rida samma häst två gången en dag ????

K

kentflikkan

ska träna i kväll med en häst vi lånat. men förut ringde min syrra och sa att hon ville rida. min kära mor sa då att det var helt okej och att det bara är bra om hästen rids 2 ggr / dag. men det tycker verkligen inte jag !!! då sa mamma att jag kunde fråga vilken tränare som helst å att dom skulle tycka det var bra om en häst rids två gången samma dag. ehhm, håller inte riktigt med där.

hästen är dessutom 17 år gammal o inte världens piggaste häst .. hon är inte slö men om man jämför med min ponny så är hon motsatsen till pigg :crazy: jaja.

tänkte bara fråga om ni rider eran pålle 2 gånger om dan?
det hade ju vart en annan sak om jag inte skulle rida lektion med henne i kväll...

hur många lektioner om dagen går inte ridskole hästarna? de felsta av dom är i relativt god kondition i mina ögon.

har absolut inget emot att rida en häst två gånger, det är i mina ögon bara bra, framför allt om man försöker höjja kondition och arbetsnivån.

Sen att man ska planera upp ridningen så att hästen inte överansträngs är en annan femma. Man får ju tänka på hästens grundkondition och tillräcklig mental och fysisk vila mellan passen och ridplaneringen i övrigt.

som programledaren för Hästliv (vars namn jag glömt) sade
så skulle våra hästar må mycket bätte om vi hade tid att rida dem sådär 3 gånger om dagen (morgon, middag, kväll).

Förutsatt att hästen är i bra kondition
och inte rids hårt eller hoppas båda gångerna
borde det inte vara några problem.

Jag ser det inte som ett problem att rida 2 gånger/dag om hästen är i kondition. Att vara slö är en annan 5:a.

Att hästen sedan är 17 år kan man ju ta med i beräkningen. Kanske inte så bra att galoppera 2 timmar.

Hade jag bara hunnit så hade jag ridit min häst två gånger om dagen. Inte två jättehårda pass men ett ordentligt och ett kortare pass.
Tror inte du behöver vara orolig för ikväll. Ta in hästen från hagen lite tidigar så att den kan vila, eller be din syrra att inte släppa ut henne i hagen igen. Då kan hon ju vila lite mer. Om hon äter betfor så ge henne det en stund innan du ska rida.

Jag kör min häst två ggr om dagen utan några problem. Oftast blir han piggare till andra passet. Man ska väl däremot kanske inte rida två hårda pass en dag om hästen är van vid ett lugnt om dagen annars.

Det beror väll helt på hur hårt ni rider hästen?

Ridskolehästar går ju flera timmar/pass om dagen, likaså rider man två pass på de flesta ridläger.

Hur hårt rider din syster och hur hårt tränar du på din lektion?

Jag hade en äldre häst i sommras, oftast red jag två kortare turer på en dag, en tur på morgonen och en på kvällen. Iofs, så tränade vi inte precis, vi mest lullade i skogen och det varken krävdes att han skulle springa särskilt mkt eller fort eller arbeta mer än korta stunder i skritt.

Det är generellt sett ingen fara för hästen att gå två gånger per dag - men om den inte är van vid det så är det ju inte så listigt om din syrra rider den på dagen (om hon inte bara rider ut och skrittar), för då lär den ju inte vara på topp till träningen på kvällen. Så jag tycker att din syrra ska låta bli att rida, om hon inte kan nöja sig med en liten skrittrunda.

Min hopptränare berättade om en tysk vet. som hade forskat om hästarnas kondition och sånt. Han hade då sagt att en häst skulle egentligen gå ca 8h/dag. Och att det inte räckte med att hästen går i hagen hela dagen. Vet inte om han syftade på att man skulle rida hästen 8h/dag ( :smirk:)
men hästen skulle iaf GÅ 8h/dag... Så det är ju bara till att spara ihop till en skrittmaskin man kan slänga in hästen i morgon och kväll ;)

De flesta hästar tar ingen som helst skada av att ridas 2 gånger om dagen förutsatt att man inte tränar stenhårt.

tyvär så hinner inte jag rida min häst 2ggr/dag. men kommer försöka göra det så ofta jag kan. Men jag skulle ju inte rida 2 stenhårda pass varje dag. och inte heller 2 lika dana pass. Kankse ett dressyrpass på 45 min. Sen kanske hoppning eller uteritt. 45 min-1,5 tim.

Bara man låter hästen vila emellan och ta det lungt samt tänka på att inte "köra hårt" i båda passen. Max tre timmar totalt skulle jag rekomendera. Att man rider lite skolridning på morgonen och uteritt på eftermiddagen är nog ok, så gjorde vi på ett ridläger.

Dessutom ökar ju hästens kvalitet och styrka i kapp med att man tränar den, men kom i håg att det är som med människan, det är i vilan den bygger muskler och sådär.

Det bästa vore om du lägger upp kanske ett schema eller i alla fall riktlinjer för perioden du ska ha hästen.

Lycka till och ha det så trevligt :)

Fysiskt sett - troligtvis.
Mentalt - beroende på hur bra ni rider (och därmed utbildar hästen) så är det inte så säkert.
Rider ni kravlöst dock, eller bara en av er sköter utbildningen och träningen av hästen per dag, så tror jag det kan funka.

I frihet rör de sig MÅNGA timmar per dygn, så det är nog inga problem.
Min dröm är att bo så man kan ha häst hemma och hinna rida 2 ggr/dag

Jag hinner ofta bara rida en ggr om dagen men har ridit både morgon och kväll då och då. Inga problem för hästen.

skulle påstå att hästen inte tar ett dugg illa av att ridas två ggr per dag. men man behöver ju inte träna höjdhopp två ggr samma dag.
händer ibland att jag rider dressyr på morgonen o rider ut på eftermiddagen, hästen är lika glad varje gång jag kommer med sadeln. hästen är ett djur som naturligt lever i ständig rörelse så två ridpass lär han inte dö av.
äldre hästar ska man ju absolut inte ställa av för mycket. hellre två lugna pass än ett stenhårt i så fall...

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama