Rida på en hand

_FiA_

Trådstartare
Ni som rider på stång och en hand, brukar ni alltid ha tyglarna i samma hand? Jag kan absolut inte rida med vänster hand utan använder bara höger och jag börjar känna mig sne? borde man inte bli det tillslut ? eller är det inbillning?:crazy:;)

Sv: Rida på en hand

Jag har jämt börjat rida western men trivs bättre med och ha tyglarna i vänster, men funkar med höger också. jag är dock starkast i vänstersidan.

Jag kan rida med både men det känns betydligt bättre att rida med höger så det gör jag 99% av tiden. Det där med att bli sne, inget jag har känt av iallafall... man får väl försöka sitta med den fria armen i någorlunda lika position :laugh:

Jag är högerhänt, och därför har jag alltid ridit med tyglarna i vänster hand för att kunna hantera lassot med höger. I början kändes det ganska skumt, men nu kan jag absolut inte rida med höger hand i stället!

rider alltid med tyglarna i höger hand. fast det kanske skulle vara idee att prova byta nångång...

Jag rider för det mesta med tyglarna i samma hand, vänster. Men tvingar mig själv att använda höger oxå.
Jag kan inte säga att jag blir sne av enhandsfattningen men kroppen har andra bekymmer som gör att jag "känner " mig sne.

Jag rider med vänster hand för att ha höger fri att "arbeta" med. Sitter i från körningen då jag hade tömmarna i vänster hand och piskan i höger vid körning med en hand.

Att tänka på när man rider med en hand är att han fortfarande ska ha axlarna lika långt fram. I Western Horsemanship t ex ska du rida med den "fria" handen bredvid tygelhanden precis som om du rider med två händer. Ser lite fånigt ut men det är vad domaren tycker om.

Åh, jag hatar den där överblivna handen! :angel:
Hemma ligger den ofta i västfickan, och det var en lättnad att rida med romal på kosseträningen igår, men på tävling, när jag rider med split reins vet jag ALDRIG vart jag ska göra av den. Rakt ner, eller böjd intill kroppen... Oftast flaxar den runt lite här och där under ritten, har jag märkt :grin:

Romaltyglar är både snygga och praktiska om man inte vet vart man ska göra av "mupphanden";).

KL* Man ska ju se till att ha den fria handen i en liknande position som tygelhanden alt. böjd mot kroppen, just för att inte sitta snett och felbelasta, samt att man behåller balansen och har axlarna i jämnhöjd :)

Jag är högerhänt och har tyglarna i vänster. Vill ha arbetshanden fri ;) ...precis som många säger här är det viktigt att man tänker på sin övriga kropp, att man har bra balans och inte sitter snett. När högerhanden inte "jobbar" så är den placerad intill vänsterhanden eller strax över...Har inte problem alls med det...

Nu rider inte jag på stång riktigt än (eftersom jag inte äger någon...) men rider ändå på enhandsfattning emellanåt just för att få in neck reiningen ordentligt. Håller då tyglarna i vänster hand, vilket känns absolut naturligast, och högerhanden vilar ofta mot högerlåret eller i en ficka.

Men jag tycker man blir sne eftersom man ju har den axeln lite längre fram än den andra. Får helt enkelt försöka lära mig att rida med vänster hand. Provade igår och jäklar vad fel det kändes, hade ingen koll på handen alls:D

a jag vet jag är tyvärr väldigt stel åt det hållet, vilket verkligen inte hjälper att jag har tyglarna i den handen occkså... brer på problemet ännu mer. :crazy:

..nu kan jag inte halla mig.

Fokusera inte pa er Ena hand - lar er rida med bada. Det finns tillfallen da man behover anvanda vanster handen och vice versa - bra att kunna arbeta liksidigt - dar till ar det JATTEBRA hjarngympa for er.

Att rida pa en hand ar bekvamt - dumpar man da den fria handens axel - lagg den underarmen i er svank, rak.

lycka till

Balansbräda är en rund platta med en halvboll under som man står på för att hitta sin egen balans. Stärker ryggen och gör en medveten om kroppen. Perfekt att stå på när man ska borsta tänderna t.ex. ;) ...

Vi är väldigt noga med att jobba våra hästar liksidigt men de flesta ryttare glömmer bort sig själv i det.

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
430
Senast: skiesabove
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
389
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 213
Senast: lirco11
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
691
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka