Rida olika stilar på samma häst!

Mysaan

Trådstartare
MIn fråga är egentligen ganska enkel. Är det möjligt utan att förvirra hästen att rida western och tex hoppa? Jag har nu en häst som westernryttare säger har bra kropp för att bli westernhäst ser lite ut som quatrarna på gården.

Men jag känner att jag kanske inte helt vill konventera eftersom jag är hoppryttare i grunden och skulle nog sakna det. Så är det möjligt att kombinera detta utan att hästen blir förvirrad? Tycker ändå western verkar kul och skulle vilja testa.

Sv: Rida olika stilar på samma häst!

Utrustningen på hästen spelar kvitta! Det där med olika ridstilar handlar hemskt mycket om just utrustningen. När du som samma ryttare rider din häst i olika grenar är det alls inte konstigt för hästen. I så fall kan inte en körhäst ridas, en dressyrhäst hoppas osv. Hästar mår bra av varierad träning o jag vet flertalet westernhästar som tävlar på hög nivå i både western + att de hopptävlar så kör på!

Jag hade en medryttarhäst som var skolad lite på "westernvis", med myycket vikthjälper o.s.v. och reagerade väldigt bra på det. Jag hoppade honom utan problem, tyckte nästan ofta att det var en fördel att han lyssnade så bra på vikten (så länge jag var med och gav rätt signaler, förstås), och vände på en femöring om så behövdes för att hamna rätt ;)

bara du inte hoppar med westernsadeln :P (hornet i magen är både farligt och gör oooont.. jag har gjort det misstaget med min pålla en gång, hon vägrade och AJ...)

Det var mest det att jag tänkte att man kanske inte använder hjälperna på riktigt samma sätt. Men det borde alltså inte vara några problem. Min häst är dessutom generellt väldigt känslig för vikthjälper har jag märkt vilket jag förstår är bra inom western.

Jag hade en medryttarhäst som var skolad lite på "westernvis", med myycket vikthjälper o.s.v. och reagerade väldigt bra på det. Jag hoppade honom utan problem, tyckte nästan ofta att det var en fördel att han lyssnade så bra på vikten (så länge jag var med och gav rätt signaler, förstås), och vände på en femöring om så behövdes för att hamna rätt ;)

bara du inte hoppar med westernsadeln :P (hornet i magen är både farligt och gör oooont.. jag har gjort det misstaget med min pålla en gång, hon vägrade och AJ...)

:rofl: Nä jag har inte tänkt hoppa i westernsadeln. Var sak på sin plats lite så får det ändå vara.

Jag rider western med min häst. Min medryttare rider dressyr och hoppar.
I början va jag lite orolig ifall det skulle bli virrigt för hästen. Men hon har aldrig varit besvärad av det. Jag kan låta min medis rida i en vecka och sen sätta mej och rida western. Hon har aldrig krånglat eller visat någon typ av förvirring gällande de olika stilarna.

Tvärtom så har hon fått en mycket trevligare trav som exempel. När bara jag red så hade hon en stötigae trav. Sen min medis börjae rida så har traven blivit mer harmonisk och trevlig. Nu kan jag sitta i traven.

Hon får en så mycket mer allsidig träning så hittils har det bara varit possitivt.

LÅter bra då skulle jag faktiskt kunna testa lite western men ändå inte ge upp hoppning elelr vad damen nu vill hålla på med.

Tack för svaret!

Ridstilen sitter ju inte i utrustningen, och när man kan rida sin häst ordentligt kan man göra allt. Min häst går westernridningens alla grenar, skall snart köras in och har hoppat mindre hinder och även testat på lite dressyrmoves och liknanade. Nemas problemas!

En häst som är westernskolad brukar ju som sagt ofta vara riden mer för skänklar och säte och hand, vilket borde vara idealiskt i hoppning!

Nu har jag aldrig pratat om utrustningen utan undrade om hjälperna var så pass olika så det kunde förvirra.

Jag kommer börja rida western i min engelska utrustning för att se om det passar oss innan jag köper massa dyr utrustning.

Jag tror det går alldeles utmärkt på din häst!

Hästarna & ponnyerna på vår ridskola går både handikapp, dressyr, hoppning och western, några är även terrängtränade. Så blanda kan man allt göra, det gäller nog mest att inte själv blanda ihop hjälperna.

Det borde gå helt fint, jag böt över till westernridning med min ponny då han kom till mig, tidigare var han mycket tävlad i dressyr och hoppning. Orsaken var att det hade blivit lite väl mycket ridplansridning och bjudningen där hade försvunnit helt, så i stället för att sparka å slå honom framåt provade vi in en w-sadel och ett par delade tyglar, nu 2 år senare har han åter hittat glädje på banan och bytt till engelsk sadel igen. Igår gjorde vi ökningar i både trav och galopp, vilket hade varit omöjligt då, om man ville ha rent samvete vill säga. I början av w-ridningen var ponnyn lite chockerad över att bli riden med så mycket större frihet då det mesta fungerar med säte och skänklar, red mycket lite med händerna, och tack vare det skulle jag nu kunna rida ett l:c dressyr program i enhandsfattning :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Zpunk
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar