygg häst som vid mindre problem (typ en konstig soptunna eller liknande :p) inte har några problem att fortsätta gå - för inget hittills har ju skrämt honom så att Han varit tvunget att ta beslutet att stanna eller springa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: lillan222
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp