Rida när det är riktigt kallt

Sv: Rida när det är riktigt kallt

En fördel är ju att kylan här uppe kan man klä sig emot - det är MKT värre söderut där fukten gör att kylan "kryper in i märgen"!!!

:bow:. Någon som vet hur det är här nere. Det är som att bada i flytande kväve. Olika typer av kyla är dåligt. :cool:

Mina vänner från Luleå var här får ett litet tag sedan, de höll på att frysa arselet av sig hos oss. Att de sen hade under -20 grader hemmavid, nej se det var inte lika kallt där som här.:rofl::rofl:

Men jag förstår precis vad de pratar om, ibland kan nollan kännas som -30 om det blåser lite också.:crazy:

Hade vi haft 15-20 graders som gräns hade vi inte fått rida på nästan 3 veckor nu :)

Jag tänkte likadant.. Det hade inte blivit mycket ridet ALLS under vinterhalvåret om man hade haft en gräns på -15 till -20 i mina hemtrakter. :eek: Jag brukar rida vid -25, men tar det lugnare med tanke på kalluft i lungorna.

Mina vänner från Luleå var här får ett litet tag sedan, de höll på att frysa arselet av sig hos oss. Att de sen hade under -20 grader hemmavid, nej se det var inte lika kallt där som här.:rofl::rofl:

Men jag förstår precis vad de pratar om, ibland kan nollan kännas som -30 om det blåser lite också.:crazy:

Min mans kusin, född i Lund, gifte sig med en tjej från Kiruna. De bodde först i Helsingborg men då höll hon (alltså den fd kirunabon) på att frysa ihjäl! Trots alla sina tjocka vinterkläder som räckt hur bra som helst hemma. Så det blev bara en vinter där, sedan flyttade de till Luleå. Nu bor de i Värmland - tydligen kirunabons absoluta sydgräns om hon inte ska frysa ihjäl! :D

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder :p

Men jag undviker att träna hästen vid alldeles för kallt väder. Däremot rider jag nog oavsett temperatur. Jag är mer emot att rida alldeles för varma dagar framför för kalla.

Tror inte han tar särskillt stor skada av att skritta, böja och tölta lite iaf. :)

Håller med, rida kan man ju och så kan man träna en annan dag.
Rida behöver ju inte alltid vara träning utan kan ju bara vara mys eller kul också. :)

Idag har vi bara -4! :bump:

Vid -15 brukar jag dra gränsen, hur mkt jag än klär mig och håller igång fixar jag det inte. Min herre uppskattar heller inga lägre grader än så så gärna så därför tar vi det lugnt de dagarna. Då busar vi hellre i hagen eller lär oss något i stallet :)

Jag håller med där!

När jag bodde i Skåne frös jag ALLTID! Även om det så låg på plus. Hemma i södra Norrland däremot, där vi ofta har mellan -10 - -20 mådde jag som bäst, kläderna gjorde sitt. Kylan är en helt annorlunda, så också fuktighet och liknande. Mina luftrörsproblem blev värre i Skåne och jag fick ofta huvudvärk, när jag flttade hem försvann de :)

Hyyy, om vi hade haft det så kallt här i södra Sverige så hade jag nog
avstått från att rida...
Minus 10 är min gräns och då har jag 2 långkallingar+termoridbyxor, 2
strumpor, 2 t-shirt+en stickad olle och så vinterridjacka.
Under hjälmen har jag en buff. Det är en tunn "tub" som man har under mc-
hjälmen. Funkar kanon under ridhjälmen. Och så till sist 2 par vantar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka