Rida på asfalt

S

Skuggabaldur

Nu hoppas jag att jag la den här tråden rätt. Men den handlar ju om ridning och träning så...

Jag har min häst i ett område med mycket bebyggelse och mycket asfaltsvägar. Undrar hur mycket ni anser att man kan rida på asfalt? Hur långa sträckor kan man skritta? Skulle kunna vara ute i timmar och skritta längs vägarna, men är det bra för hennes ben?
Samma med tölten, anser ni att man kan tölta lite då och då på asfalt - inga längre sträckor alltså? Eller ska man hålla sig till skritt? Takten i tölten blir ju väldigt mycket bättre på asfalt, så det hade varit bra att kunna tölta några små sträckor lite då och då.

Innan har jag alltid tänkt att man enbart skrittar på asfalt, men sen har jag läst här att folk tränar trav och en massa på asfalt. Och så har jag aldrig haft hästen på ett ställe med så mycket vägar, så jag har aldrig behövt fundera på det.

Sv: Rida på asfalt

tror det ska sträcka hästens senor när man travar på asfalt.
man ska i alla fall variara underlaget.

Det råder lite olika meningar, rider själv inte på asfalt för att det finns bättre underlag att rida på samt att jag inte vill slita på hästens skor, bara man skrittar ett pass på asfalt syns ju nötningen tydligt.

Men egentligen så är riktigt packade grusvägar mer hårda än asfalt så om man är rädd att anstränga hästars ben ska man inte heller rida på såna.
Skorna hästarna har på sig är ju inte heller direkt stötdämpande.

jag lärde mig att det stärker senor att skritta på asfalten, så dagarna innan hovslagarn ska komma beger jag mig ut och skrittar :D

högre tempo borde ju slita mer än stärka tycker jag.. om man ser på körekipage som inte kan hålla sig till vägkanten med hästen, har ju en del speciella skor med gummi eller liknande för att det ska bli liite mer svikt..

hörde från hovslagaren, en gammal man som hela tiden ringde om att få sko om sina två travare (ridtravare), vart tredje,vart annan vecka var han där och skodde på nya skor då dom andra var nerslitna. Så tillslut frågade han lite försiktigt om varför dom slits så fort... ja då hade han enbart ridit på asfalt; travat, galloperat, då han bara kände till asfalt vägarna :crazy::crazy: stackars hästar säger jag bara:eek:

en annan sak med asfalt är ju oxå att det kan bli så halt med en skodd häst som plötsligt blir rädd eller om det är blött på vägen :(

Oj, snacka om att vara glömsk alltså! Hade totalt glömt att jag skrev denna tråden:o:p!

Men tack för svaren! Hur mycket/länge tror ni man kan skritta på asfalt då? Eller hur skulle ni själva gjort? Jag måste rida en del på asfalt för att komma till ridvägar, så det är väl en fråga om hur många gånger i veckan jag borde hålla mig i paddocken osv. Just nu rider jag väl kanske 3 dar i paddocken och 2 dar ut och så vila 2 dar.

Rider aldrig på asfalt då det är tävlingssäsong här från maj till september & jag inte vill slita på skorna.Bara när man korsar vägar osv.
Men rid så mkt du har råd med, eller nåt;)

haha ja precis! :rofl:

men kan man annars inte rida vid sidan om vägen? vi har asfalt från och till ridvägarna, men vi har trampat upp en liten stig precis vid kanten brevid efter alla år :)

Så det enda negativa egentligen är slitaget på skorna? Usch, jag som har en svindyr hovslagare:p!

haha ja precis! :rofl:

men kan man annars inte rida vid sidan om vägen? vi har asfalt från och till ridvägarna, men vi har trampat upp en liten stig precis vid kanten brevid efter alla år :)

Tyvärr går det inte hos oss. Är mitt i ett bostadområde så man rider genom villaområden och på smågator. Men på vissa ställen går det att gå vid sidan om så det utnyttjar man.

Menar du skor för travare?de är hemska när det gäller nerslitning, & de är ju inte direkt tjocka från början heller:crazy:
Guldskor är väldigt hållbara, men hovslagare ogillar dem ofta då de förstör verktygen.

Jadå, det går att rida längs med vägen så vi har inget behov av att rida på asfalten.

Jag tror inte det är fel att rida då och då på asfalt. Jag rider min i skritt just för att stärka upp och även lite trav och tölt, bara nån gång ibland. Såg DVD:n "Rörelse utan gränser" med Maria Callum-Axelson, en tränare där rekommenderade att rida lite då och då på asfalten eftersom det hjälpte till att träna upp vissa muskler. Nu kommer jag inte ihåg vad den muskeln heter, men det går att ta reda på.. Har man inte ridit på asfalt på länge ska man inte ge sig ut och trava/tölta för långa sträckor. Tränaren på filmen tyckte det var värrre att rida på för hårt packade grusvägar, då det gav mindre svikt än asfalt.
Anledningen till att jag undviker asfalt är just slitaget av skorna, märks direkt att de har slitits då.. :cool:

Menar du skor för travare?de är hemska när det gäller nerslitning, & de är ju inte direkt tjocka från början heller:crazy:
Guldskor är väldigt hållbara, men hovslagare ogillar dem ofta då de förstör verktygen.

nej jag syftade på vi säger körekipage som i NY, dom travar hela dagarna på asfalt när dom inte är i parken. har för mig dom har några speciella skor för det. finns väl enstaka körekipage i sverige med, som nordvsenskar som drar vagnar till och från ställen :)

Jag undviker helst att rida på asfalt så mycket det bara går.

Ridning på asfalt bör vänjas in sakta. Börja korta sträckor i skritt och utöka dessa mer och mer. Fortsätt sedan på samma sätt i andra gångarter du vill rida i så slipper du överbelastningsskador.

Det är lika skadligt att rida på för mjukt/djupt underlag om hästen inte är van vid det som för hårt. Det sliter på leder och ligament och behöver vänjas in sakta. Asfalt sviktar mer än hårda grusvägar enligt många kunniga personer.

Ska du ut och springa maraton själv så måste du ju sakta vänja in dig på underlaget annars kommer benhinneinflammation och andra skador som ett brev på posten...

/Milla

Oki, jag blev lite förvirrad.
Har ingen aning om vad de kan ha för skor men vet att NY:s polishästar har haft gummiskor pga de går så mkt på asfalt, emn de håller ju absolut inte längre än en skoningsperiod om ens det när man går på sånt underlag.

Jag rider en hel del på asfalt både i skritt och tölt. Skritt är inget problem som du behöver oroa dig för. (Du är väl ändå inte ute och skrittar i flera timmar, kan ju bli liite långtråkigt;) ) Ska man rida fortare än skritt så är min tro att vänja hästen succesivt, inte " någon gång då och då". Jag tror att lagom mycket ridning på hårt underlag stärker hästen. Värre är det nog med för mjukt underlag...

Okej, då kanske jag kan tölta några gånger i veckan när jag ändå rider ut. Takten blir ju som sagt mycket bättre.
I vanliga fall är jag inte ute och skrittar i en massa timmar(;)), men här är så mycket asfaltsvägar så om jag ska ut på "upptäcksfärd" kan det nog ta några timmar, längs cykelvägarna (om jag inte rider de vanliga ridvägarna). Har inte varit i detta stallet så länge så det är skoj att se vad som finns runt omkring.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 203
Senast: Mirtai
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar