Rida sto med föl vid sidan! Nu är fölis 10 dagar redan...

Vet inte om mitt inlägg är ett av dem du tagit illa upp för. Ville i så fall bara klargöra att MITT TIPS helt enkelt var att vänta iaf 2-3 månader. Ingen har väl sagt något om att du behöver låta bli att rida i 9 månader!? Som sagt, kortare ridturer när fölis är ett par månader - javisst, men den är ju inte ens två veckor ännu. Tänkte du inte på hur du skulle lösa det med utevistelse o motion innan fölis kom fram?

Njut av att se ditt sto och föl tillsammans och lägg ner ridplanerna iaf ett par månader! Det blir varmare hela tiden o de kan gå ute mer.

jag praoade på ett gallop stall där ena stoet skulle föla och sedan skulle sättas i gång igen, hon blev i gång satt när fölet var ca en vecka (hon var arbetsnarkoman) men dom lät fölet stå ine i boxen med någon som passade det hela tiden medans mamma var bort, men stoet var borta korta turer i början som utökades effter hand.

men stoet var inte bekymrad över att lämna fölet, fins det inte något sätt så att dom kan se varandra när du rider?

... Jag var mycket medveten om hur det skulle kunna komma tt bli när fölet är fött... Inte för att ni egentligen har med det att göra men kan meddela att jag var tvungen att byta stall hastigt och plötsligt pga ändrade omständigheter och valde det bästa stallet jag kunde hitta. Stoet var då redan betäckt!

Som finns att läsa i mitt första inlägg var frågan riktad till dem av er som börjar rida era ston innan avvänjningen, inte typ inom den första månaden. Skulle aldrig falla mig in att sitta upp på henne så tidigt, vilket också framgår av tråden.

Och ja, jag har en hage att vara i, ska bara laga trästaketet först...

Ta det lugnt alla upprörda!

Rek. Dig att använda bett när Du tar ut stoet ensamt från fölet....typ när Du skall longera henne eller annat då fölet ej skall vara i närheten. Plus longerlina....

De kan bli hiskeligt starka stona...även den kolugnaste av dem...sedan spelar det ingen roll vad det är för ras...men när fölis finns så kan vissa ston bli helt blockerade.

Det är väl jättebra! Då kan du ju börja rida henne i hagen med fölet vid sidan om en månad eller två. Problemet löst :).

2 ston som fölat lite sent och skulle iväg för premiering med ridprov på sommaren satte vi igång så smått efter 2-3v, det ena (hbl) var lugn men inte hennes föl, han höll på att riva boxen och slog sig blodig.. så det slutade med att han fick följa med in i hagen/paddocken och springa sina 'racerundor' lös, fast ibland var han uppe med framhovarna på ryttaren (ville väl rida han med) :D

Det andra stoet (arab) var det tvärtom med, hennes stoföl lade sig att sova då mamma reds ut.. där fick det bli 5-/10-minuterspass 2 ggr/dag, sen var mamma löddrig och väldigt upprörd.. blev ju bättre efter en vecka och då ville även fölet hänga med emellanåt, allt gick bra och stona fick sin B-lapp och därefter ledighet på bete :d

Nu har Cigridh tröttnat på att vara inne med sin fölunge. Hon försöker smita ut så fort man öppnar boxdörren. Pga vädret går de bara ute korts stunder om dagen. Nu ska jag börja lugnt att motionera stoet utan fölet. Hitills har jag bara longerat 5 minX flera varje dag för livmoderns skull men nu ska jag börja ta lite längre pass för att förströ mamman med. Ska även börja gå ut korta sträckot med fölisen racande brevid. Rida väntar jag däremot med ett par veckor till tills allt börjar bli som vanligt i kroppen igen och det är lugnt att vara ifrån fölisen. Längtar tills solen tittar framigen så de kan vara ute lite längre, regn är inte roligt med så små fölisar :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka