Rida på två händer på stång

Seabaz

Trådstartare
... i freestyle reining. Får man det eller inte?

Jag har regelboken men just det där är väldigt luddigt. Jag ringde någon på WRAS i somras för att fråga men hon kunde inte svara heller utan jag skulle ringa hon som skrivit (?) regelboken.

Jag fick dock inte tag i henne just då och sedan föll det i glömska...

Vet att jag hade en tråd ute om det då också men men...

Någon som vet?

Sv: Rida på två händer på stång

på alla de freestyle reining jag har sett har man fått rida på två händer på stång så det borde i alla fall vara så ;)

Ja precis så tänker jag också men iom att nu är det en ny regelbok ute, jag har visserligen ingen gammal då jag inte tävlat western på massa år så jag vet inte om det är samma formulering i dom gamla som i den nya....

det är tvetydigt

jag har varit och sett två freestyle reining i år, och då har dom ridit med två händer så jag är till 99% säker att man får de...

Som jag förstått det som de freestyle reiningar jag har sett så får man rida med två händer på stång, huvudbonad är heller inte något man behöver ha.

WRAS regelbok 07-08 sid 89 §532A4 "Det är tillåtet att rida på två händer (en hand eller ingen hand) och att använda vilket som helst av de bett, som är tillåtna enligt denna regelbok (se §165-§176). Detta inkluderar stång-, tränsbett och Hackamore (Bosal). Vid ridning med stångbett gäller enhandsfattning enligt denna regelbok."

Jag tolkar det som att man numera måste rida på en hand om man väljer stång. Tidigare regelböcker så var det tydligt att man fick använda två händer.

/Ida

snacka om att vara otydlig... först skriva att man får rida på två/en eller ingen hand och sedan att man ska rida på en på stång... :crazy: men det är väll WRAS och regelböcker i ett nötskal...

Jo regelboken är tyvärr full med självmotsägelser, och mycket som borde vara med men som inte är det. Hade hoppats på att det skulle bli bättre när de nu hade den ute på remiss, men det blev det ju inte... Fler kockar, och så vidare.

/Ida

Letade upp min regelbok från 05-06, det är den första WRAS-regelboken där freestylereining är med. Formuleringen där är exakt likadan, förutom att den sista meningen, dvs den om en hand på stång, inte finns med.

/Ida

jo, det har jag också sett... kollade också upp i den förra om vad som stog där... var ju MYCKET bättre formulerat i förra upplagan...

Kollade i USEF's regelbok också när jag ändå håller på. Del av 24RN106 "Exhibitors are allowed to use two hands (as well as one or no hands) and any bit approved by the NRHA rule book, including snaffle bits and bosals approved for use in the Snaffle bit or Hackamore classes." Står inget mer som begränsar handanvändandet vad jag kan hitta.

/Ida

vad jobbig WRAS är som hela tiden ska krångla till allt...

Jag har hört att freestyle är för många inte bara utklädnings-kul, utan lite av en "uppfostringsgren" då en häst börjar slarva och det är svårt för ryttaren att rätta till med en hand:-)

Det är alltså tillåtet med 2 händer!

//Gilly

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 786
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka