Rida På tre skor?

Sv: Rida På tre skor?

Rider aldrig på tre skor eftersom min häst har känsliga fötter och skulle trasa sönder hela tassen om jag försökte.

jag har lärt mig en bra sak, spara gamla skor som passar och så lär man sig att slå på tappskor, så även om skon försvinner på en ridtur finns det en sko hemma som passar som man kan slå dit..

Jo, vi sparar ju gamla skor men problemet är, jag kan inte slå fast en sko :S och tänk om man spikar helt fel! gud vad hemskt!
sedan finns det nog ingenstans här omkring som man skulle kunna lära sig slå fast en sko heller :( inte vågar man väl bara testa hux flux heller?! :eek:

BeastieBabe skrev:
jag har lärt mig en bra sak, spara gamla skor som passar och så lär man sig att slå på tappskor, så även om skon försvinner på en ridtur finns det en sko hemma som passar som man kan slå dit..

Det är klart att man inte ska slå på en sko om man inte vet hur man ska göra.
Men det finns ju kurser då man kan lära sig slå på tappskor och då över man ju på döfötter. Och på vissa tappskokurser kan man då också få tappskokompetens så att man själv ska kunna slå tappskor.

Tror även man måste tappskokompetens om man t.ex. ska utb. sig till dipl. hästskötare.

sömhålen finns juh kvar, det man behöver göra är att hitta sömhålen, känner man att sömmen inte går i hålet hela vägen är det bara att dra ut sömmen igen..

jag tycker att du ska haffa din hovslagare nästa gång och be om en snabbkurs i att ta av en sko och slå på samma sko på den overkade hoven igen.. bara för att du ska lära dig hur man gör..

jag lärde mig slå på tappskor på teorin på ridskolan, på levande häst men levande hovar, drog av och slog på skon igen..
och inte så att hästen fick skon avdragen 15 ggr för att 15 st skulle prova. näe 6 st ville prova att slå i söm, sen vågade ingen mer så då tog jag och provade allt.. att dra av skon var drygast, tur att hästarna fixar den biten själv oftast..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama