Rida shelandsponny?

A

anananan

Hej, jag hade tänkt skaffa en liten skötare till shettisen så han får komma ut och röra sig lite. Hur lång får man högst vara tycker ni?

Sv: Rida shelandsponny?

Du kanske mer ska lyssna efter vad ryttaren väger, jag hade en lång tioåring som red min lilla shettis ( 93 cm hög ) men hon var tunn som en sticka. Visserligen hamnade skänklarna långt ner, men hon var så duktig att det funkade bra ändå.
För min del kändes det bra att ha en lite äldre ryttare som hade vana, men sån tur har man ju inte alltid att man hittar en lätt sådan. ;)

Håller med föregående talare om att längden inte spelar någon roll - fundera över vikten istället!

Och hur mycket tycker ni att man max får väga ungefär? Shettis är dryga metern.

längden har inte så stor betydelse utan vikten plus balansen och om ryttaren rider bra.
hellre en ryttare som väger 45 som har god balans än en ryttare som väger 35 som har dålig balans och som sitter fel . men dock bör juinte ryttaren vara för tung. sen beror det ju på om shettisen är tunn eller vek

Frågar samma sak, fast om ett russ:
Hur lång och hur mycket ska man max väga för att rida ett russ på 1.29

jag har en jätte grov och muskulös shettis på 110 cm i mankhöjd..(vet att hon är lite för stor för shettis måtten:angel: ) och henne ridre jag själv på.. fast då bara barbacka i skritt och lite trav. hoppar aldrig eller galopperar. jag väger ca 45 kg och är ca 160 lång(16år:P)
så det beror helt på grovleken hos hästen och vikten hos ryttare och dess balans. men jag tror du märker på hästen när den tycker det känns för jobbit, då säger den ifrån..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 035
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 371
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar