rida två ggr om dag?

U

Uddatyp

har tänkt börja rida 2 ggr om dan..e de fär tätt om man rider vid 9 eller 10 på morronen o sen rider vid 2 tiden nångång på dan?

Sv: rida två ggr om dag?

Ja varför inte?
Hästar ska röra på sej och så länge du inte rider halvt ihjäl hästen så tål den att arbeta flera timmar om dagen. :)

okej...så bra..nåra tips på hur man kan rida?
rida i ridus eller paddock andra gången e ganska uteslutet för så mycke folk där då.
men kan man klättra o sånt utan att de blir för mycke? hur mycke e för mycke?

Det beror ju på vilken kondition du har på hästen.
Men när jag tävlade/tränade (är numera bara hobbyryttare) så red jag ofta ett dressyrpass och en uteritt varje dag. Men en dag i veckan skrittade jag bara ut.

Jag tycker personligen mest om att rida ut lite före och efter passet på ridbanan. 20-30 minuters uteritt före och efter ridpasset pluss en uteritt i varierande terräng på 1-4 timmar. Tiden du har att lägga på ridningen får ju styra också :)
Men att bara harva runt på ridbanan två gånger om dagen tror jag inte varken du eller hästen trivs med.

:D :rofl: :D

Det går nog alldeles utmärkt. Se alla ridskolehästar... I somras körde jag shettisen två gånger om dagen då jag kunde, han var ju då i full tävlingskondition. Men jag varierade passen så mycket som möjligt. tex dressyr först och skogstur sen. Men som tidigare sagt ger det nog inte så mycket att bara rida på banan två ggr om dagen. Bara hästen har kondition för det!! Det är målet med min häst att han ska kunna gå två ggr om dagen! Bara man jobbar på lite olika sätt, lite olika muskler och flås.

Då jag själv inte är någon ridhusmänniska så skulle jag själv ha ridit kanske max 3-4 pass per vecka i ridhus, kanske lite på väder och sånt som får avgöra, och resten rida ut. Det finns mycket när det gäller dressyr och annat som man kan träna trots att man rider ut. Och ridas 2 pass om dagen är nog ingen fara alls för hästen.

jag tycker inte det verkar särskilt bra. Musklerna behöver 48 timmar på sig att återhämta sig efter ett hårt träningspass. Men om du rider lugnt jämt går det ju bra då, men det tvivlar jag på att du gör.
Mitt ridschema ser ut ungefär såhär:

dag 1: hårdträning;ex. klättring eller kondition
dag 2: vila; kort promenad och markövningar
dag 3: lugn ridtur; en ganska normal ridtur, med alla gångarter men inte så mycket mer; tex. lätt dressyrpass

Jag har märkt att hon har satt mycket mer muskler på den senare tiden, mest ryggmuskler :banana: . Om det beror på detta, det får ni väl avgöra själva! Jag tror iaf definitivt det.

Jo...men man behöver ju inte hårdmuskelträna varje pass. Rider du ett hårt dressyrpass/klättring eller liknande och sen far du ut och skrittar senare på dagen måste ju bara vara bra. Hästen borde ju bli mjukare på så sätt och risken för träningsvärk minskas, om du håller hästen i rörelse. För hur mycket dom än står i hagen rör dom flesta (vissa gör ju det!) inte på sig speciellt mycket... Har man en häst som står inne mycket skulle jag absolut inte tveka att göra det!

jag gör det ibland med min häst, när jag har tid så det räcker.
Men rider inte två hårda pass, utan aningen ett "jogg-pass" med lösgörande travövningar och lydnad i skritt-trav, eller en uteritt på morgonen och sedan tränar med effektivt på eftermiddag/kvällen.
Jag har aldrig märkt att hästen skulle ta skada av det, tvärt om!
Hans kondition är bättre och hans annars lite röriga huvud blir bättre när han får något att fundera över. :)

Bara passen äv varierade så är det ingen fara. På många kursställen har man ju två pass om dagen. Där jag har varit har ett pass varit dressyr/hoppning och det andra t ex uteritt, longering, tömkörning eller annat för omväxling.

Det gäller ju dock att hästen är i kondition för detta. Du kanske inte ska börja med två pass varje dag direkt utan öka efter hand.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 685
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 414
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Har funderat på en sak när jag går bland hästarna och mockar. 9 av 10 ggr kommer min häst fram och bajsar precis brevid...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama