rida på nybetäckt

astronaut

Trådstartare
har ju fått en foderhäst som är nybetäckt och så iaf.

för att inte orsaka skador på hästen + kommande föl.

hur ska man rida hästen på lämpligast sätt? när ska man sluta rida ev. enbart ta kortare skrittpauser? Är det ngn månad då en häst kan förlora fölet om mamman blir riden?

vill veta allt, vad man bör tänka o bör göra för att varken skada mor eller blivande föl.

Sv: rida på nybetäckt

man ska inte träna hårt på 21 dagar efter att hästen är nybetäckt... men sen kan du rida som vanligt och sen kanske tre månader innan fölningen kan man ju börja tare lite lugnt och sen sista månaden skritta å trava lite i skogen. det är min åsikt iaf.

Sv: rida på nybetäckt

Carat skrev:
har ju fått en foderhäst som är nybetäckt och så iaf.

för att inte orsaka skador på hästen + kommande föl.

hur ska man rida hästen på lämpligast sätt? när ska man sluta rida ev. enbart ta kortare skrittpauser? Är det ngn månad då en häst kan förlora fölet om mamman blir riden?

vill veta allt, vad man bör tänka o bör göra för att varken skada mor eller blivande föl.

Ta det lugnt. Promenadrid utan att anstränga alls om hästen var igång ordentligt före betäckning. Var den inte igång så vänta med att rida tills efter 40-60 dagar. Rid då igång försiktigt. När hästen blivit ultraljudad 15 dagar efter betäckning så vet du om den är dräktig eller ej (om inte det redan är gjort).

Hälsning Maja

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 628
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: yamyam
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama