Rida På tre skor?

Tibra

Trådstartare
Hej

Jag undrar om det är väldigt dåligt att rida på en häst som tappat en sko? vad är riskerna?
Är det dåligt även om hovarna är starka?
Några säjer att hästen kan bli halt och ojämn i det benet medan andra säjer att det inte alls är farligt bara man rider på mjuk mark, tillexempel äng..

mvh/Linda :d

Sv: Rida På tre skor?

skulle inte tro att det är så bra om man gör det en längre tid, men kortare tid typ i väntan på hovslagaren e de ingen fara

Vår hovslagare kommer bums ,oftast samma dag vi har haft tappskor.Han tycker det blir för snedbelastat även om de bara får gå, utan att ridas.

Jag red knappt en timme på min kbl travare med 3 skor endast i skogen. Märktes inte alls att han ömmade något. Någon dag efter var equiterpeut där och sa att det benet där han inte hade någon sko var överansträngt.

Så jag rider inte mer med 3 skor.

Om man är medveten om att hästen har tappat en sko redan i stallet så bör man hoppa över att rida den. Allra helst om hästen har dåliga hovar. Beroende på hur tjocka skorna är kan de ge snedbelastning vilket inte är så bra. Det kan också bli snedbelastning om hästen är ömfotad (vilket de allra flesta hästar är när de precis har blivit av med skorna) genom att den försöker att lägga över mer vikt på det andra benet för att skona den ömfotade hoven. Om inte hovslagarn kan komma så snart som man vill och man ändå vill rida på hästen är det i så fall bättre att ta av skon på det andra benet också än att rida med tre skor, i alla fall om hästen har tappat en baksko. Men naturligtvis kan ju hästen tappa en sko under tiden som man rider. Om man inte kan slå på en tappsko (vilket i är väldigt praktiskt att kunna) så får man försöka att rida lungt och där det är så mjukt som möjligt. Om hästen visar att den är väldigt öm bör man sitta av och endera försöka leda hem hästen eller försöka att få dit någon transport som kan skjutsa hem hästen till stallet.

/Sara

Jag har ridit med 3 skor vid några tillfällen, i väntan på hovis om det tagit länge innan han kunnat komma ut. Har då ridit på ängar el dyl där underlaget är mjukt.

det brukar gå bra att rida hästen på 3skor om inte hästen har väldigt dåliga hovar då förstås..ja brukar rida min häst lite lugnt ändå när han ha tappat en sko ,men inte hoppa lr rida hårt...

Jag har tävlat hoppning på tre skor :smirk:
hästen trampade av sig en sko i transporten :o Men tävlade klassen i allafall, det var i ridhus. Hade inte ridit om det varit på grus bana.

Jag har hört att så länge inte sömmar finns kvar och hoven inte är skadad så kan man promenadrida hästen lugnt och på mjukt underlag..

Men det behöver inte vara sant. Jag skulle inte tänka mig att rida med 3 skor. Möjligtvis Skritta på en äng.

Senast ändrad av en moderator:

min häst tappade en sko i mars, hon gick med 3 skor i två veckor och inte dog hon av det.

En kortare lugn stund skulle säkert inte vara någon fara (Om hästen nu måste gå, helst ska man inte rida alls-det finns ju en anledning till att dom har skor), men vid längre ridning på 3 skor blir hästen snedbelastad och hovarna slits ojämnt!

Jag drar hellre av den andra för att det ska bli jämnare.
Har gått en kort kurs i tappsko kompetens och har en supersnäll häst som är tålmodig med mig :)
Så ta av skor brukar inte vara några större problem, däremot att slå på är ju svårare.
Jag rider oftast inte om hästen har tappat en sko. Och gör jag det så är det på ridplan eller i gräs, inte på vägar.

Nu minns jag inte, handlade tråden om en tappad framsko? När den här frågan kommer upp måste man ju dra sig till minnes hur hästen fördelar sin vikt i det vilda. Har för mig att det var 60% fram och bara 40% bak. Lägg då till ryttarens vikt samt att det skiljer på höjd på framhovarna= snedbelastning. Jag skulle aldrig drömma om att rida en häst som bara hade tre skor, inte ens om den faktiskt förflyttat vikten bakåt. Då drar jag hellre av den andra framskon också och låter bli att rida tills min hovslagare kan komma ut och rätta till problemet. Eftersom människorna satte skor på hästarna till att börja med har vi även ansvaret att se till att hästen inte lider av det på något sätt.
Det är min åsikt... :cool:

jag har ridit min häst med bara tre skor, jag red inte alls lika hårt som vanligt och han dog inte av det.
men nu har han inga skor.. ;)

tänkte bara inflika en liten sak - ofta så klagar kunderna över hur lång tid det tar att få dit hovslagaren för att slå på en tappsko ( och ofta är det de personerna som ringer lördagkvällar, nyårsafton m.m. och även på hemtelefon)

så är det inte så lätt alla gånger att hinna komma ut när man har så mkt bokningar.

Jag har nämligen en låtsaspappa till hovslagare och rider ofta med bara 3 skor på hästen, ett tag hade han bara 1 sko (fast det är ju bara några dagar för han har så mkt att göra) och nu så har han bara skor på höger sida ;) :P!
detta är då iof alltid när det gått sisodär 8 veckor och det är dags för ny skoning...
tillfälligt är det ingen fara och hästarna känner ingen större skillnad.
men det är ju inte bra att gå så en längre tid.

någon enstaka dag kan jag rida med bara 3 skor, men helst inte. Onödig snebelastning helt enkelt. Och rids det med bara 3 skor är jag mycket noga med underlaget. Ska man rida under längre tid skulle jag dra av den andra skon också.

Jag rider med tre skor om det bara är tillfälligt, och då bara på mjukt underlag. Jag skulle inte åka iväg och träna som sjutton...

Att rida med tre skor är kanske inte så jätte bra då det blir en ojämn belastning.
Men det är ju jätte bra om man själv lär sig att sätta på tappskor, det är inte så svårt om man sätter sömmar i de gamla sömhålen i hoven. Det finns ju sådana helgkurser, det är jätteroligt att gå en sådan. Det rekomenderar jag verkligen.

Jag skulle inte rida med 3 skor, däremot skulle jag slå på en sko direkt jag märkte att det var en borta.
Min tappar aldrig skor men, utifall att.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 082
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
1 089
Senast: EmmaN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama